Kuluttajanurkka 4/2012

Timo Kiviniemi ja Henri Haimi

Tämän kertaiset tuoteuutuudet muodostavat eheän kokonaisuuden, jolla pärjäisit vaikka autiolla saarella.

Mylläriltä toinen pakastepiirakka

SulhaspiirakkaMyllärin valikoimissa jo aiemmin olleen Luomu riisipiirakan rinnalle on tullut hieman pienempi, rukiinen ja rapea Luomu sulhaspiirakka, jonka täytteessä on riisiä ja ohraa. Muita Myllärin uutuuksia ovat vadelman ja puolukan makuinen samettinen Luomu marjamanna -puuro sekä kuuden annospussin pakkauksissa myytävä Luomu kaakao kaurapuuro.

Kotimaista tempeä

Palkuaisen uudet tempet ovat nyt saatavilla harvoissa ja valituissa myymälöissä. Valikoimaan kuuluu Hernetempe, jonka pakkauskoko on 300 g sekä 150 gramman pakkauksessa myytävät Lupiini- ja Hernelupiinitempe. Lisätietoa kotimaisesta tempestä voit lukea Vegaian artikkelista sekä Palkuaisen sivulta www.tempe.fi.

B12-vitamiini hammastahna

Kliinisissä testeissä B12-vitamiinin on todettu imeytyvän hyvin suun limakalvojen kautta. Tähän nojautuen Sante on tuonut markkinoille B12-vitamiinia sisältävän hammastahnan. Tuotteessa on myös natriumfluoridia, xylitolia ja luomulaatuista salviaa. BDIH- ja NaTrue-sertifioitu tuote ei sisällä synteettisiä tuoksu-, väri- tai säilöntäaineita. Saatavissa hyvin varustetuista ekokaupoista sekä terveyden erikoiskaupoista kautta maan.

Reilun kaupan tofu

KylmäsavutofuSoyan reilun kaupan Kylmäsavutofu valmistetaan Tammisaaressa FLO-sertifioiduista soijapavuista. Pavut ovat peräisin Lounais-Brasiliasta, pienestä Capaneman kylästä. Yksi Capaneman soijapapua viljelevä pienviljelijä tuottaa vuodessa keskimäärin saman määrän soijapapua, minkä Soya käyttää tofun valmistukseen kuukaudessa. Viljelijät saavat soijasta 40–100 % korkeampaa kauppahintaa paikalliseen hintatasoon verrattuna.