Runsaudensarven irtotuotteita

Runsaasti luomua, iloa ja luomuiloa

Teksti: Riikka Pasanen
Kuvat: Linn Byrkjeland

Tamperelainen Runsaudensarvi tarjoaa ekologisia tuotteita hyvään makuun.

Pieni herkkupuoti Tampereen Kauppakadulla (toim. huom. nykyään Aleksanterinkatu 30) ikään kuin kutsuu sisäänsä, syleilee asiakasta lämmöllään. Sisään astuessa vastassa on myyjän lämmin hymy ja välittömän kotikutoinen tunnelma. Hyllyt pursuavat luomulimonadeja ja raakapatukoita, pienellä pöydällä on maistiaiskulhoissa tummasuklaakahvipapuja ja sokeroitua inkivääriä. Satunnaista kävijää ilahduttaa kenties myös pieni hengähdystauko samettipäällysteisellä puusohvalla, jossa voi vaikkapa katsella näyteikkunasta kadulle. Tarkkailla elämänmenoa, siemailla kupillisen höyryävää yrttihauduketta.

Ekologisiin tuotteisiin painottuva herkkukauppa Runsaudensarvi on myös monen vegaanin mieleen. Tuotevalikoimaan lukeutuu niin vegaanisia makkaroita ja juustoja, makeisia kuin hygieniatuotteitakin.

Kaikki tervetulleita

Mutta kuka – tai ketkä – ovat viehättävän myymälän imagon takana?

Ainakin puoli vastausta löytyy jyrkkien rappujen alapäästä, alakerran taukotiloista. Siellä Runsaudensarven toinen omistaja, yrittäjä Ansku Kinnunen, ottaa vastaan jämäkällä kädenpuristuksella ja pahoittelee, että hänen pojallaan Justuksella, 10 kk, on juuri ruoka-aika. Vihannessoseen lappaminen pojan suuhun ei kuitenkaan estä jutustelua, sillä kuten tunnettua, yrittäjällä on oltava aina monta rautaa tulessa.

Runsaudensarven tuotteitaLiikkeen toista omistajaa, Heini Mikkosta, ei näy. Sulkemisaika on juuri koittanut, mutta Kinnusella ei ainakaan tunnu olevan kiire kotiin.

– Kuusi vuotta sitten kaikki alkoi, kun päätin ostaa silloisen työpaikkani, Punnitse & Säästä -liikkeen Kuninkaankadulla, hän aloittaa. – Emme kuitenkaan halunneet kuulua ketjuun, joten niin sai alkunsa Runsaudensarvimyymälä.

Tuotevalikoimaa alettiin uudistaa tarmolla entistäkin vegaaniystävällisemmäksi, ja vähitellen liike sai oman ilmeensä. Kaikki huipentui, kun myymälä sai uudet, isommat liiketilat Keskustorin kupeesta Kauppakadulta. Kaikenkirjava asiakaskunta on löytänyt haluamansa.

– Vegaanisuutta ei meillä alleviivata eikä mitään tuputeta, itse 13 vuotta vegaanista elämäntapaa noudattanut Kinnunen tokaisee. – Päinvastoin, kaikki ovat tervetulleita. Toki vegaanisuuteen pyritään, esimerkiksi maitoa eikä kananmunaa ei meidän tuotteistamme löydy. Ainoa hankaluus on hunaja, jota on esimerkiksi monissa välipalapatukoissa. (Toim. huom. Runsaudensarvi on nykyään täysin vegaaninen.)

Selkeillä hyllymerkinnöillä kuitenkin varmistetaan, ettei kukaan tule johdetuksi harhaan.

Ehdoton ”ei” angrybirdseille

Tässä vaiheessa juttutuokiota pieni Justus-poika jo hermoilee. Vauvasoseen maku alkaa ilmeisesti tökkiä. Pojan mutrusuu ei kuitenkaan kieli mitään siitä, että hän on tietämättään antanut aiheen monen eettisesti tiedostavan vanhemman hymyyn. Poika on näet osasyy Runsaudensarvessa puhaltaneisiin muutoksen tuuliin, jotka henkäilevät lämpöä erityisesti lapsiperheiden suuntaan.

– Äitiyslomalla ollessani kehkeytyi ajatus Pajumajasta. Lastenhoitotarvikkeita kaupoista etsiessäni en löytänyt aina haluamaani, ja netistä taas on työlästä tilata. Niinpä ajattelin, että vaihtoehtoisten lastentarvikkeiden liikkeelle voisi olla kysyntää, Kinnunen pohtii.

Ja siinä se nyt komeilee: Runsaudensarven tiloihin ympätty, yksilöllisten ja ekologisten lastentarvikkeiden soma pieni Pajumaja. Syyskuun alussa avattu erikoisliike pursuilee juuri niitä tavaroita, joita Kinnunen Justuksellekin valitsisi: kestovaippoja, puuleluja, lasisia tuttipulloja. Naruille ripustetuissa ruokalapuissa leikittelevät iloiset värit. Hyllyille on viikattu siisteihin pinoihin kantoliinoja, harsoja ja asusteita. Luomupuuvillaa, tietenkin.

– Ja meiltä ei sitten mitään angrybirdsejä löydy!, Kinnunen puuskahtaa. – Runsiksen slogan ”Luomutuotteita ja herkkuja” pätee myös Pajumajaan.

Kiittävääkin palautetta on ehtinyt jo kertyä. Moni netin kestovaippafoorumeita hikoillen kolunnut tiedostava vanhempi voi kenties vihdoinkin huokaista helpotuksesta.

”Kiva kauppa ja mukavat muijat”

Kuluneeseen kuuteen vuoteen on mahtunut monenmoista. Silkalla sitkeydellä on painettu eteenpäin: edes myymälän tiloihin osunut vesivahinko ei pistänyt liiketoimintaa jäihin. Sen sijaan kimpsut ja kampsut pakattiin ripeästi kasaan ja siirrettiin naapurikiinteistön tiloihin, missä kaupankäynti saattoi väliaikaisesti jatkua.

Runsaudensarvi on kulkenut ajan hermoilla jatkuvasti.

– Viime vuosien näkyvä trendi on ollut erilaiset superfoodit, ja niitä on meilläkin pyritty tarjoamaan monipuolisesti. Karppaustrendin ollessa kuumimmillaan taas promotoitiin vähähiilihydraattisia vegaanivaihtoehtoja, Kinnunen listaa.

Vallitseva laskusuhdanne pakottaakin entistä enemmän miettimään, mikä myy. Ihmiset eivät kuluta entiseen malliin, ja kilpailu ekologisilla markkinoilla kiristyy.

– Turustakin on lopettanut kolme luomukauppa vastikään, Kinnunen harmittelee.

Mutta eipäs lannistuta. Runsaudensarvessa työntekijät ainakin hymyilevät aurinkoisesti. Ostaessani luomuteetä saan kaupan päälle vielä mansikantuoksuista hamppuhuulirasvaa, ja myyjien hymy tarttuu.

– Positiivista palautetta tulee kyllä, Kinnunen myhäilee. – Erääseenkin palautelappuseen oli taannoin asiakas rustannut ”Kiva kauppa ja mukavat muijat töissä”.

Tuohon lappuseen tiivistyy aika lailla se, mistä Runsaudensarvessa tuntuu olevan kyse. Tuo kiva kauppa ”mukavine muijineen” näyttää näet ottavan lämmöllä vastaan jokaisen, joka sisään vain astelee.

Jopa sen turkiksiin sonnustautuneen iäkkään naisen, joka kerran pälyili varovasti ovensuusta:
– Saako tulla sisään?
Saa tulla.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2013.