Vegaanituotteet.net – eläinystävällisen kuluttajan tietopankki

Timo Kiviniemi

Vegaanituotteet.net sivuilla on listattu Suomessa saatavilla olevia vegaanisia tuotteita. Kauppareissu sujuu vaivattomammin, kun varmasti kasviperäiset tuotteet ovat tiedossa, eikä kaikkia tuoteselosteita tarvitse lukea läpi. Sivustosta on apua myös niille, joille on tulossa vegaani kylään tai jotka asuvat samassa taloudessa vegaanin kanssa.

Vegaanituotteet.net-sivusto sai alkunsa vuonna 2007, jolloin sivustoa ylläpitävä Marja-Liisa Lähteinen toimi Eläinoikeusfoorumin moderaattorina. ”Noihin aikoihin foorumi oli tosi aktiivinen ja ihmiset keräsivät keskusteluihin tuotetietoa ja -vinkkejä. Laadimme muiden ylläpitäjien kanssa niistä yhteenvetoja ja tuotelistauksia, jotka eivät kuitenkaan keskustelupalstaan upotettuina olleet kovin helppokäyttöisessä muodossa. Päätin siirtää listat omiksi nettisivuikseen.”

Sivuston tuotelistat on jaoteltu perusruokiin, valmisruokiin ja herkkuihin, jotka edelleen jakautuvat noin pariinkymmeneen alakategoriaan. Näitä ovat esimerkiksi margariinit, keitot ja kasvispihvit. Uutuustuotteet esitellään myös omalla sivullaan. Ruokatuotelistojen lisäksi sivuille on koottu tietoa eläinystävällisestä kosmetiikasta, tekstiileistä ja erikoiskaupoista Suomessa. Tuotelistoissa ei ole otettu huomioon erikoiskauppojen, kuten luontaistuote- ja ekokauppojen tarjontaa.

”Pyrin listaamaan lähinnä sellaisia tuotteita, joita löytyy laajasti ympäri Suomen perusmarketteja, eikä vain muutamista erikoisliikkeistä.Toistaiseksi ei ole ollut kysyntää muiden kuin ruokatuotteiden luetteloimiseen, mutta sivuilta löytyy myös tarvittavat tiedot, joilla pystyy tarkistamaan vaatteiden, kenkien ja kosmetiikkatuotteiden eläinperäisyyden itse.”

Lähteinen on pitänyt sivua alusta asti yksin, mutta uusista ja puuttuvista tuotteista tulee paljon vihjeitä sähköpostitse vegaanikuluttajilta ja edelleen myös Eläinoikeusfoorumilta. Ylläpitäjä itse myös käy säännöllisesti selailemassa valmistajien nettisivuja sekä nettifoorumeita. ”Aina välillä on tullut postia myös valmistajilta, mikä on ilahduttavaa.”

Rahallista palkkiota ylläpitämisestä ei ole saanut, vaan päinvastoin pienet ylläpitokustannuksetkin pitää maksaa omasta pussista. ”Pyöritän tätä täysin harrastusmielessä. En ole koskaan tienannut tällä rahaa, mutta kerran kylläkin tuotenäytteitä."

Lähteisen mukaan vegaanisuuden tarkastaminen ei ole erityisen työlästä. ”Useimmiten ei, yleensä asia selviää yhdellä yhteydenotolla. Tai sitten valmistajat ovat itse ilmoittaneet nettisivuillaan, tiedotteissaan tai itse tuotteissa vegaanisuudesta, jolloin tiedon keruu on helppoa.”

Ylläpitäjän saaman palautteen mukaan suurin osa sivuston käyttäjistä on itse kasvissyöjiä tai vegaaneja, mutta muitakin kohderyhmiä on. ”Toivon ja uskon, että sivuista on ollut apua myös vegaanien lähimmäisille. Olen huomannut, että sivuja on linkkailtu ympäri blogeja ja keskustelupalstoja myös laktoosi-intolerantikkojen ja allergikkojen avuksi.”

Voimakkaasti allergisten tosin pitää ottaa huomioon, että melko vakiintuneeseen tapaan listauksissa on vegaanisiksi tulkittu myös sellaiset tuotteet, joiden reseptissä ei ole maitoa ja munaa, mutta jotka on valmistettu samalla tuotantolinjalla näitä sisältävien tuotteiden kanssa.

Lähteinen uskoo että sivusto voi omalta osaltaan myös muokata kuvaa veganismista. ”Toivottavasti sivut tavoittavat edelleen vielä laajemmankin yleisön ja että veganismista tietämättömät ja kiinnostuneet huomaavat, kuinka paljon "tuttuja ja turvallisia" juttuja, perusruuan lisäksi, pystyy syömään myös vegaanina.”

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2011.

Vegaaniliitto Instagramissa