Yritysesittelyssä Polar Sun Products

Kaj Loman

Polar Sun Products on Virossa toimiva soijatuotteita valmistava yritys, jonka Soyappétit -tuotemerkin varmasti moni jo tuntee. Tuotesarjaan kuuluu soijarouheita, -hiutaleita, -suikaleita ynnä muita teksturoituja soijavalmisteita sekä näihin pohjautuvia valmisruokia. Alun perin yritys myi ja pakkasi myslejä, papuja ja pähkinöitä. 1990-luvulla yritys alkoi keskittyä soijatuotteisiin, kunnes päätti luopua muista tuotteista kokonaan. Soyappétit syntyi vuonna 2000 ja on siitä lähtien kuulunut lukuisten kauppojen perusvalikoimaan. Suomessa tuotteita markkinoi Transmeri Oy.

Polar Sun Productsin toimitusjohtaja Jouni Sihvola kuvailee Suomea vaikeaksi markkina-alueeksi soijatuotteille. ”On vaatinut paljon sinnikkyttä, uskoa ja jopa jääräpäisyyttä jatkaa valitsemallamme tiellä. Olemme alkuun törmänneet moniin ennakkoluuloihin ja vieläkin ennakkoluulot ovat ehkä suurin este soijan käytölle.” Kaikkiaan Polar Sunilla on noin 50 prosentin markkinaosuus soijatuotteissa ja tuotteita he myyvät noin 250 000 kg vuodessa. Yrityksellä on tällä hetkellä kymmenen työntekijää ja liikevaihto on hieman alle miljoona euroa vuodessa. Voidaan siis puhua jonkinlaisesta menestystarinasta, kun otetaan huomioon vaikeudet soijatuotteiden markkinoinnissa täällä pohjolassa.

Polar Sun pyrkii erottumaan kilpailijoistaan olemalla edullinen, ylimääräisiä pakkauksia välttävä ja kuluttajaystävällinen yritys. Teksturoidut soijavalmisteet ovat tunnetusti halpoja ja niiden pakkamiseen käytetään ohutta muovia tiukkaan käärittynä. Kuluttajaystävällisyys näkyy myös esimerkiksi resepteinä ja soijainfona yrityksen verkkosivuilla. Suomessa soijatuotteiden markkinoiden vuosikasvu on ollut noin 70 prosenttia viimeisen viiden vuoden ajan. Tämän Sihvola uskoo johtuvan soijan terveellisestä imagosta, edullisesta hinnasta, helppoudesta korvata jauheliha, kasvisyönnin lisääntymisestä ja säilytyksen vaivattomuudesta. Soija on myös saanut positiivista julkisuutta samalla kun lihaskandaalit ovat koetelleet lihatuotteiden kysyntää.

Suomi ei ole ainoa Polar Sunin markkina-alue. Sihvola sanoo tuotteita vietävän noin kymmeneen maahan ja erityisesti Keski-Eurooppa on yritykselle tärkeä markkina-alue. Tämä on helppo uskoa, kun jo pelkästään Itävallassa, Saksassa ja Sveitsissä arvioidaan elävän noin 1,5 miljoonaa vegetaristia. Vastaava luku Suomessa on arviolta noin 250 000. Sihvola ei osaa arvioida minkälaiset markkinat soijatuotteilla maailmalla on, mutta kaikkiaan hän sanoo soijaa kasvatettavan maailmalla noin 90 miljoonalla hehtaarilla, mistä tunnetusti suuri osa syötetään tuotantoeläimille. Polar Sunin käyttämä soija on geenimuuntelematonta lajia ja kasvatetaan Kanadassa. Geenimuuntelemattomuus on varmasti eduksi myös Polar Sunin imagolle.

Mitä mieltä Sihvola on sitten itse omista tuotteistaan? ”Syön päivittäin soijaa ja lapseni syövät mieluummin soijaa kuin mitään muuta, sillä he ovat tottuneet soijan makuun jo aivan syntymästään lähtien. Mielestäni soijarouhe on niin helppokäyttöistä, että sitä pitää laittaa kaikkeen ruokaan. Soijahiutaleet taas ovat ylivoimaisen hyvän makuisia, joskin hieman kalliimpia kuin soijarouhe.” Olisikin toivottavaa, että soijatuotteet leviäisivät ympäri maailman yhä enemmän, sillä soija on erinomainen ja monipuolinen elintarvike, jonka arvoa ihmisravitsemuksessa ei vieläkään ole kunnollisesti ymmärretty. Sihvolalle on toki tärkeää yrityksensä menestys, mutta yhtä lailla hän toivoisi ihmisten omaksuvan terveellisiä elämäntapoja, joita soijatuotteiden käyttö helposti tukisi.

Vegetaristelle ja vegaaneille soijatuotteet eivät tuottane ongelmia, mutta sekasyöjän ruokavaliossa soijatuotteiden käyttö saattaa vielä tuntua vieraalta. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä soijan käyttö on helppoa ja sopii hyvin myös esimerkiksi opiskelijalle, kun rahaa on vähän. Oheisen reseptin mukaan valmistettu soija-stroganoff sai pelkästään kiitosta makuraadilta, johon kuului lähinnä sekasyöjiä. Moni kiitteli erityisesti soijatuotteiden lihaisaa suutuntumaa. On suorastaan ihme, ettei kouluruokailussa vielä hyödynnetä soijaa kovinkaan paljon lukuun ottamatta erityisruokavalioita. Kouluruokailun tiukkaan budjettiin edulliset ja maukkaat soijatuotteet sopisivat mainosti. Ehkä näemme senkin ihmeen vielä jonain päivänä!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2009.