Juustokkeen valmistusvaiheet

Juustoketta leivälle!

Teksti ja kuva: Elisa Hartikka

En ole mikään kovin kova juustohiiri, mutta joskus on kiva laittaa juustoviipale leivälle tai raastetta pastan päälle. Muutamia kertoja olen yrittänyt valmistaa juustontyyppisiä kökkänöitä – vaihtelevalla menestyksellä.

Lupaavin resepti sisälsi 100 grammaa manteleita, 4 desiä vettä ja 1–2 teelusikallista suolaa. Ainekset blenderiin ja sitten jonkin sopivan liivatteen kanssa hyytymään. Ensimmäinen yritelmäni sisälsi manteleita ja kaappiin sekaaniajoilta jääneitä liivatelehtiä. Lopputulos oli karsea. Liivate muodosti juustoon eläinhyytelön rakenteen, joka tuntui lähinnä ällöltä.

Toisella yrittämällä olin pihi ja tein vain puolikkaan annoksen. Niin olisi hukka pienempi. Blendasin 50 grammaa cashewpähkinöitä, 2 desiä vettä ja vajaan teelusikallisen suolaa. Lisäsin kurkumaa antamaan väriä, valkosipulia ja hieman jeeraa antamaan makua. Käytin hyydykkeenä Vegegeliä, koska en löytänyt agar-agaria lähikaupasta.

Keitin seosta Vegegelin pakkauksen ohjeen mukaan. Lisäsin hieman vettä, koska seos tuntui liian paksulta, ja lopuksi hiivahiutaleita.

Seoksen jäähtyessä kaadoin sen pakasterasiaan, mutta se olikin jo alkanut tönkköytyä. Se olisi heti pitänyt kuumana kaataa rasiaan. Siltikään lopputulos ei ollut höylättävän kiinteä, enemmänkin levitemäinen. Sellaisena sitten söin sen, maku oli aika hyvä.

Kolmas kerta toden sanoo!

Nyt löysin agar-agaria, joten pakkohan sen oli onnistua!

Blenderiin meni cashewpähkinöitä ja merisuolaa. Veden unohdin laittaa heti sekaan, joten lisäsin sen myöhemmin. Keitin agar-agaria mausteiden kera 6–7 minuuttia koko ajan sekoitellen ja sekoitin keittämisen jälkeen hiivahiutaleet joukkoon. Kaadoin rasiaan jäähtymään.

Lopputulos oli – yllätys, yllätys – pehmeähkö, mutta juustohöylällä helposti höyläytyvä. Hieman oli pähkinänpaloja näkyvissä ja niitä tuntui rakenteessa. Massa olisi ehkä ollut tasaisempi, jos olisin muistanut laittaa veden ajoissa, antanut pähkinöiden pehmetä hetken ja blendannut sitten hieman pidempään. Maku oli kuitenkin hyvä eikä rakeisuus minua häirinnyt. Rasiaan ei olisi tarvinnut kuvassa näkyvää paperia, ilman olisi toiminut paremmin.

Tässä mitat:

• 100 g cashewpähkinöitä
  • 1,5 tl suolaa
  • 4 dl vettä
  • 4 tl agar-agaria
  • 2 tl valkosipulijauhetta
  • currya
  • savupaprika-jauhetta
  • 1,5 dl oluthiivahiutaleita

Parasta pastan päälle!

Aivan parasta parmesanin korviketta olen saanut soveltamalla Vegaanihaasteen ohjetta oman makuni mukaiseksi. Tästä tuli niin hyvää, että lusikoin sitä ohi kulkiessani siltään.

• 1 dl cashewpähkinöitä
  • 2 rkl (30 ml) hiivahiutaleita
  • 1 tl (5 ml) merisuolaa
  • 1 tl (5 ml) valkosipulijauhetta

Ainekset murskataan blenderillä tai sauvasekoittimella jauhoksi – ja nyt saa olla huolimaton! Sekaan saa nimittäin jäädä murusia, palasia ja sattumia. Valmis!