Suklaata

Kokeile jouluisia täytesuklaita!

Teksti ja kuvat: Elisa Hartikka

Jouluna kuluu suklaata. Yhdistyyhän juhlassa vuoden pimein hetki ja pyhien suoma mässäilyvapaus. Jos sen ottaisi tavaksi, niin lantion seudullehan se päätyisi, mutta jouluna ei ehdi lihoa.

Viime kolumnissani paljastin takuuvarman raakasuklaareseptini. En malttanut jättää kokeiluja sikseen, vaan kokeilin nyt erilaisia täytesuklaita. Näitä voi tehdä joko itsetehdystä raakasuklaasta tai käyttää valmista suklaata vesihauteessa sulatettuna.

Ensimmäiset täytekokeilut olivat yksinkertaisia: tuuppasin suklaamuotteihin kaikkea, mitä mieleen juolahti ja kaapista löytyi. Jotkut olivat hyviä oivalluksia, toiset eivät niinkään… Parhaiten toimivat pähkinät ja kuivatut marjat. Epäonnisiin versioihin lukeutui lähinnä mauttomiksi jääneitä suklaita; kokeilin mausteita, kuten kanelia ja chiliä, enkä tullut laittaneeksi maustetta tarpeeksi. Niissä olisi kyllä kehittämisen varaa, sillä hyviä yhdistelmiä löytyisi varmasti, kun jatkaisi kokeiluja.

Parhaita osumia olivat appelsiininkuoret ja inkivääri-tahini.

Tykkään tummasta tahinista; olen syönyt sitä ihan siltään näkkärin päällä, joskus valkosipulilla tai hunajalla ryyditettynä. Nyt halusin suklaan täytteeksi kuitenkin vegaanisen vaihtoehdon, joten kokeilin hunajan tilalla siirappia sekoittaen tahnan tahinista, siirapista, inkivääritahnasta ja sitruunamehusta. Laitoin kaikkea suunnilleen teelusikallisen… Maistelemalla löytyi omille makunystyröille sopiva seos. Sitruunamehun määrä voi olla pienempikin, ettei tahnasta tule liian löysää. Tahini taas on tukevampaa purkin pohjalla, kun öljyisemmät kerrokset on jo lusikoitu purkin pinnalta. Kokeilin muutaman satsin, ja joku satsi oli tahmeaa, joku löysää. Lisäsin liian löysään tahnaan perunajauhoja; jokin muukin kuiva aines varmasti sopii.

Kaadoin sulaa suklaata muotin pohjalle ohuehkon kerroksen ja annoin sen kovettua jääkaapissa. Sitten asettelin päälle täytetahnaa ja kaadoin päälle suklaata niin paljon, että täyte peittyi. Annoin taas kovettua.

Toinen ihanuus, suklaalla päällystetyt, sokeroidut appelsiininkuoret, sai innoituksensa italialaiskaveriltani, joka toi minulle sellaisia tuliaisiksi. Ne ovat niin törkeän hyviä, että ne pitäisi lailla kieltää!

Parhaita osumia olivat appelsiininkuoret ja inkivääri-tahini.

Kerron kuitenkin oman ohjeeni tähän täydellisyyteen: Pese pari appelsiinia tai kolme mandariinia huolellisesti. Kuori ne ja syö sisältö. Leikkaa tai revi kuoret sopivan kokoisiksi paloiksi. Laita kattilaan 3 dl vettä, 2 dl sokeria ja kuorenpalat. Tulta alle!

Keittele kuoria sokeriliemessä välillä käännellen, kunnes liemi on kokonaan haihtunut ja imeytynyt – tähän menee noin tunti. Varo polttamasta pohjaan loppuvaiheessa! Nosta palat leivinpaperin päälle kuivahtamaan – tässä kuluu toinen tunti.

Kuivuttuaan kuorenpalat voi vielä laittaa jääkaappiin jäähtymään, jotta niihin tarttuisi enemmän suklaata. Sillä välin ehtii valmistaa raakasuklaata tai sulattaa valmista suklaata. Kasta sitten kuorenpalat haarukan tai tikun avulla suklaaseen ja nosta jäähtymään. Kauniimpia saat kovettamalla taideteokset tikun nokassa. Paperin päällä niihin tulee alapuolelle tasaisia pintoja, mutta niinkin ne maistuvat.

Nämä suklaat säilytetään jykevien lukkojen takana tai nautitaan saman tien.

Kirjoittaja Elisa Hartikka (s.1968) on helsinkiläinen muotoilija ja mainosgraafikko, joka harrastaa vegaanista kokkausta. Kokkina hän luonnehtii itseään haaveilijaksi ja nuudelinkäräyttäjäksi, jota ei pelota kokeilla uutta eikä jakaa epäonnisiakaan kokeilujaan toisten kanssa.