Kylväjä Manifest: Ja Jumala loi vegaanin...

Teksti: Pekka Hokkanen

Tutkin pari päivää sitten sattumalta 1. Mookseksen Kirjan tekstiä. En ole itse erityisen uskonnollinen, mutta Mooseksen 1. Kirjassa oli mielenkiintoinen kohta Luomisessa:

Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu.” Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.” Jumala sanoi vielä: ”Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. Ja villieläimille ja taivaan linnuille ja kaikelle, mikä maan päällä elää ja liikkuu, minä annan ravinnoksi vihreät kasvit.” Niin tapahtui. Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää.”

Raamatusta ja sen alkuperästä voi olla monta mielipidettä, mutta ajatus tässäkin katkelmassa on perin mielenkiintoinen. Maailman piti olla paratiisi, jossa kaikilla on tasavertaisesti hyvä olla. Tekstistä on myös tulkittavissa, että maapallon kaikki olennot olisivat olleet kasvissyöjiä. Elämän, rauhan ja onnellisuuden olisi pitänyt pohjautua rakkauteen, joka olisi yhdistänyt kaikki elävät olennot maailmassa. Ihminen hallitsisi maailmaa rakkaudellaan, oikeamielisyydellään ja huolenpidollaan. Olemmehan katkeamattomassa yhteydessä toisiimme jatkuvasti. Sitten ihminen lankesi syntiin, jonka seurauksena maailmaan tuli kaikki paha.

Kun tätä paratiisia katselee meidän aikanamme, on sen tilalla helvetti, jota yhteiskunnaksi kutsutaan. Ihminen hallitsee sitä kyllä, mutta se tapahtuu riistämällä, tuhoamalla, hävittämällä ja itsekkäästi tuhlailemalla maapallon varoja. Raha, valta ja maineen hankkiminen syrjäyttää yksilön oikeudet, tasa-arvoisuuden ja ennenkaikkea rakkauden.

Rakkaudettomuus lienee avainsana siihen sairauteen, mistä planeettamme kärsii. Sen oireita ovat muun muassa spesismi, rasismi, sodat, mellakat, terrorismi, vallankumoukset... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onko kaikki tämä todella tarpeellista? Onko yksikään ihminen yhteiskunnan koneistoa tukiessaan miettinyt, mihin olemme oikeastaan menossa?

Myös veganismi joutuu tämän koneiston leukojen väliin. Elämäntapaamme arvostellaan jatkuvasti. Yritetään löytää tieteellistä todistetta sille, ettei se olisi sopiva ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Väitetään, että ihminen tarvitsee päivittäin x-määrän kutakin vitamiinia. Kuinka moni muu laji maapallolla huolehtii näin tarkasti päivittäisistä vitamiineista?

Suomessa meillä elää vahva myytti siitä, että ilman maitoa emme tule toimeen. On olemassa vaara, että hampaat putoavat suusta ja luut menevät poikki. Kuitenkin maailmassa elää miljoonia ihmisiä täysin terveinä ilman maitotuotteita. Moniko muu laji tarvitsee toisen lajin maitoa selvitäkseen hengissä?

Maalaisjärki on se asia, joka ohjaa ihmisen moneen hyvään asiaan ja antaa siinä sivussa sijaa muillekin elollisille. Veganismi pohjautuu maalaisjärkeen sen muut olennot huomioon ottavalla, rakastavalla asenteella kaikkea elävää kohtaan.

Ja mitä Jumalaan ja ravintoon tulee, eikö olisi luonnollisinta, että ihminen söisi luonnosta ravinnokseen sitä, minkä se parhaiten käsiinsä saa? Tähän kategoriaan kuuluvat hedelmät, vihannekset, marjat, pähkinät, siemenet ja muut kasvikunnan tuotteet. Rakkauteen pohjautuvalla toiminnallaan ihminen antaisi eläinten kulkea rauhassa. Ihmisen älykkyys ei ole kirjasta luettua kylmäkiskoista faktatietoa, vaan sydämestä käsin nouseva viesti, joka ohjaa eteenpäin. Tämä viesti opastaa valitsemaan fyysiselle keholle kaikkein puhtaimmat ja ravinteikkaimmat eväät, jota juuri vegaaninen ravinto tarjoaa.

Kylväjä Manifest rohkaisee kaikkia Vegaian lukijoita jatkamaan samaa veganismin viitoittamaa tietä ja toivottaa hyvää alkavaa talvea. Soihtu on sytytetty!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2013.

Vegaaniliitto Instagramissa