Lettuja

Lettuja tekis mieli!

Teksti ja kuvat: Elisa Hartikka

Blogeissa ja ruokaryhmissä ei ole viime aikoina juuri muusta puhuttu kuin aquafabasta eli kikhernepurkin liemestä. Blogistit käyttävät sitä marengin tekemiseen ja muihinkin kananmunaa vaativiin leivonnaisiin munia korvaamaan.

Itse harvemmin leivon, mutta ajattelin kokeilla tätä ihmelientä lettuihin. Löysin ohjeen, jonka mukaan kolme ruokalusikallista eli vajaa puoli desiä aquafabaa vastaisi noin yhtä kananmunaa. Perusletturesepti löytyi Kotiruoka-keittokirjasta. Jätin kananmunan pois, ja korvasin maidon ja munan tilavuuden aquafaba-soijamaitoseoksella.

Rikkinäinen lettuEi mennyt niin kuin... Vegaanisten lettujen tekoa kannattaa harjoitella. Ensimmäisellä kokeilukerralla olin karvaasti pettynyt. Tuloksena oli, noh, puoliksi paistettua taikinamöhnää. Tulihan sekin syötyä hillon kera.

Uusi yritys!

Annoin taikinan seistä ehkä vartin verran, en tosin muistanut katsoa kelloa. Eipä se juuri ollut turvonnut, mutta koska letunhimo oli kova, saatoin olla hätäinen. Pannu hellalle, hella kuumaksi ja taikinaa pannulle. Ei pysynyt kasassa. Tässä kohtaahan moni kokematon luovuttaa ja väittää, ettei munaton lettutaikina toimi.

Lisäsin taikinaan puoli desiä jauhoja ja annoin seistä vielä hetken. Nyt toimi! Nam! Letuista tuli ohuita, kauniita ja hyviä. Tosin kun tuosta määrästä tulee kolme–neljä lettua, niin yksi oli a-i-v-a-n täydellinen, rapeareunainen ja kullankeltainen - loput eivät ihan.

Onnistunut lettuIhminen on käynyt kuussa ja onnistuu myös paistamaan letut ilman munaa. Kokeilin reseptiä vielä kerran, sillä kertaa valkoisten papujen liemellä. Maltoin turvottaa taikinaa ja lämmittää pannun tarpeeksi kuumaksi. Tällä kertaa onnistui oikein hyvin! Nautiskelin tuoreeltaan hyvässä seurassa hillon ja soijajugurtin kanssa.

• 1,5 dl aquafabaa (yhden papupurkin liemi)
  • 1,5 dl soijamaitoa
  • 1,5 dl vehnäjauhoja
  • ripaus suolaa ja sokeria
  • loraus öljyä taikinaan + paistamiseen

Kirjoittaja Elisa Hartikka (s.1968) on helsinkiläinen muotoilija ja mainosgraafikko, joka harrastaa vegaanista kokkausta. Kokkina hän luonnehtii itseään haaveilijaksi ja nuudelinkäräyttäjäksi, jota ei pelota kokeilla uutta eikä jakaa epäonnisiakaan kokeilujaan toisten kanssa.