Liiton puheenjohtajan oma vegaanihaaste

Teksti: Sari Komulainen
Kuva: Simon Götz

Sari KomulainenMustapippurinen avokado-seitanleipä jouduttaa aamuista työmatkaa aromaattisesti.

Lumen peittämien peltojen ja valkoisen maaseudun halki kulkiessa ei uskoisi, että monien lumisten rakennusten sisällä yhä useampi elää elämätöntä elämää. Työmatkani kulkee ohi navetoiden, sikaloiden ja kanaloiden, mutta kuka niitä huomaa?

Aamun valopilkkuja ovat herkullinen eväsleipä sekä Vegaanihaasteen kasvavat osallistujaluvut. Mukaan on tullut paljon henkilöitä, joiden esimerkkiä tuhannet seuraavat. Pala nousee kurkkuun, kun ajattelen, kuinka moni sittenkin välittää. Ja haluaa auttaa. Ympäristöä ja niitä, jotka eivät puhu ihmiskieltä. Meneillään on paras Vegaanihaastetammikuu koskaan!

Haastetta on myös Vegaaniliiton luotsaamisessa parhaaseen toimintavuoteensa. Suunnitelmat ovat kunnianhimoiset ja odotan kovasti yhteistä intoa tavoitteiden saavuttamiseksi. Tämän vuoden tulevat täyttämään ravitsemustiedon lisääminen ja ravintoloille suunnattu koulutus. Ne ovat aiheita, joita liitolta on toivottu pitkään. Tapahtumarintamalla Vegaanihaaste avaa vuoden hienosti, ja hienoksi päätteeksi sille tulevat olemaan tauolla olleet ja kaivatut Eettiset joulumarkkinat Helsingissä.

Vegaaniliitto hakee jatkuvasti paikkaansa eläin-, ympäristö- ja terveysjärjestöjen keskellä. Välillä on vaikeaa välttää hajaantumista ja päättää, mihin osa-alueeseen keskittyä. Vegaanin odotetaan toisinaan olevan niin käyttäytymistutkija, ympäristöasiantuntija kuin ravitsemustieteilijäkin. Haasteena onkin kertoa selkeästi, mitkä ovat tavoitteemme ja mikä vaikutus toiminnallamme on. Lahjoituksen antamista miettivälle voi tuntua merkityksellisemmältä auttaa koditonta ihmistä ja ostaa pala ikimetsää kuin tukea kuppikakkujen jakamista tai seitanpihvien mainostamista.

Veganismi kiteyttää monta haastetta yksinkertaistettuun ratkaisuun: se, miten kulutat ja syöt, vaikuttaa lähes kaikkeen. Vegaaniliitto on ainutlaatuisessa asemassa Suomessa saadessaan tehdä työtä niin ihmisten kuin muidenkin eläinten oikeuksien edistämiseksi sekä olla mukana vaikuttamassa maailman ruokaturvaan, ympäristön suojeluun ja monien sairauksien ehkäisyyn. Kokonaisen uuden ajattelu- ja elämäntavan lähestyttäväksi tekeminen on onneksi herkullinen haaste.

Tässä kuussa Vegaaniliitto ottaa kantaa susien puolesta ja eläinkokeita vastaan, kannustaa kuukauden vegaanikokeiluun sekä julkaisee vegaanin lautasmallisuosituksen. Tuhdin eväsleivän huvetessa kiitolliseen suuhun huomaan miettiväni mainoslauseemme sanoin: veganismi tekee hyvää eläimille, ympäristölle ja terveydelle.

Uuden vuoden terveisin,

Sari Komulainen