Miksi vegaani boikotoi vegaanileipomoa?

Teksti: Saila Finne

Kirjoittajan kuvaVegaian kirjoittajat ja kolumnistit ovat säännöllisesti esitelleet maailman ja erityisesti Euroopan pääkaupunkien ruokatarjontaa. Ruokajutut, eritoten vegaaninäkökulmasta kirjoitetut, ovat osaltaan omiaan nostattamaan matkakuumeeni korkeisiin lukemiin. Tarvittaessa reissussa syön kuitenkin lähes mitä vain, kunhan annoksessani ei ole eläinperäisiä ainesosia. Joissakin paikoissa en kuitenkaan suostuisi syömään, vaikka leivonnaisista olisikin jätetty pois epäeettiset ainesosat, kuten kananmunat ja lehmänmaito.

Olen saanut huomata muutaman kerran, että vegaaninen ei tarkoita aina moraalisesti ongelmatonta. Mikä on sitten sellainen paikka, joka on vegaaninen, mutta jota en vegaanina ja muutoinkaan hyväksy? Vierailin viime kesänä Lontoossa ja siellä silmiini sattui ja korviini kantautui tieto vegaanisesta leipomosta, jonka omistajan poikaystävä on fasistiryhmän jäsen. Poikaystävä sattui myöskin itse työskentelemään tässä leipomossa. En poikennut ostamaan herkkuja!

Vegaaninen ei tarkoita aina moraalisesti ongelmatonta.

Vice julkaisi asiaa ruotineen artikkelin elokuussa. Kuukauden päästä leipomo oli sulkenut ovensa. Leipomossa työskennellyt mies oli hyökännyt kauppansa edustalla antifasistisia iskulauseita huudelleen miehen kimppuun. Kuulin lontoolaisilta ystäviltäni, että ennen tätä tapausta miehen etnisistä väkivaltarikoksista tuomitut fasistiystävät olivat kokoontuneet useita kertoja kahvilassa. Useimmat kaupungin vegaanit olivat ryhtyneet boikotoimaan paikkaa jo heti alusta alkaen, kun työntekijän fasistitausta tuli tietoon, mutta jotkut vegaani- ja muista asiakkaista eivät kuitenkaan välittäneet asiasta. Kuten useimmille lukijoille on selvää, vegaanit kyseenalaistavat kärsimyksen aiheuttamisen eläimille. Itse kritisoin myös totalitarismia – esimerkiksi fasismia, joka syrjii naisia, etnisiä ja uskonnollisia vähemmistöjä sekä harjoittaa väkivaltaa toisin ajattelevia kohtaan.

Toiseen vastaavaan tilanteeseen jouduin vieraillessani kesällä 2013 Belgiassa kansainvälisessä eläinoikeustapaamisessa, johon oli saapunut noin 150 aktivistia monista eri maista. Tapahtuma päädyttiin kuitenkin keskeyttämään, sillä tapahtumapaikan omistaja suuttui, koska tilaisuudessa keskusteltiin intersektionaalisuudesta ja antifasismista. Tapahtumapaikkana toimi eläinten turvakoti. Kummallista kyllä, turvakodin omistajan ystävät toimivat samaan aikaan sekä eläinsuojelun nimissä että äärioikeistolaisten näkemystensä puolesta. Turvakodin omistaja pyrki ensin häätämään tapaamisesta vain kymmenisen keskusteluun aktiivisemmin osallistunutta eläinoikeusaktivistia. Me tapaamisen muut osallistujat emme kuitenkaan kokeneet, että olisimme halunneet jatkaa kokoontumista ilman kaikille tasavertaista mahdollisuutta osallistua.

Lontoon Camdenissa sijainnut, rasistien kokoontumispaikkanakin tunnettu leipomo aiheutti sekä vaaratilanteen että myös mahdollisesti huonoa mainosta vegaaneille, ja olisi ollut hyvä, jos sitä ei olisi tuettu. Uskon, että päätös keskeyttää eläinoikeustapaaminen oli oikea. Toissakesäiselle eläinoikeustapaamiselle löydettiin lopulta toinen tapahtumapaikka, mutta monet osallistujista olivat jo ehtineet lähteä kotiin.

Vegaanisilla valinnoilla tiedän edistäväni eläinten oikeuksia ja luonnonvarojen riittävyyttä. Eettiset valinnat eläinten puolesta eivät kuitenkaan ole kaikenkattavia, vaan on tarkasteltava omia valintoja myös laajemmassa kontekstissa.

Kuvailemani tapahtumat liittynevät koventuneen asenneilmaston läpilyömiseen eurooppalaisissa yhteiskunnissa. Vaikka rasistinen puhe on yleistynyt Suomessa, täällä en ole eläinoikeuksia ja kasvissyöntiä edistävässä toiminnassa rasistisiin ryhmiin linkittyneisiin ihmisiin törmännyt.