Piirakkakuvia

Mustikkapiirakan resepti meni uusiksi

Teksti ja kuvat: Elisa Hartikka

Syksyn satoa on vielä pakkasessa ja mustikkapiirakka on ihana arjen piristys. Ennen tein piirakan aina murotaikinapohjaan, johon tuli voita, sokeria, yksi kananmuna ja vehnäjauhoja. Sitten muna ja voi jäivät pois laskuista.

Ensimmäinen vegaaninen kokeilu, josta jätin munan pois ja korvasin voin oliiviöljyllä, oli täydellinen fiasko. Päivällisvieraat söivät sen valittamatta. Kehuivatkin! Kohteliasta väkeä. Piirakka oli nimittäin aivan törkeän öljyinen.

Toisesta kokeilustani tuli terveysintoilijan mustikkapiirakka. Sekoitin kulhoon aquafaban (kikhernetölkin tai muun säilykepaputölkin liemi), sokerin, perunajauhot ja vehnäjauhot. Lisäsin vehnäjauhoja pikkuhiljaa, kunnes taikina tuntui koostumukseltaan sopivalta. Levitin taikinan öljytyn vuoan pohjalle ja reunoille, päälle kaadoin keskenään sekoitettuna mustikoita, sokeria ja perunajauhoja.

Siitä kokeilusta tuli niin yltiöterveellisen makuinen, että en ole tehnyt toiste.

Kolmas kertako toden sanoo?

Lisäsin taikinaan sinistä Keijua, laitoin enemmän vehnäjauhoja ja vähensin aquafabaa. Paistoin 225 asteessa 15 minuuttia. En malttanut odottaa piirakan jäähtymistä, vaan söin pari siivua jo ennen kuin täyte oli kunnolla jähmettynyt. Pohjakin oli jäänyt hieman raa’aksi, se olisi saanut olla uunissa vielä hetken ja hieman alhaisemmassa lämmössä. Korjasin siis paisto-ohjetta hieman.

Nam!

Mustikkapiirakka

Pohja:
  • 80 g vegaanista margariinia (esim. sinistä Keijua)
  • 0,5 dl sokeria
  • 2 dl vehnäjauhoja
  • 0,5 dl ruisjauhoja
  • 0,5 dl aquafabaa (kikhernetölkin lientä)
  • Margariinia vuoan voitelemiseen
  • Vuoka Ø 25 cm
Täyte:
  • 7 dl mustikoita
  • 0,5 dl sokeria
  • 0,5 dl perunajauhoja
  1. Sekoita kuivat aineet ensin kulhossa margariinin kanssa. Lisää sitten aquafaba, kunnes koostumus on sopiva vuokaan levittämiseksi.
  2. Voitele vuoka margariinilla ja taputtele taikina vuoan pohjaan ja reunoille.
  3. Sekoita jäiset mustikat, sokeri ja perunajauhot kulhossa ja kaada ne pohjan päälle tasaiseksi kerrokseksi.
  4. Paista uunissa 200 asteessa noin 25 minuuttia.

Uunista otettaessa täyte voi olla silti löysää, se hyytyy jonkin verran jäähtyessään.