Pääkirjoitus 1/2014: Helppo haaste

Teksti: Pinja Mustajoki

Vuodenvaihde on lupausten, haasteiden ja kokeilujen aikaa. Alkanut vuosi on käynnistynyt monien kasvissyönnistä kiinnostuneiden kodeissa vegaanina elämiseen totutellessa. Vegaanihaaste 2014 -kampanja on saanut joukon innokkaita ja kokeilunhaluisia ihmisiä tutustumaan kasviperäisen elämäntavan noudattamiseen. Haasteen vastaanottaneita tukemassa ja neuvomassa on kymmeniä vapaaehtoisia vegaanitutoreita ympäri Suomea. Voisiko vegaaniksi ryhtyminen olla enää helpompaa?

Edellisessä Vegaian numerossa muisteltiin Vegaaniliiton perustamisaikoja. 20 vuotta sitten kasviperäisellä ruokavaliolla eläminen vaati jonkin verran mielikuvitusta ja kärsivällisyyttä. Nykyään päivittäistavarakauppojen valikoimalla pääsee pitkälle vähän perehtymätönkin vegaaninalku, ja internetistä löytää kätevästi reseptejä, vegaanituotelistoja, ravintolaarvosteluja ja vertaistukea.

Sanotaan, että alku on aina hankalaa. Monet vegaaniseen ruokavalioon ja elämäntapaan siirtyvistä ovat olleet aiemmin kasvissyöjiä tai ainakin tiedostavasti tarkkailleet lihankulutustaan. Silti useille ajatus muna- ja maitotuotteista luopumisesta saattaa tuntua ylivoimaiselta. Itsekään ennen vegaaniksi ryhtymistä en oikeastaan edes osannut kyseenalaistaa tiettyjen eläinperäisten tuotteiden käyttämistä – vaikka olinkin jo ”kasvissyöjä”. Kun alkusysäys vegaaniruokavalioon siirtymisestä oli syntynyt, palaset tuntuivat loksahtelevan kohdilleen. Juuri näin asioiden kuuluu mennäkin!

Haasteet eivät lopu ensimmäiseen vegaanikuukauteen, vaan myös konkarivegaanien on välillä hyvä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa. Eläinaktivistit Saila Kivelä ja Karry Hedberg korostavat tuoreessa Sylvi-nettilehden haastattelussa kokonaiskuvan hahmottamista yksityiskohtiin takertumisen sijaan myös ”vanhojen” vegaanien ja aktivistien keskuudessa. Lisäksi moni vegaani ehkä kokee jo huolehtivansa riittävästi eläinten hyvinvoinnista omien kulutustottumuksien kautta, mutta työsarkaa riittäisi myös ostoskorin ulkopuolella. Kivelä ja Hedberg toivovat vegaanien pääsevän irti pelkän kuluttajan roolista kohti eläinsuhdettamme uudelleenmäärittävää toimijuutta. Tässä riittää haastetta myös meille ”leipääntyneille” vegaaneille.

Nähtäväksi jää, kuinka moni tammikuussa vegaanihaasteen vastaanottaneista ottaa veganismin pysyvästi elämäntavakseen. Uskallan kuitenkin todeta, että jos veganismin aloittaminen on hankalaa, niin vielä hankalampaa on sen lopettaminen. Näin voin sanoa ainakin omalta kohdaltani. Kun palaset ovat kerran loksahtaneet paikoilleen, paluu entiseen alkaa tuntua paitsi tarpeettomalta myös ajatuksena lähestulkoon mahdottomalta. Vegaaniksi ryhtyminen on haaste, mutta antoisa, rikastava ja merkityksellinen sellainen.

Hedbergin ja Kivelän haastattelu löytyy täältä.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2014.