Pääkirjoitus 4/2013: Jäljen jättäjä

Teksti: Mia Takula

Jokainen ihminen jättää jäljen. En puhu vain ympäristövaikutuksista, kuten siitä, että vegaani tuottaa parhaimmillaan moninkertaisesti vähemmän kasvihuonekaasuja kuin sekasyöjä. Jätämme jälkiä – positiivisia ja negatiivisia – myös muun muassa läheisiimme ja naapureihimme sekä ihmisiin, joita emme ole koskaan tavanneet ja jotka kenties asuvat toisella puolella maapalloa. Veganismi on yksi voimakkaimmista tavoista jättää itsestään positiivinen jälki. Vuosikymmeniä menestyksekkäästi eläin- ja ihmisoikeusaktivistina toiminut David Massey sanoi, että hän pitää suurimpina saavutuksinaan kahta asiaa: Sitä, että hän on vegaani ja sitä, ettei hän mennyt armeijaan. Israelissa jälkimmäinen merkitsee vielä enemmän kuin Suomessa.

Merkityksellistä on myös millaisen jäljen jätämme itsestämme ihmisinä ja vegaaneina. Miten yritämme edistää veganismia ja eläinten oikeuksia. Siihen on tuskin olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Moni meistä pitkän linjan vegaaneista on kokenut, että syyttelevä ja osoitteleva suhtautuminen ei ole tehokkain keino edistää hyviä asioita. Nick Cooney puhui erilaisista tavoista vaikuttaa Helsingin luennollaan. En päässyt kuuntelemaan luentoa, mutta siitä on luettavissa yhteenveto tässä lehdessä. Olen hänen kanssaan yhtä mieltä siitä, että veganismin edistämisessä kannustava ja suvaitsevainen tapa toimia ovat tuloksellisia keinoja.

Omasta mielestäni myös radikaalilla eläinoikeustoiminnalla on paikkansa. Sen avulla voidaan esimerkiksi auttaa juuri nyt kärsiviä eläimiä. Veganismin edistäminen puolestaan on tapa vaikuttaa asioihin kenties laajemmin ja pidemmällä tähtäimellä. Mielestäni näitä molempia tarvitaan ja on hienoa, että meissä vegaaneissa on erilaisia ihmisiä, jotka kokevat erilaiset toimintatavat omikseen.

Jos mietimme veganismin edistämistä, niin esimerkiksi shokkikuvat kohahduttavat hetken. Tällainen ”shokkihoito” voi toki toimia joihinkin ja sille on oma, tärkeä paikkansa maailmassa, jossa todellisuus ja mielikuvat eläintenpidosta eivät kohtaa.

Silti, jos voit tarjota helpon ja positiivisen tavan valita toisin, parhaimmassa tapauksessa saat aikaan oivalluksia ja pysyviä muutoksia ihmisten ja sitä kautta myös eläinten tilanteessa. Jätät pysyvän jäljen hetkellisen huomion sijaan. Keinona tähän voi olla vaikka oma innostava esimerkkisi tai joku kiva yhteinen tapahtuma. Faktat ovat tärkeitä, mutta yhteinen elämys tai tarina toimii usein raakaa faktaa paremmin.

Vegaaniliitolla on mahdollisuus juuri positiiviseen vaikuttamiseen. Kulunut vuosi onkin tuonut mukanaan monenlaista helposti lähestyttävää toimintaa. Vastuuta ei silti voi sysätä yksin liitolle: Vielä tärkeämpää on se, että jokainen vegaani erilaisissa työ-, opiskelu- ja muissa yhteisöissä on kävelevä käyntikortti veganismin puolesta. Miten omalla käytökselläsi voit jättää ihmisille positiivisen jäljen itsestäsi ja veganismista? Kerrotko tiukkaa faktaa, syyllistätkö työkaveria lihansyönnistä tai olisitko oma ihana itsesi, joka esimerkin avulla osoittaa kuinka helppoa ja kivaa eettinen elämäntapa voi olla? Näyttäisit, että vegaanit ovat mukavia ihmisiä, joilta saa halutessaan vinkkejä ja tsemppausta.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2013.