Pääkirjoitus 4/2014: Netissä tavataan!

Teksti: Pinja Mustajoki

Pinja MustajokiPitelet käsissäsi viimeistä paperimuodossa ilmestyvää Vegaia-lehteä. Heti samaan hengenvetoon haluan korostaa, ettei Vegaian tie ole suinkaan päättymässä. Ensi vuoden alusta lähtien uuden ilmeen saanut Vegaia ilmestyy sähköisenä internetsivun muodossa.

Sähköisestä lehdestä on keskusteltu Vegaian toimituksen ja Vegaaniliiton sisällä jo pitkään. Sähköistä lehteä on vastustettu ja kannatettu, ja se on hakenut muotoaan ja tyyliään. Itsekin vastustin aluksi paperilehden lakkauttamista. Syynä oli yksinkertaisesti se, että tykkään pidellä lehteä konkreettisesti kädessäni, hypistellä ja selailla sitä. Aikani asiaa sulateltuani aloin kuitenkin kallistua itsekin sähköisen lehden kannattajaksi. Siinä tuntui olevan niin paljon hyviä puolia, että tarve paperin hypistelyyn alkoi tuntua toisarvoiselta.

Sähköisessä lehdessä sisältö pysyy paremmin ajan tasalla, toimitusprosessi kevenee, kustannukset pienenevät ja juttujen jakaminen sosiaalisessa mediassa mahdollistuu. Sähköinen lehti on lisäksi ekologisempi vaihtoehto. Kuitenkin kaikista tärkeimpänä etuna pidän Vegaian avautumista entistä laajemmalle lukijakunnalle.

Jatkossa Vegaian artikkeleita päätyvät lukemaan entistä useammin myös ei-vielä-vegaanit. Vegaia-sivulle saattaa ajautua sattumien kautta, kun yksi klikkaus johtaa toiseen. Uusien lukijoiden ennakkoasenne saattaa olla utelias, varautunut tai kriittinenkin. Lukijoiden kiinnostus veganismia kohtaan kumpuaa entistä useammin terveyden ja hyvinvoinnin tai ekologisuuden lähtökohdista. Koenkin, että haastavana tehtävänämme on nostaa veganismia esiin helposti lähestyttävänä ja tarjota mielekästä sisältöä entistäkin moninaisemmalle yleisölle.

Vegaaniverkostoja syytetään ajoittain sisäänpäin lämpiävyydestä ja jopa lahkomaisesta ilmapiiristä. Aktiivisten ja äänekkäiden veganismin puolestapuhujien debatointia sivusta seuraavalle saattaa muodostua kuva, että veganismi on keskipiste koko elämälle, johon ei enää muuta sisältöä mahdukaan. Veganismista on helppo innostua ja siitä kertoo mielellään muillekin. Vastaanottajan päässä viesti saattaa kuitenkin alkaa kuulostaa erilaiselta kuin alun perin oli tarkoitus. Toivon, että Vegaia onnistuu toimimaan veganismin sanansaattajana niin, että viesti ei muuta matkalla merkitystään ja se on helppo ottaa vastaan. Vegaia-sivun tulee tarjota kiinnostavaa luettavaa niin vasta-alkajille kuin konkarivegaaneillekin – sekä sille vahingon kautta sivuille päätyneelle surffaajalle.

Lehti on ollut perinteinen Vegaaniliiton jäsenetu ja sähköiseen muotoon siirtyminen on aiheuttanut huolta jäsenkadosta. Tähän pyritään vastaamaan muita jäsenetuja tarjoamalla ja nostamalla esiin jäsenyyden konkreettiset vaikutukset. Jokainen jäsen on tärkeä.

Omasta puolestani haluan lausua kiitokseni kaikille lukijoille ja lehden tekijöille tähänastisesta. Netissä tavataan!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa