Lahjapussukoita

Rakas joulupukki, ei maitosuklaata, hunajapurkkia eikä villaisia pannulappuja!

Anniina Ljokkoi

Jollet stressaa joululahjoista, kuulut onnelliseen vähemmistöön. Stressaaminen ei rajoitu vain lahjojen hankkimiseen jouluruuhkassa, vaan myös lahjan vastaanottaminen aiheuttaa hermojännitystä.

Lapset opetetaan kiitollisuuteen jo pienestä pitäen: Kiitä mummia villapaidasta, vaikka toivot tietokonepeliä. Kiitä pikkusiskoa itsetehdystä nenäliinasta, vaikka et taatusti käytä sitä. Kiitä tätiä uusista alushousuista, vaikka niissä on noloja pallokuvioita.

Vegaanin jokajouluinen kysymys kuuluu, täytyykö lahjapaperista ilmestyneistä maitosuklaasta, villasukista ja mehiläisvahakynttilöistä kiittää. Siitä on tänäkin vuonna keskusteltu muun muassa vegaanien eri ryhmissä Facebookissa.

Lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja osoittaa tälle, että olet tärkeä. Lahjojen antamisesta on kuitenkin tullut ilon sijasta velvollisuus, joka sekä perheenjäsenten että työkavereiden on täytettävä. Jos ystävät tapaavat joulun alla, he lahjovat toisensa. Jos työnantaja arvostaa työntekijöitään, hän lahjoo ne joulun alla. Oppilaat lahjovat opettajansa ja kummit kummilapsensa. Ja kaikille pitäisi keksiä jotain omaperäistä ja mieluista.

Perhepiirissä lahjaongelma ratkeaa kysymällä, mitä toinen haluaa. Perheessä usein myös tiedetään, mitä toinen ei halua: vegaani ei halua maitoa, munaa, hunajaa eikä villaa. Eikä välttämättä edes sitä eläinkalenteria, jossa eläimet on pakotettu poseeraamaan tonttulakki päässä.

Yhdellä työpaikalla pomo jakoi tänä vuonna kaikille joulupussin, jonka kuudesta herkusta yksi oli vegaaninen – kahvipaketti. “Jollet sinä pysty syömään niitä karkkeja, niin anna eteenpäin”, oli pomo ohjeistanut työyhteisön vegaania. Tämä mietti, pitäisikö hänen ruveta juomaan kahvia, että edes jotain jäisi käteen. Kahvipakettikin päätyi silti vähävaraisten joulukeräykseen.

Toisella työpaikalla palkittiin kaikki ahkerat työntekijät vuoden uurastuksesta kassillisella erilaisia makkaroita.

Kun vegaanit kerran ovat niin hankalia, ettei niille kelpaa mikään, niin pitäisikö ne jättää kokonaan ilman lahjaa? Ainakin minut voitte ihan huoletta jättää ilman! Säästyneet rahat voi luovuttaa Punaiselle Ristille tai Eläinsuojelukeskus Tuulispäälle.

Vegaanin toiveet joulupukille

• Divine-suklaa
  • Elokuvalippu
  • Heijastin