Mielenosoitus turkiseläinten puolesta

Tulevien lainsäätäjien kakkureseptit

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuva: Oikeutta eläimille -yhdistys

Ehdokkaan valitseminen on aina vaalien alla parasta viihdettä.

Ylen ja Helsingin Sanomien vaalikoneet antavat minulle samansuuntaiset tulokset, joissa korostuu yksi puolue ja muutama ehdokas. Lähden näiden vaalisivuille tutkimaan, millaisia tyyppejä sieltä paljastuu.

Molempien vaalikoneiden antama ykkösvaihtoehto vaikuttaa asiantuntevalta ja kokeneelta naiselta. Hän näyttää olevan ympäristökysymyksissä tosissaan, eikä hänen yhteiskunnallisissa näkemyksissäkään mikään pomppaa häiritsevänä silmille. Kunnes ehdin hänen sivuillaan kevennykseksi tarkoitettuun osioon ”Leivonta ja kokkaus”.

Tämä IT-alan asiantuntija on sivuja kootessaan varmasti ajatellut, että liiallinen asiallisuus ja turha kuivakkuus vältetään, kun mukaan lisätään karviaisjuustokakun ja suklaakakun ohje. Sitä hän ei ole tullut ajatelleeksi tai pitänyt merkittävänä, että potentiaalisista äänestäjistä jollekulle juuri näillä valinnoilla on väliä. Arvaatte kyllä, aionko vegaanina äänestää henkilöä, jolla on sivuillaan lammaskaalin ohje ja siinä rento heitto: ”luuta ja läskiä pitää olla”.

Pitäköön läskinsä!

Toinen vaalikoneiden tulosten kärkeen noussut ehdokas on sen sijaan arvoiltaan lähellä omiani, mikä selviää hänen vaalisivuilleen kokoamastaan runsaasta aineistosta. Ongelma vain on siinä, että aineisto koostuu seuraavista aiheista: ”minä”, lapsuus, työ kirjastosetänä, harrastukset ja lempisitaatit kirjallisuudesta. Missä on poliittinen kokemus ja asiallisen kuivakat näkemykset siitä, miten yhteiskuntaa kehitetään?

Jatkakoon puutarhaharrastuksensa parissa!

Sitten löydän ehdokkaan, joka välttää kahden edellisen viat. Minua luonnollisesti ilahduttaa maininta, että hänen käsitykseensä tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta kuuluu myös eläinten hyvinvointi. Hänen mielestään eläinsuojelulain uudistus tulee viedä päätökseen, ja sen tiedon lisäksi kuulostaa merkitsevältä myös se, että hänellä on löytökoira.

Selatessani hänen vaalikonevastauksiaan tulee kuitenkin ilmi, että talouspoliittiset näkemykset ovat kaukana omistani. Ehkä näkisinkin hänet mieluummin eläinoikeusjärjestön aktiivi-illassa kuin eduskunnassa päättämässä valtion taloudesta.

Eläinsuojeluliitto Animalian ja Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ovat taas tehneet suuren työn puolestamme kootessaan koko maan laajuisen eläinpoliittisen vaalikoneen. Sieltä selviää vaivattomasti, mitkä puolueet ja ehdokkaat tukevat järjestöjen asettamia eläinpoliittisia tavoitteita.

Tuskin valitsisin itselleni kirurgia tai asianajajaa sillä perusteella, laittaako hän kahviinsa soija- vai lehmänmaitoa.

Vaalikonetta tehdessäni olen jokaikisestä kysymyksestä ”täysin samaa mieltä”, mikä tuntuu jännältä tässä erilaisia näkemyksiä kuhisevassa maailmassa. Vielä yllättyneempi olen, kun saan vastaukseksi kolme ehdokasta, jotka ovat 100 %:sti kanssani samaa mieltä. Hekin ovat siis hiissanneet vastausnappulan oikeaan äärilaitaan joka ikisen kysymyksen kohdalla. Heidän joukostaan on pakko löytyä sopiva ehdokas!

Tällainen yhteneväisyys on tietysti mahdollista vain, kun kysymyksiä on ainoastaan kahdeksan ja kaikki samasta aihepiiristä. Kun talouspolitiikka ja turvallisuuspolitiikka ovat poissa pelistä, näyttää lopputulos harmoniselta.

Nyt täytyykin miettiä, olenko minä valitsemassa eduskuntaan eläinoikeuksien ajajaa vai kokonaisvaltaisesti hyvää kansanedustajaa? Onko minulle tärkeää, mitä ehdokas syö eduskuntatalon ruokalassa, vai se, millainen koulutus ja kokemuspohja hänellä on lainsäädäntöä varten? Tuskin valitsisin itselleni kirurgia tai asianajajaa sillä perusteella, laittaako hän kahviinsa soija- vai lehmänmaitoa; eiköhän vaakakupissa painaisi enemmän hänen pätevyytensä kyseiseen työhön. Mutta valtiomme lainsäätäjiä olemme valmiit valitsemaan hyvinkin yksittäisten seikkojen ja mielikuvien perusteella. Tai jättämään valitsematta.

Minun on tunnustettava, että eläinoikeudet ja kasvissyönti ovat minulle tärkeitä asioita ja ajavat monen muun teeman ohi, niin kapea sektori kuin se onkin. Niillä on suorastaan symbolinen merkitys, ja äänestäminen menettää mielensä, jollen kuuntele sydäntäni tässä asiassa.

Eläinpoliittinen vaalikone: