Ravintolat ja matkailu

Neljän euron falafelista gourmetiin, eli elämyksiä Berliinistä

Berliini, tuo Euroopan Kallio, kuten olen kuullut sanottavan. Tällä viitattaneen siihen, että niin Berliini kuin Helsingin Kallio tunnetaan edistyksellisinä, vapaamielisinä, kulturelleina ja sopivasti boheemeina paikkoina. Saksan liittotasavallan pääkaupunkia ja Helsingin keskustan itäosaa yhdistää myös tietty 1900-lukulainen nuhjuisuus (kuka tykkää, kuka ei) – sekä edistyksellisille arvoille uskollisesti myös runsas vegaaninen tarjonta.

Neljän tuhannen kilometrin vaellus sipsien ja sisun voimalla

Kalle Rasinkangas katselee vuoria

Kalle Rasinkangas vaelsi Yhdysvaltojen erämaiden halki repussaan sipsejä, pähkinöitä ja proteiinipatukoita. Niin olosuhteet kuin vegaanisen ruoan saatavuuskin vaihtelivat reitin varrella suuresti. Rasinkangas lähetti osan ruokatarpeistaan etukäteen kohteeseen postitse, mutta jos nälkä kuitenkin yllätti vegaanivaeltajan, ainakin maapähkinävoita löytyi takuuvarmasti pienimmästäkin amerikkalaiskylästä.

Millaista tōfua tänään söisin? Vegaanina Japanissa

Buddha-patsaita

Japania on perinteisesti pidetty vaikeana maana kasvissyöjälle, saati vegaanille. Samalla kun matkaaja saa edelleen monessa paikassa varoa kaikkialla piileskelevää kalaliemijauhetta, suurissa kaupungeissa vegaanius on suorastaan räjähtänyt muotiin. Japanilaiset itse noudattavat harvoin mitään tiukkaa ruokavaliota – toisen tarjoamasta ruoasta kieltäytyminen kun on epäkohteliasta – mutta varsinkin nuoret naiset tekevät enemmän ja enemmän vegaanisia valintoja. Nyt on aika heittää vanhat ennakkoluulot roskakoriin ja lentää Tokioon!

Kesäkaupunki: Historiaa ja herkkuja Hämeenlinnassa

Hämeen linna

Kesäinen Hämeenlinna on kaunis: Vanajavesi halkoo unista kaupunkia. Kuten paikallinen kirjailijatar Taija Tuominen joskus totesi, Hämeenlinnassa vallitsee tsaarinajan pysähtynyt tunnelma. Viime vuosina Hämeenlinna on tullut kuuluisaksi Markku Ritaluoman Sunny Car Centeristä. Helsinki-Tampere-moottoritien varrella törröttävä mainostolppa on edelleen pystyssä ja suosittu selfienottopaikka.

Virossa perinteiden arvostus näkyy ruokapöydässä

Kirjaa lukemassaVegan. Hooliv ja maitsev elu. Kadri Aavik, Anniina Ljokkoi, Minna Toots. Tammerraamat, 2015. Kieli: viro.

Viron kirjakauppoja kiertäessäni olen törmännyt kasvisruokakirjoihin ja terveellisyyttä painottaviin oppaisiin, mutta varsinainen tietopaketti veganismista on puuttunut. Kasvissyönnin yhteiskunnallisesta näkökulmasta ei ole käsittääkseni kirjoitettu Virossa kovinkaan laajasti. Vuoden 2015 alussa ilmestyi ensimmäinen kattava tietokirja vegaanisesta ruoasta ja elämäntavasta, Vegan – Hooliv ja maitsev elu. Kirjan nimi tarkoittaa vastuullista ja maukasta elämää.

Sivut