Mat på Kopps

Kopps erbjöd en prisvärd och riklig brunch.

Berlin – himmelriket för veganer

Text: Laura Lyytikäinen
Bilder: Sonja Koskela

I juli åkte tolv hungriga veganer iväg till Berlin när Veganförbundet ordnade sin årliga smakresa. Resan gav nya bekantskaper, härlig samvaro, sevärdheter i lämpliga mått och otroligt mycket mat i fyra sommardagar. Här kommer mina hetaste tips!

TOP 3 Skräpmatsställen

VeganusGyros på Planet Veganus. Planet Veganus

Planet Veganus (Schenkendorfstraße 1) var en av de första restaurangerna vi besökte och vi blev inte besvikna. Förutom trevligt bemötande bjöd de bland annat på hamburgare, gyros, sallad och “vöner”, det vill säga vegansk dönerkebab. 100 % veganskt utbud.

Vöner

Vöner (Boxhagener Straße 56) är – som namnet avslöjar – stället du ska besöka för vegansk dönerkebab. Prisvärt och autentiskt. Du kan välja mellan ett flertal olika såser eller ta dem allihop. Den aldrig riktigt sinande kön avslöjar att du hittat till rätt plats. Även vegansk currywurst och nuggets står på menyn. 100 % veganskt utbud.

PizzaSfizy Veg är Europas första veganska pizzeria. Sfizy Veg

På Sfizy Veg (Treptower Straße 95) kan du äta allt från capricciosa och quattro stagioni till salamipizza! Och allting smakar garanterat gott. Det handlar om den första helt veganska pizzerian i Europa och flera i vårt sällskap hade orden “den bästa pizzan någonsin” på sina läppar efter besöket. Bonustips! Beställ på italienska eller tyska, hur helst du vill öva din språkförmåga.

TOP 3 Kaféer

FrecklesProva Freckles saltade kakao – en upplevelse. Ohlala

Ohlala (Mainzer Straße 18) bjuder på en mängd bakverk i olika färger och förutom att de är experter på glutenfri bakning klarar de även av att laga desserter utan nötter, soja, socker osv. Varning för allvarlig sockeröverdos! 100 % veganskt utbud.

Freckles

Freckles (Nostitzstraße 33) är ett sött kafé som förutom bakverk även erbjuder panini, sallad och quiche. Allt på menyn är förstås veganskt. Prova även deras saltade kakao – en upplevelse.

ChaostheorieCocktails och bakverk – Chaostheorie. Chaostheorie

Chaostheorie (Lychener Straße) är stället för dig som vill ha sött både i form av bakverk och cocktails! Vill du ha en muffins OCH en drink? Känner du sug efter Piña colada eller Mango Django? Med eller utan alkohol – du bestämmer. 100 % veganskt utbud.

TOP 3 Brunchställen

Viasko

Viasko (Erkelenzdamm 49) är troligtvis det populäraste veganska brunchstället i hela Berlin – eller åtminstone ett av de populäraste. Alla bland vårt gäng som gick på brunchen var överens om att det var det bästa brunchstället någonsin. Brunchen bjöd på bland annat kallskuren seitan, olika sorters tofu, omelett, chokladmousse, bakverk och pretzels. 100 % veganskt utbud.

Kopps

Kopps (Linienstraße 94) är en veganrestaurang som ligger mer mot fine dining-hållet. Deras brunch är trots det väldigt förmånlig och omfattade bland annat olika brödpålägg, små smakrika sallader, ett urval varmrätter och ett müsli- och yoghurtbord. Vår favorit var minipannkakorna som försvann från gästernas tallrikar lika snabbt som de uppenbarat sig.

Ohlala

Jag måste nämna Ohlala (Mainzer Straße 18) en gång till eftersom de bjöd på en helt fantastisk glutenfri brunch! Brunchen omfattade olika miniversioner av både salta och söta rätter. Min favorit var nog den pyttelilla ugnsformen med spenatsås och den lilla toscakakan utan botten. Jag åt fyra kakor. 100 % veganskt utbud.

VeganförbundetTolv hungriga veganer på Tempelhofs forna flygplats.

TOP 3 Butiker

Veganz

Veganz (Warschauer Straße 33 och Schivelbeiner Straße 34) är veganens drömaffär. Det är en 100 % vegansk mataffär med mat från golv till tak av allt du kan föreställa dig: frukter, grönsaker, korvar, biffar, pålägg, ostar, godis, glassar, fryspizzor, kosmetik och så vidare. Med oss bar vi hem allt vi orkade bära men mest stod jag bara och tittade och andades in alla intryck.

Avesu

I närheten av Veganz finns den veganska skoaffären Avesu (Warschauer Straße 33 och Schivelbeiner Straße 35). Affären har ett urval högklassiga veganska skor och väskor i olika stilar. Hur skulle det vara med en klassisk handväska med texten ”Denna väska är 100 % vegansk”?

Rossmann

Rossmann är en av de kosmetikaffärer som förtjänar ett särskilt omnämnande även om den inte är en helt vegansk affär. Affären har nämligen ett stort urval veganska (och även till viss del palmoljefria) produkter till ett mycket förmånligare pris än i Finland. Det är en av dessa affärer som du ska hålla utkik för när du vill köpa hem ett stort lass deodoranter eller prova nya produkter.