Salaatti

Lounassalaatti oli ruokaisa ja lounaaseen kuului myös pieni keitto.

Döner Harju

Teksti: Piitu Viittanen

Talvella Helsinkiin avattiin uusi kebab-paikka. Paikallisen sanomalehden viikkoliite Nyt hehkutti paikkaa jo ennen avajaisia ja suosio oli taattu. Niinpä minäkin riensin paikalle heti avajaispäivänä; sieltä nimittäin sai kuuleman mukaan myös kasviskebabia. Jono ulottui pienen paikan läpi aina ulko-ovelle asti ja jäin luottavaisin mielin sen hännille. Tiskillä avulias henkilökunta selitti, että paikasta tosiaan saa myös vegaanista kebabia kunhan muistaa pyytää pois epävegaanisen kastikkeen.

Ensimmäisellä kerralla otin rullan. Se oli suhteellisen pienikokoinen, ei suureen nälkään. Täytteenä oli seitankebablastujen lisäksi tulista kastiketta, vihanneksia ja yrttejä. Vihanneksista perunat olivat vetisen makuisia ja yrteissä oli inhokkiani korianteria, minkä saattaa valita pois mikäli muistaa mainita tilatessa. Jonotus tapahtuu numerolappujen avulla ja valmiiden annosten numerot huudetaan tiskiltä. Vesilasi ja ruokailuvälineet haetaan myös itse.

Toisen kerran saavuin paikalle lounasaikaan. Sattumalta päivä oli ensimmäinen, kun paikassa tarjottiin lounasta joten jonoa oli jälleen. Lounaaseen kuuluu päivän liha- tai kasvisvaihtoehto ja päivän keitto.

Ainakin testipäivänä keitto oli vegaaninen linssikeitto ja kasvisannoksen sai jälleen valita vegaanisena. Annos oli kebablautanen ja siihen kuului vaalea leipä, kebablastuja sekä ruokaisaa salaattia. Annos oli rasvainen, niin kuin kebabilta voinee odottaakin, mutta toisaalta myös raikkaan oloinen.

Ravintolasta voi ostaa myös olutta ja viiniä. Vesi kuuluu annoksen hintaan. Mielestäni annokset olivat hintaansa nähden aika pieniä ja laadun puutteet huomioon ottaen paikka jäänee minulla vain satunnaistuttavuudeksi. Plussaa myöhäisistä aukioloajoista ja siitä että kebabvartaan pyörimisen näkee ravintolasalista asti.

Mikä: Döner Harju
Missä: Fleminginkatu 23, Helsinki
Avoinna: ti – to 11:00-14:00 ja 17:00-22:00, pe 11:00-14:00 ja 17:00-23:00, la 12:00-23:00

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2014.