Hofbräuhaus on perinteinen oluttupa ja ravintola Münchenissä

Katsaus Saksan vegaaniruokatarjontaan

Mikko Suomalainen

Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, kun ajattelet Saksan kulinaristista tarjontaa? Ehkäpä bratwurst, perunasalaatti, hapankaali, olut, sianliharuoat, rinkelit ja vohvelit kirsikkahillolla? Turistioppaita selatessa nämä ruokalajit esiintyvät kyllä useasti, mutta onneksi Saksasta saa muunkinlaista ravintoa.

Tämän päivän Saksa on varsin positiivinen yllätys vegaanin näkökulmasta. Ainakin isoimmissa kaupungeissa on vähintäänkin lakto-ovo-vegetaarisia kasvisravintoloita, luomu- ja ekokauppoja sekä muita vegaaniystävällisiä palveluita. Parasta vegaaninen tarjonta on Berliinissä, mutta muistakin kaupungeista löytää mieluisia kohteita. Etnisiä ravintoloita on ainakin suurimmissa kaupungeissa runsaasti johtuen siirtolaisten suuresta määrästä. Jos tofuwokit ja falafelit kuitenkin alkavat kyllästyttää, on tarjolla onneksi muutakin. Saksalaisissa kasvisravintoloissa hintataso on kuitenkin hieman korkeampi kuin muissa ravintoloissa, mutta toisaalta kasvisravintolat suosivat yleensä luomu- ja reilun kaupan tuotteita.

Saksassa on lukuisia eläinoikeus- ja eläinsuojelujärjestöjä, kuten maailman suurimman eläinoikeusjärjestö Petan paikallisjärjestö. Järjestöt ovat viime vuosina kampanjoineet esimerkiksi turkiksia, häkkikanaloita sekä broilerintuottajia vastaan ja tuoneet julkisuuteen materiaalia eläinten surkeista oloista.

Vihreän poliittisen kentän kannatus on Saksassa luultavasti suurempaa kuin missään muussa EU-maassa. Toisaalta suurimmat puolueet ovat enemmänkin konservatiivisia arvoja edustavia tahoja. Vihreiden arvojen kannatus näkyy kuitenkin Saksassa muun muassa panostuksena ympäristöteknologiaan sekä luomutuotteiden suurena kysyntänä. Monissa supermarketeissa onkin omat hyllyt luomutuotteille. Lisäksi luomu-, eko- ja terveystuotekauppoja on varsin runsaasti ja niihin saattaa törmätä jopa sattumalta. Näiden yhteydessä on joskus jopa kasvisravintola, -kahvila tai luomuleipomo. Saksalaisten ekokauppojen nimet alkavat tyypillisesti ”Reformhaus-” tai ”Bio”-etuliitteillä.

Vegaanisia jalosteita kuten soijajuustoa ja seitantuotteita löytää ajoittain myös saksalaisista supermarketeista. Huonoimmat valikoimat vegaanin kannalta ovat paikallisissa ”laatikkomyymälöissä” kuten Lidlissä ja Aldissa. Sen sijaan esimerkiksi Reve-ketjumyymälöissä valikoima on parempi. Huomaa myös, että Saksassa luottokortti ei käy maksuvälineenä yhtä yleisesti kuin Suomessa. Lisäksi suurin osa kaupoista on sunnuntaisin suljettu. Saksalaisista suurin osa puhuu englantia ainakin auttavasti, mutta ei ole silti pahitteeksi opetella joitain hyödyllisiä fraaseja esimerkiksi ravintolassa käytettäväksi.

Monet Suomessakin myytävistä vegaanituotteista valmistetaan Saksassa. Näihin kuuluvat muun muassa Wheatyn seitantuotteet ja Topas Tofun soijatuotteet, Bionaden luomulimsat, Hanf & Naturin hamppuvalmisteet sekä Lavera-kosmetiikkatuotteet. Näitä kuten useimpia muitakin elintarvikkeita saa Saksasta Suomea halvemmalla. Lisäksi saksalaisista vegaaniystävällisistä nettikaupoista voisi mainita esimerkiksi vaatteita, kosmetiikkaa ja kirjallisuutta myyvän Roots of Compassionin.

Seuraavassa on kerrottu lähinnä omien matkakokemusteni perusteella eri kaupunkien kasvisruoka- ja vegaanisten palvelujen tarjonnasta.

Düsseldorf

Düsseldorf on Ruhrin alueella Rhein-joen varrella sijaitseva, noin Helsingin kokoinen kaupunki. Kaupungissa on paljon erilaisia alueita kuten pramea ostoskatu Königsallee sivukujineen, jolla näkee ikävä kyllä myös turkiskauppoja, sekä vanhakaupunki joka kätkee sisäänsä paljon perinteisiä saksalaisia ravintoloita ja oluttupia, mutta myös etnisiä ravintoloita.

Lähes jokaisen saksalaisen olutpullon kyljessä on viittaus niin sanottuun puhtauslakiin (Rheinheitsgebot). Vuonna 1516 voimaan astuneen lain mukaan olut saa sisältää ainoastaan mallasta, humalaa ja vettä. Oluen suodatuksessa käytetyt aineet saattavat silti sisältää eläinperäisiä ainesosia kuten kananmunaa tai kalaa. Www.vegan.de-sivuston mukaan useimmat saksalaiset oluet ovat kuitenkin vegaanisia.

Kaupungin keskustassa sijaitseva Reformhaus Worthoff (Benrather Str. 6, Carlsplatz) myy luomu- ja ekotuotteita. Valikoimiin kuuluu muun muassa pähkinä- ja kuivahedelmätuotteita, tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, leipää ja kasvimaitotuotteita sekä kosmetiikkaa.

Reformhausin lähistöllä sijaitseva kasvisravintola Sattgrün (Am Graf-Adolf-Platz 6) tarjoaa päivällisbuffettia. Ravintolassa valitaan kahdesta eri lautasesta, jonka saa tietyllä summalla koota täyteen eri ruokalajeja. Juomista ja salaattipöydästä veloitettiin erikseen. Myyjä kertoi kaiken tarjolla olevan ruoan olevan vegaanista. Salaattipöytä vaikutti houkuttelevalta, mutta päädyin silti ottamaan lämpimiä ruokia, joihin kuului muun muassa täysjyväpastaa kastikkeella ja erilaisilla lisukkeilla. Ruoka oli ihan hyvän makuista, mutta esimerkiksi palkokasvit loistivat poissaolollaan. Lisäksi annos oli varsin hintava määrään nähden.

Köln

Köln on yksi Saksan suurimmista kaupungeista, ja kaupungista löytyykin tarjontaa joka lähtöön. Ravintola Well Being (Brabanter Straße 9, U Rudolfplatz) tarjoaa aasialaistyyppistä vegaaniruokaa. Ravintola on sisustukseltaan moderni ja pelkistetyn tyylikäs. Ravintolan ruokiin kuuluvat muun muassa tofu-, seitan-, ja “kasviskana”-ruoat sekä alku- ja jälkiruoat. Itse söin ravintolassa annoksen kasviskanaa hedelmäisessä kookos-currykastikkeessa riisin kera. Ruoka oli erittäin maukasta mutta annos oli hintaansa nähden mielestäni hieman pieni. Ravintola Well Being on kuitenkin mielestäni vegaanille käymisen arvoinen. Kaupungin kokoon nähden muita etnisiä ravintoloita näkyy katukuvassa kuitenkin yllättävän vähän.

Kaupungista löytyy myös lukuisia ekokauppoja, joista hyvällä paikalla sijaitsee esimerkiksi Reformhaus Bacher (Richmodestraße 4, Neumarkt Galerie, U Neumarkt).

Frankfurt am Main

Frankfurtiin liittyvät pilvenpiirtäjät, liike-elämä, monikulttuurisuus ja suuret messut. Vegaanikävijöille riittää tarjontaa, mutta vegaaniystävälliset yritykset tuntuvat sijaitsevan enimmäkseen ydinkeskustan ulkopuolella. Etnisiä ravintoloita tosin löytyy joka puolelta kaupunkia, sillä kaupungin asukkaista noin neljäsosa on ulkomaalaistaustaisia ja heistä monet ovat ravintola-alan yrittäjiä.

Itse ehdin vierailla esimerkiksi Natur-bar-ravintolassa (Oeder Weg 26, U Eschenheimer Tor), joka on lakto-ovo-vegetaarinen ravintola. Tarjolla on myös vegaanisia vaihtoehtoja ja henkilökunnan mukaan monet annokset ovat muutettavissa vegaanisiksi. Itse päädyin intialaistyyppiseen kasviscurryyn, joka sisälsi muun muassa linssejä, perunaa, kukkakaalia ja herneitä. Ruokajuomaksi otin luomulimsaa, joita on yleisesti tarjolla saksalaisissa ravintoloissa. Ateria oli maukas ja kohtuullisen hintainen.

Hieman keskustan ulkopuolella sijaitseva Basic Bio-store (Berger Straße 40-42, U Merianplatz) miellytti valikoimillaan, sillä myymälästä löytyi hyvät valikoimat muun muassa kasvimaitotuotteita, luomuleipiä, tofu- ja seitantuotteita, vegaanipateita sekä pähkinä- ja hedelmätuotteita. Kaupasta löytyi hyvät eväät puistopiknikille.

Stuttgart

Lebe Gesund -puotiBaden-Württembergin osavaltion pääkaupunki on laaksossa sijaitseva miellyttävä keskikokoinen kaupunki jonka keskustassa on ainakin pari kasvisravintolaa ja ekokauppaa. Lebe Gesund (Nadler Straße 12) myy elintarvikkeita säilykkeistä leipään ja tuoreisiin hedelmiin. Kaikki kaupan tuotteet eivät ole vegaanisia, mutta sain maistella kaupassa esimerkiksi hyviä vegaanisia tortellineja.

Buffetravintola Iden (Eberhardstraße 1) löytyi pienen etsinnän jälkeen korttelin sisäpihalta. Annos kootaan linjastolta ja annoksen hinta muodostuu sen painon mukaan. Pääruoat ja salaatit olivat hinnaltaan noin 2 euroa / 100 g. Vegaanisia pääruokia oli vähän, sillä lähes kaikissa ruuissa oli
käytetty maitoa tai kananmunia. Ravintola on sisustukseltaan hyvin arkinen ja muistuttaa lähinnä koulun ruokalaa. Vegaani löytää ravintolasta ihan kelvollista ruokaa, mutta samalla rahalla voisi saada jostain muualta enemmän.

Vegi Voodoo King (Steinstraße 13) on pikaruokapaikka, joka myy ainakin falafel-annoksia, ranskanperunoita ja luomulimsoja. Falafelit valmistetaan paikan päällä ja niiden oheen saa monenlaisia lisukkeita. Tilaamani falafel-annos oli herkullinen ja annoksen hinta-laatusuhdekin oli kohdallaan.

München

VehnäolutBaijerin osavaltion pääkaupunki München on tunnettu paitsi maailman epävirallisena olutpääkaupunkina Oktoberfesteineen, myös muuten suosittuna matkailukohteena, jossa nähtävää riittää pidemmäksikin aikaa. Muun matkailun ohella voi nauttia kaupungin lukuisista vegaaniystävällisistä palveluista.

Basic Bio (Westenriederstraße 35) on suuren luomu- ja ekokaupan sekä kahvila-ravintolan yhdistelmä kahdessa kerroksessa. Paikka sijaitsee kuuluisan Viktualienmarkt-torin lähellä. Ruokakaupan puolella valikoima on laaja, ja vaikka myynnissä valitettavasti on myös lihaa ja juustoa, voi paikkaa silti pitää vegaanin paratiisina. Luomua, reilun kaupan tuotteita ja vegaanisia jalosteita löytyy joka lähtöön ja leipä-, hedelmä- ja vihannesosastotkin ovat mukavan kokoisia. Myös ravintola suosii luomutuotteita.

Käymisen arvoinen on myös sushiravintola Sushi Sano (Josephspitaltraße 4). Susheja voi tilata joko yksittäin tai lajitelmina. Isommat rullat maksoivat noin euron ja pienempiä sai kolme kappaletta eurolla. Vegaanisia susheja näytti olevan kymmenkunta erilaista ja lisäksi tarjolla oli muun muassa tofukeittoja. Sushit olivat maukkaita, ja pidin etenkin marinoidulla tofulla päällystetyistä sushirullista. Henkilökunnan tarkkaavaisuus ei kuitenkaan tainnut olla ihan kohdallaan, sillä ensin eteeni tuotuun lajitelmaan oli laitettu myös kalaa sisältäviä susheja. Onneksi huomasin kuitenkin erehdyksen ajoissa ja lopulta sain eteeni tilaamani kasvissushit.

Ajankohtainen ja kattava lista Saksan ja monen muun maan kasvisruokatarjonnasta on osoitteessa www.happycow.com. Sivusto on englanninkielinen. Berliinin vegaanisesta tarjonnasta on oma sivustonsa osoitteessa www.berlin-vegan.de jossa on tietoa myös englanniksi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2010.