Caffellatte-lehtiartikkeli

Kehon ja sielun ravintoa Firenzessä

Kukka-Maaria Aranko

Kasvissyönti ja varsinkin veganismi ovat Italiassa vielä toistaiseksi melko pieniä ilmiöitä. Yliopistopaikkakunnilta ja suurista kaupungeista löytyy toki pelkästään tai pääosin kasvisruokaa tarjoavia ravintoloita, mutta niiden löytäminen ei aina ole helppoa. Toisaalta välimerellinen keittiö on lähtökohtaisesti niin rikas ja monipuolinen, että tavallisesta ristorantesta, trattoriasta tai tavernasta voi yleensä aina löytää jotain kasvis- tai vegaanista ruokaa. Kulutetaanhan Välimeren maissa reilusti enemmän kasviksia kuin esimerkiksi Suomessa. Vegaaniuden selittäminen ja ruoka-aineiden varmistaminen kannattaa aina ja kaikkialla, mutta silti ei ole taattua, että keittiöhenkilökunta ymmärtäisi aivan prikulleen, mitä asiakas tarkoittaa. Ja vaikka ymmärtäisikin, niin suhtautuminen saattaa olla luokkaa ”Ei kai se nyt niin tarkkaa voi olla. Loraus hunajaa, hippunen juustoa, ei kai siinä mitään väärää ole?” Pazienza, pazienza, yritys hyvä kymmenen – ja onhan italialainen ruoka kuitenkin fantastisen hyvää!

Seuraavassa pieni esittely eräästä kasvisravintolasta Firenzessä. Firenzehän on yksi eurooppalaisen kulttuurin kehdoista, taiteen ja tieteenkin historiallinen aarreaitta. Fyysisesti kaupunki on pienempi kuin sen ylimaallinen maine – asia, joka ei tietenkään ole haitaksi matkaajalle. Kävellen pääsee moniin paikkoihin, ja paikallisliikenne pelaa vähintään kohtuullisesti niin keskustassa kuin lähialueillakin.

”Caffellatte”, suomeksi maitokahvi, on vaatimaton kooltaan mutta suuri sielultaan ja sydämeltään. Se sijaitsee lähellä Firenzen yliopiston humanistista tiedekuntaa (Facoltà di Lettere e Filosofia), osoitteessa Via degli Alfani 39/r , postinumero 50121. Kirjain ”r” osoitteessa tarkoittaa, että kohde sijaitsee siinä numerossa 39, joka on merkitty talon kylkeen punaisella (”rosso”) kyltillä. Osa talonumeroista on nimittäin mustia, osa punaisia – minulle ei selvinnyt miksi, mutta aikani paikkaa haeskelin. Löysin nimittäin osoitteen 39 mustalla kyltillä, ja ihmettelin missä ihmeessä kahvila on. Jatkoin talsimista ja kun olin jo luopumaisillani toivosta, hallelujaa, oli pieni baari edessäni oikealla.

Oli myöhäinen iltapäivä ja väkeä vähänlaisesti. Ei silti, eihän kahvilaan kovin montaa pöytäkuntaa yhtäaikaisesti mahdukaan. Tilasin päivän keiton, ja jälkiruuaksi päätin ottaa porkkanakakkua. Tiskin takana hääräsi ystävällinen nainen, paikan omistaja Vanna. Minkä palvelu ystävällisyydessä voitti, sen se nopeudessa hävisi. Keitto ei saapunut pöytään ihan pikapikaa, mutta minnepä matkalaisella olisi kiire. Istuin pöydässäni nauttien iltapäivän taukohetkestä, liikenteen humun jäädessä oven ulkopuolelle.

Odotellessa ehdin perehtyä kahvilan monivaiheiseen historiaan. 1800-luvulta alkaen tilassa oli toiminut – kyllä! – teurastamo, ja vuodesta lähtien 1920 maitokauppa ja perinteinen aamukahvipaikka. Mielenkiintoinen historia kiinteistöllä, joka on nykyään harvoja kasvis- ja vegaaniruokaa tarjoavia ravitsemusliikkeitä kaupungissa: kaupungissa, jonka tunnetuimpiin ruokiin kuuluu mm. bistecca fiorentina, valtavankokoinen T-luupihvi.

Muistona teurastamon ajoilta on kahvilan myyntitaso - jykevä, vaaleaa marmoria oleva tiski, jota koristaa lehmäreliefi. Maito on edelleen keskeinen myyntiartikkeli, ja ovenpielen kylmäkaapissa onkin myynnissä lähialueen maitotilojen tuotteita. Myynnissä on lisäksi paikallisten maatilojen hedelmä- ja vihannessäilykkeitä, reilun kaupan tuotteita (muun muassa suklaata, teetä ja kahvia) sekä muuta ajan henkeen sopivaa. Harmi vain että matkalaukussa oli niin vähän tilaa tällaisia ihania tuliaisia varten! Ravintolan listalla on yksinkertaisia keittoja, leipäaterioita sekä makeita ja suolaisia leivonnaisia. Aivan kaikki tarjottava ei ole vegaanista, mutta myyjä osaa tarvittaessa suositella vegaanille sopivat vaihtoehdot.

Aikani odoteltuani kauniisti koristeltu keitto saapui leivän, öljyn ja jonkin sortin vaalean kastikkeen kera tarjoiltuna. Kyseessä oli erittäin maukas, sakea vihanneskeitto, joka ei todellakaan ollut mitään purkkitavaraa. Aterioinnin aikana sisällä ehti poiketa useampi vakikävijä pikaisella kahvilla, ei kuitenkaan niin pikaisella, etteivätkö he olisi ehtineet vaihtaa kuulumisia omistajan kanssa. Jälkiruuan odotteluun vierähti aikaa toinen mokoma, mutta odotus maksoi vaivan. Porkkanakakku oli tiivistä ja mehevää, ja sen kanssa siemailin kannullisen aromikasta teetä. Viihdyin Caffellattessa pitkään, ja hyvillä mielin, levänneenä ja ravittuna. Sen jälkeen olikin mukava jatkaa vaeltelua Firenzen kapeilla kujilla.

Caffellatte
Via degli Alfani 39/r , Firenze 50121 puhelinnumero +39- (0) – 552478878

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2009.