Messuyleisöä

Lontoon VegFest on megatapahtuma

Marianne Chanth

London VegFest on yksi Euroopan tärkeimmistä vuosittaisista vegaanisen elämäntavan tapahtumista. Messuilla esitellään uusimmat tuulet niin herkullisesta ruoasta kuin ajankohtaisesta tiedostakin.

London VegFest järjestettiin syyskuun viimeisenä viikonloppuna Olympia London -konferenssikeskuksessa. Tapahtuma pidettiin vasta toista kertaa Lontoossa. Tänä vuonna se keräsi yhteensä noin 10 000 kävijää, mikä on suunnilleen tuhat enemmän kuin viime vuonna.

Tapahtuma oli sijoitettu kahteen kerrokseen. Alakerrassa oli pääasiassa myyntikojuja ja ruokaa. Yläkerta puolestaan oli varattu yhdistysten pöydille ja muutamille herkkukojuille. Omat tilansa oli myös kokkausnäytöksille, projekteistaan kertoville järjestöille sekä luennoille. Osastoja oli kaikkiaan noin kaksisataa.

Muonituksesta huolehti neljätoista eri ruoantarjoajaa, jotka loihtivat annoksia herkkupurilaisista raakaruokaan. Lapsille oli oma alue, jolla pääsi pelaamaan, askartelemaan ja tanssimaan ja sai vielä kasvomaalauksen. Mahtuipa joukkoon lettuja paistava merirosvokin.

Löytyisikö messuilta vegaani puolisoksi?

Suklaata maistelemassaSuklaata maistelemassa Yläkerran ohjelma alkoi etukäteisilmoituksen vaativilla pikatreffeillä, jotka oli lauantaina suunnattu homoseksuaaleille ja sunnuntaina heteroseksuaaleille. Messupuhujina olivat muiden muassa kestävyysurheilija Brendan Brazier, maratoonari Fiona Oakes, ravitsemusasiantuntija Yvonne Bishop-Weston, raakaravintovalmentaja Saskia Fraser ja vegaaniyrittäjyydestä kertova Corrina Gordon-Barnes. Työpajoja oli niin idättämisestä kiinnostuneille kuin vegaanikokin urasta haaveilevillekin.

Ohjelmasta ei puuttunut myöskään musiikkia tai komediaa, sillä muiden muassa Andrew O'Neill ja Vegan Smythe viihdyttivät vierailijoita. Kaiken kaikkiaan viikonlopun ohjelma koostui yli sadasta puhujasta, kokkausdemosta ja työpajasta.

Sea Shepherdin vapaaehtoiset kertoivat kokemuksiaan Färsaarten GrindStop-projektista sekä Skotlannin rannikolla tapahtuvasta hylkeiden ampumisesta. Myös lukuisia kirjoja veganismista kirjoittanut Victoria Moran oli mielenkiintoinen puhuja. Hän johtaa Main Street Vegan Academya, jossa koulutetaan ja sertifioidaan elämäntapavalmentajia. Moran puhui muun muassa veganismin myönteisestä imagosta ja jokaisen vegaanin vastuusta sen ylläpitämiseksi - amerikkalaisilta kalskahtavin sanakääntein tietysti. Hänen esiintymisensä heitti ilmoille mahdollisuuden matkustaa New Yorkiin kouluttautumaan elämäntapavalmentajaksi.

Tämän vuoden kunniavieras oli The Vegan Society -järjestö, joka viettää 70. juhlavuottaan ja on antanut maailmanlaajuisesti kunnioitettavan työpanoksen veganismin puolesta. The Vegan Society järjesti messuilla kokkausnäytöksiä ja elokuvanäytöksiä, esitteli kampanjoitaan ja jakoi reseptejä.

Messujen jälkeen uutisoitiin, että kyselyn mukaan yli 2 000 VegFest-kävijää aikoo muuttaa ruokailutottumuksiaan tapahtuman ansioista. Syksyn 2015 VegFestin pöytäpaikkojen varaus on jo käynnissä.