Tallinna

Makumatkalla Tallinnassa

Teksti ja kuvat: Essi Lahtinen

Elokuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna Vegaaniliitto suuntasi Viroon. Tallinnassa tutustuimme eteläisen naapurimme ruokakulttuuriin ja tyhjensimme paikallisen marketin soijamakkaroista.

Päivä alkoi varhain, kun yli 20 hengen ryhmämme kokoontui satamassa. Matkan järjestäjät olivat sopineet ryhmälle paikat laivalta etukäteen sekä menoettä paluumatkalle. Suuntasimme heti laivaan päästyämme aamupalalle. Aamupala oli varattu ennakkoon, jotta vegaanisiin tarjoiluihin olisi osattu varautua. Paahtoleivät marmeladilla sekä valkoiset pavut ja röstiperunat näyttivät maistuvan. Vegaanit oli otettu huomioon myös tarjoamalla soijamaitoa.

Tallinkin tarjoamilla eväillä rantauduimmekin kevein mielin Tallinnaan ja ensimmäiseen kohteeseemme: Kalev-herkkukauppaan. Kalevin valikoimassa on esimerkiksi herkullisia suklaalla kuorrutettuja pähkinöitä, vegaanille sopivina tietysti.

Päivällinen kirppisfestareilla

Tallinnassa emme juuri turistinähtävyyksiin keskittyneet, vaan nautimme aurinkoisesta päivästä muun muassa kirpputorifestivaaleilla. Viihdyimme isolla ja iloisella porukalla hyvin! Kaikki sujui ja päällimmäisenä mieleeni jäi - unohtamatta kuitenkaan ruokia! - mukavat uudet tuttavuutemme. Heidän kanssaan kävelimme pitkin Tallinnaa paikallisen oppaamme, Anniinan, johdattamana.

Koska reissun kesto oli ainoastaan yhden päivän, eli aikaa oli rajallisesti, omat odotukseni rakentuivat suuresti ennalta sovitun ruokapaikkamme F-hoonen kokemiseen. F-hoone sijaitsee Kalamajan alueella Telliskivi-kadulla, keskellä samana päivänä järjestetyn kirpputorifestivaalin aluetta. Ympärillä oli vanhaa tehdasaluetta, jossa kiviset rakennukset rikkinäisine ikkunoineen näyttivät aktiivisimmat päivänsä nähneiltä. Auringon valossa alue näyttäytyi meille kuitenkin oikein eläväisenä kaikkine ihmisineen.

Kirpputoritarjonnan tarkistamisen jälkeen astuimme F-hoonen mukavaan tunnelmaan. Pitkä palvelutiski, hauskasti eripariset, kuluneet pöydät ja tuolit, lasten leikkihuone sekä korkeiden holvimaisten ikkunoiden syvennyksiin sijoitetut lähes romanttiset asiakaspaikat vakuuttivat minut paikan viihtyisyydestä. Meille oli varattu pitkät pöydät, joiden ympärille koko seurueemme sopi oikein hyvin. Vaikka ruokaa jouduttiin näin isolla ryhmällä odottamaan melkoinen tovi, paikan päällä oltiin tietoisia vegaanisesta ruoasta eikä selittelyjä tarvittu. Ainakin allekirjoittaneelle hummuksella - parhaalla, mitä eläissäni olen maistanut - päällystetty salaattiannos paahdettujen kasvisten kera sekä bruschettat herkullisilla ja värikkäillä levitteillä maistuivat.

F-hooneen ruuan hinta ei päätä huimannut. Ruokailun jälkeen seurueemme pöytään ilmestyi myös tee- ja hedelmätarjoilu, joka hävisi parempiin suihin yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Soijamakkaraturismia

Suuntasimme hyvin ravittuina ostoksille Kristinekeskuksen Prismaan. Silmät nakkeja ja vanukkaita kiiluen täytimme ostoskorit himoitsemillamme elintarvikkeilla. Retken päätteeksi matkasimme Kaubamajaan ja poikkesimme Lushin tuoksuvassa myymälässä. Myös ruokaosasto kutsui luokseen. Jäätelöaltaasta kaikki makeannälkäiset löysivätkin herkulliset mehujäät. Tässä vaiheessa reput ja kassit olivat täynnä kantamuksia, ja väsyneet Vegan Toursin matkustajat siirtyivät laivaan.

Kotimatkan iloiset, vaikkakin väsyneet, puheensorinat sekä tanssimaan intoutuneet matkalaiset ja laivan kannelta nähty elokuvamainen, keltaisen ja oranssin sävyissä hehkuva auringonlasku takasivat viimeistään sen, että Tallinnaan ja sen tunnelmiin tekee mieli palata. Suosittelen makumatkaa Tallinnaan!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2013.