Pretty Vegan! - Matkailua Brightonissa ja Lontoossa

Sami Säynevirta

Brighton Laines and Rainbow Warriors

Brighton on perinteinen englantilainen rannikkokaupunki. Se poikkeaa muista Englannin pikkukaupungeista edukseen erityisen suvaitsevan ilmapiirin takia. Erilaiset alakulttuurit kukoistavat värikkäästi; tämä tekeekin Brightonista kiinnostavan pikkukaupungin. Kesäisin kaupunki tulvii kielikurssilaisia ja turisteja, ja mutta syksyn tullen kaupunki hiljenee ja onkin silloin huomattavasti mukavampi vierailukohde.

Brightoniin pääsee kätevästi esimerkiksi Lontoosta. Victorian rautatieasemalta lähtee junia kohti etelän rannikkoa taajaan, ja matka kestää noin tunnin. Brightonista löytyy mukavia ja edullisia hostelleja, jos haluaa päiväretken sijaan viettää kaupungissa useammankin päivän. Baggies Back-Packers on huokea, kotoisa ja sijainniltaan erinomainen, aivan merenrannan tuntumassa. Kesäaikaan hostelli on kuulemma todella täynnä.

“Yummy!”

Brightonista saa melko vaivatta vegaanista ruokaa useastakin kahvilasta, pubista sekä ravintolasta. Vegaaniystävälliset paikat sijaitsevat pääsääntöisesti niin kutsutun Lainesin alueella aivan Brightonin keskustassa.

Useiden kahviloiden aamiaislistalta löytyy ruokaisa aamiainen, jolla pärjää pitkään. Aamiainen sisältää yleensä kasvismakkaroita, paistettua tofua, paahtoleipää, perunaa ja papuja. Soijacappuccinoa tarjoaa varmaan jokainen kahvila, ja myös kakkutarjonnassa on paljon vegaanisia vaihtoehtoja.

Brightonista, niin kuin muualtakin Englannista, löytyy myös lounas- ja päivällispaikkoja, jotka tarjoavat runsaita kasvisbuffetteja. Eräs edullinen intialainen buffet on Bombay Aloo. Lämpimien ruokien lisäksi tarjolla on mukava valikoima alkuruokia. Paikasta ei tarvitse lähteä pois nälkäisenä.

Ja mitäpä retki Brightoniin olisi ilman vierailua pieneen, mutta maailman ainoaan Vegetarian Shoesin kenkäkauppaan. Kenkien lisäksi liike myy tekonahkaisia takkeja, vöitä ja vähän krääsääkin.

Mutual Aid and Co-operation

Cowley CafeBrightonin London Roadilla sijaitseva Cowley Club on sosiaalikeskus, joka on nimetty kansalaisaktivisti Harry Cowleyn mukaan. Cowley oli työttömien ja kodittomien auttaja, joka muun muassa järjesteli asuintiloja vallatuista taloista 1920-luvulta alkaen.

Tänä päivänä Cowley Club tarjoaa kokoontumistilat erilaisille Brightonin aktivistiryhmille: metsästyssäbbäreille (1), No Borders -ryhmille, rauhanryhmille ja useille muille. Cowley Clubilla järjestetään ilmaisia kielikursseja maahanmuuttajille, keskustelutilaisuuksia sekä illanviettoja, joissa on tarjolla halpaa ruokaa ja juomaa. Lisäksi Cowley Clubilla on kirjasto ja yhteiskunnallisten julkaisujen ja kirjojen myyntiä.

Sosiaalikeskus on tarkoitettu kerhon jäsenille, mutta myös vierailijoille ovet ovat avoimet. Ilmapiiriltään Cowley Club on lämminhenkinen, ja juttelua syntyykin helposti paikallisten aktivistien kanssa.

London Town Calling

Lontoo on mukava ruokakaupunki. Vegetarian London -opas on kätevä selviytymiskäsikirja, ja sen avulla on jännittävää suunnistaa eri kaupunginosissa ja käydä syömässä erilaisissa vegaanibuffeteissa ja ravintoloissa. Oppaassa on selkeät kuvaukset kustakin paikasta osoitetietoineen. Välillä saattaa valitettavasti käydä myös niin, että oppaassa mainitun ravintolan paikalla onkin jokin aivan toinen tai ravintola on suorastaan hävinnyt! Lontoossa ravintoloiden elinkaari ei välttämättä aina ole kovin pitkä.

Edullisia ruokapaikkoja ovat esimerkiksi CTV:n aasialaiset buffetit. Tarjolla on tuttujen kevätrullien lisäksi runsas valikoima feikkilihaa. Samantyyppisiä paikkoja on eri puolella Lontoota.

Länsi-Lontoon Fulhamissa sijaitseva 222-ravintola on yksinkertaisuudessaan miellyttävä. Maukkaan aterian kruunaa Freedom-luomuolut.

Sohon Vita Organic sekä Beatroot ovat myös vierailemisen arvoisia. Vita Organicissa tarjoillaan ruoka kauhoittain. Beatroot on puolestaan hauska pikaruokalan oloinen hengähtämispaikka.

Iltapäiväkahvit voi nauttia raskaan suklaakakun kera vaikkapa Piccadilly Circuksen lähellä sijaitsevassa Fresh and Wild -luomukaupassa.

Sosiaalikeskukset Pogo Cafe ja LARC

Pogo Cafe on Itä-Lontoon Hackneyssa sijaitseva sosiaalikeskus. Paikka on pieni verrattuna esimerkiksi Brightonin Cowley Clubiin. Pogo Cafe vaikuttaa ensisijaisesti ruokatoimintaan keskittyneeltä toimintakeskukselta. Lisäksi Pogossa järjestetään aktivisteille tapaamisia ja elokuvailtoja. Pogo on kotikutoisen nuhjuinen ja viihtyisä, niin kuin sosiaalikeskukset yleensäkin.

Paikan ruokalista on simppelin mutkaton, ja tarjottava ruoka on erittäin hyvää. Lämpimien ruokien lisäksi tarjolla on kakkuja ja kahveja. Viikonloppuisin Pogo Cafessa on myös aamiaismenu. Sosiaalikeskus on auki kaikkina päivinä lukuun ottamatta maanantaita ja tiistaita.

Lontoossa on myös muita sosiaalikeskuksia. Aldgate Eastissa sijaitseva London Action Resource Centre (LARC) on paikallisten aktivistien kokoontumispaikka. Leppoisan musisoinnin lisäksi keskuksessa järjestetään kokoontumisia.

Muutama mukava linkki

Viitteet

(1) Säbbäys eli metsästyksen häirintä. Englannissa ketunmetsästys koirien ja hevosten kanssa on kiellettyä. Metsästystä kuitenkin harrastetaan, eivätkö viranomaiset välitä asiasta. Metsästyskriittisimmät aktivistit eli säbbärit pyrkivät häiritsemään metsästystä ja yrittävät samalla hankkia todistusaineistoa kuten kuvamateriaalia metsästystilanteista ja pelastaa metsästettävät ketut kuolemalta.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2009.