Ikkunateksti M

Meksikolainen pikapapuketju Chalupa

Teksti ja kuvat: Tuulia Niemi-Nikkola

Ruokamacheteksi itseään kutsuva Chalupa osuu helposti silmiin, kun kiipeää Porthaninkatua ylös Kallion kirjastolle päin. Herkulliset burritot ja värikäs ruokatiski näkyvät suurista ikkunoista kadulle asti. Helsingin Kallion lisäksi Punavuoresta, Kauniaisista ja Tampereelta löytyy tämän uuden meksikolaisketjun edustaja.

Chalupa väittää myyvänsä meksikolaista katuruokaa. Se pääseekin niin pitkälle kuin Eviran kotimaassa on mahdollista päästä: Ruokaa ei tietenkään myydä kadulla vaan sisätiloissa ja keittiö kiiltää puhtaana, mutta sisustus on tarpeeksi yksinkertainen ja nuhjuinen, että sen avulla onnistutaan luomaan kadunomaista tunnelmaa. Myös sekalainen asiakaskunta sopii mielikuvaan katuvilinästä.

RuokalistaRuokalista toimii niin, että asiakas valitsee ensin pohjan, esimerkiksi burriton tai tacon. Sen jälkeen valitaan varsinainen täyte – vegaanisia vaihtoehtoja ovat imperial tofu ja kasvikset – lisäksi vielä papu, salaatti, salsa ja kastike. Burritokuori täytetään riisillä, tofulla, pavulla, punakaalilla ja kastikkeilla.

Päälle läiskitään salsaa, burning choco-kastiketta ja guacamolea, josta menee euron lisämaksu. “Saako laittaa korianteria ja chiliä?” tarjoilijatar kysyy ja ripottelee niitä yltäkylläisesti. Lopuksi hän taittelee näppärästi paksun burriton ja käärii sen folioon, josta se on helppo syödä käsin.

TäytteitäYhteen vaihtoehtoon tottunut vegaani saattaa jopa ahdistua, kun nyt saa valita kolmesta papuvaihtoehdosta ja joutuu vielä pohtimaan, olisiko mangosalsa kuitenkin parempi vaihtoehto kuin yrttinen chimichurri. Chalupa onnistuukin olemaan niitä nykyaikaisia paikkoja, joissa paatunut sekäsyöjä ei edes huomaa, että useimmat ruoista ovat vegaanisia.

Burrito tofulla maksaa 8,80 euroa eli suunnilleen perusfalafelin verran – mutta on herkullinen ja tuo ihastuttavaa vaihtelua Helsingin pikaruokaskeneen. Ruokalistaan on merkitty maitoa sisältävät ja gluteenittomat tuotteet, ja avulias henkilökunta ninjapaidoissaan osaa kertoa jokaisen tuotteen sisällöstä.

Kallion Chalupaan on helppo pistäytyä ohikulkumatkalla, mutta vaikeammin liikkuvien kannattaa huomioida, että ulko-ovi on melko kapea ja sille johtaa kaksi porrasta.

Nettisivut: chalupa.fi