Maisema Vuokatinvaaralta

Vuokatinvaaralta näkee Sotkamon taajamaan.

Nälkämaassa ei näännykään nälkään

Teksti ja kuvat: Terhi Heimonen

Kainuun luullaan monesti sijaitsevan ”jossain Lapissa”, mutta tosiasiassa se on Ouluakin etelämpänä, noin 600 kilometrin päässä pääkaupunkiseudusta. Koko Kainuussa asuu alle 80 000 ihmistä. Silti sielläkin toimii esimerkiksi Vegaaniliiton paikallisryhmä, ja kulttuuritapahtumia on paljon varsinkin kesäisin.

Kainuun keskus on Kajaanin kaupunki, jonka torilla puhutaan leveällä kainuun murteella säästä, Talvivaarasta tai muista päivänpolttavista uutisaiheista.

KajaaniTervetuloa Kajaaniin! Vegaanillekin löytyy Kajaanista syömistä, kun tietää mihin menee. Varmoja valintoja ovat Hesburgerit, joiden falafel-ateria on kastikkeet vaihtamalla vegaaninen, sekä Rosso, josta saa manteli-papupyöryköitä.

Kaupungin ravintoloista kannattaa testata myös nepalilainen ravintola Nepal Aama, kiinalainen ravintola Golden Dragon sekä Stadin Chili Pizza & Kebab, josta saa niin ikään kastikkeet vaihtamalla vegaanisen falafelannoksen. Salaattibaarit löytyvät ainakin Prismasta, Citymarketista ja Kauppapaikka 18 -kahvilasta.

Huhut kertovat, että Cafe Mokasta saisi vegaanisia donitseja.

Huhut kertovat, että Cafe Mokasta saisi vegaanisia donitseja. Varmaa on ainakin se, että kahvila Murusesta saa kahviin soijamaitoa. Tulevaisuudessa he ovat luvanneet panostaa myös vegaanisiin leivonnaisiin. Teehuone Tsaikka on tunnelmaltaan viihtyisä paikka, josta saa ihanaa teetä ja satunnaisesti myös raakakakkuja. Pekka Heikkiseltä kannattaa hakea maankuulua tervaleipää kotiinviemisiksi. Janoisille vegaaneille löytyy kesäterasseja ympäri Kajaanin keskustaa.

Kainuussa valmistetaan sorbettia

Kainuun toiseksi suurimman paikkakunnan Sotkamon sydän on niin ikään tori. Torin laidalla sijaitseva Makea Cafe & Deli Sotkamo tarjoilee maailman ihaninta mulperimarjoilla maustettua valkoista teetä. Heilläkin on viihtyisä kesäterassi. Torin toiselta laidalta Helmin Kahviosta voi hakea luomuruisleipää piknik-evääksi tai kotiinviemisiksi.

Alkoholijuomia halajavan kannattaa suunnata Sotkamon taajamaan Ravintola Messin kesäterassille, kunhan on saanut ensin mahansa täyteen jossain muualla.

Lomapaikka Vuokatista löytyy Hesburgerin lisäksi Amarillo, jonka kasvisannoksista saa pienillä muutoksilla vegaanisia.

Teehuone TsaikkaItärajan takana juodaan paljon tšaijua. Kajaanissa sitä saa Teehuone Tsaikasta. Itärajan tuntumassa Kuhmossa vegaani voi suunnata ainakin Kahvila-Ravintola Neljään Kaesaan, josta saa pyydettäessä runsaan salaatin.

Kainuun kaupoista löytyy melko hyvin vegaanituotteita, osin myös aktiivisten kainuulaisten vegaanien tuotetoiveiden ansiosta. Parhaimmat valikoimat ovat Kajaanin Prismassa ja Citymarketissa, mutta myös Sotkamon ja Kuhmon S-Marketeista löytyy esimerkiksi vegaanista makkaraa nuotiolle ja liuta erimakuisia soija- ja kaurajäätelöitä herkutteluun. Kannattaa kokeilla myös paikallisen Huuskolan Jäätelön valmistamia vegaanisia sorbetteja.

Kajaanista löytyvät myös Punnitse & Säästä- ja Life- myymälät. Sotkamossa voi vierailla Ihana Shopissa, joka myy muun muassa luonnonkosmetiikkaa, luomuherkkuja ja superfoodeja.

Toreilta saa kesäisin tietenkin paikallisia mansikoita ja muuta tuoretta syötävää. Heinäkuun lopulla Kainuussa pääsee poimimaan lakkaa ja vadelmaa, mikä on hyvä syy mennä luontoon retkeilemään.

Piknik Kainuun hiekkarannoilla

HiekkarantaTiesitkö että Kainuussakin voi olla pitkiä hellejaksoja? Silloin kelpaa suunnata vaikka Kainuun Rivieralle eli Sotkamoon Hiukan hiekkarannalle.

Luonto on Kainuun vahvuus ja on toki kaunista katseltavaa ympäri vuoden, mutta erityisesti kesällä se kannattaa kokea. Korpimaata riittää vaellettavaksi ja vesistöjä melottavaksi. Kainuu on luontopolkuja pullollaan. Aina voi hakea Tartexit, pähkinät ja kuivahedelmät Punnitse & Säästä -myymälästä ja suunnata vaikkapa Hiidenportin kansallispuistoon Sotkamoon tai Hepokönkäälle Puolangalle.

Vuokatin Katinkullasta voi vuokrata polkupyörän ja ajella Vuokatinvaaran tai Naapurinvaaran laelle ihailemaan maisemia ja syömään eväitä.

Kajaanin parhaat piknikpaikat ovat linnanraunioilla ja Paltaniemen uimarannalla. Vaalassa voi suunnata Manamansaloon, Ristijärvellä Hiisijärven hiekoille ja Sotkamossa Hiukan uimarannalle.

Jos sattuu olemaan Kainuussa jonkin kesätapahtuman aikaan, kannattaa ehdottomasti osallistua siihen. Heinäkuussa jäjestetään muun muassa Puolangan Pessimismipäivät, Kuhmon Kamarimusiikkifestivaalit ja Kajaanin Runoviikko. Hevifestarina liikkeelle lähtenyt Sotkamon Syke on sittemmin laajentanut artistivalikoimaansa.

LinnanrauniotKajaanillakin on oma linnansa. Tämä turistimagneetti on rakennettu 1600-luvulla ja sijaitsee sillan alla keskellä kaupunkia. Sotkamossa kesän kohokohtiin kuuluvat moninkertaisen Suomen mestarin Sotkamon Jymyn pesäpallo-ottelut. Pesisottelu kannattaa ehdottomasti kokea jo tunnelman ja hattaramyyntikojun takia, vaikka penkkiurheilu ei olisikaan lähellä sydäntä.

Vegaia suosittelee

Kainuu aloittaa uuden juttusarjan, jossa esitellään Suomen eri kolkkia vegaanin silmin.