Porvoon mitalla

Teksti: Vegaaniliiton Porvoon paikallisryhmä
Kuvat: Marianne Chanth ja Tanja Jarofl

Vegaaniliiton Porvoon paikallisryhmä käynnisti ponnekkaasti toimintansa viime vuonna. Kasvisruokailtoja, maistatustapahtumia ja vegaanisia kauppakierroksia suunniteltiin Porvoon eri ravintoloissa ja kahviloissa. Kokousten ohella herkuteltiin, saatiin epävegaanisia ruoka-annoksia, ystävällistä palvelua – ja kirjoitettiin ravintola-arvosteluja. Miltä näyttää Porvoon ravintola- ja kahvilatarjonta vegaanin näkökulmasta?

Bar & Café Paahtimo

Bar & Café Paahtimo sijaitsee idyllisesti Porvoonjoen varressa. Yli sata vuotta vanha rakennus huokuu lämmintä vanhanajan tunnelmaa. Tilaa kaksikerroksisessa ravintolassa on suuremmallekin porukalle – varsinkin kesällä kun joen varressa oleva terassi aukeaa. Hintataso ei ole Porvoon halvimmasta päästä. Vegaani ilahtuu erityisesti soijamaitokaakaosta ja -latesta. Oluenystäville löytyy valinnanvaraa runsaasta valikoimasta.

Hintoja: Soijamaitokaakao 3,00 €, Soijamaitolatte 4,00 €.

www.porvoonpaahtimo.fi, Mannerheiminkatu 2.

Cafe Rongo

Porvoon uusimpiin kahviloihin lukeutuva Rongo muistuttaa ulkonäöltään Keski-Euroopan peruskasvisravintolaa. Joka päivä onkin tarjolla keittolounas, joka on yleensä tehty vegeillekin sopivaksi. Rongossa eivät loista ylikansallisten yhtiöiden tuotemerkit, vaan esillä ovat pienemmät panimot ja reilun kaupan tuotteet. Puhelinsoitto etukäteen takasi sen, että kokouspäivänämme Rongossa oli tarjolla myös vegaanista leivonnaista, eräänlaista banaanileipää. Lisäksi osa smoothieista on vegaanisia. Ikävä kyllä kahvilan ulkonäkö hämää, ja Rongossa myydään myös lihaa. Lisäksi kahvila luopui turkistarhauksen vastaisen kansalaisaloitteen keräyslaatikosta ”ettei kahvila leimautuisi.”

www.caferongo.fi, Rihkamakatu 12.

Fredrikan lähde

Porvoon ainoa kasvisravintola Fredrikan lähde sijaitsee idyllisessä puutalossa aivan keskustan tuntumassa. Lounasravintola tarjoaa keittoa ja salaattia tiistaista perjantaihin. Raaka-aineet ovat pitkälti luomua, lähiruokaa ja melko usein vegaanisia. Jälkiruuaksi voi hyvällä tuurilla saada esimerkiksi vegaanista juustokakkua. Kesällä lounaan voi nauttia puiden alla puutarhassa. Ruuan lisäksi paikka tarjoaa mm. luontaishoitoja ja joogaa.

Lounas (sis. lämpimän ruoan, salaattipöydän sekä luomukahvin tai -teen) 10,50 €.

www.fredrika.fi, Runeberginkatu 18.

Nepalilainen Ravintola Pokhara

Pokharan alkuruoka Tarkariko Soup, kookoskermakeittoa.Pokharan alkuruoka Tarkariko Soup, kookoskermakeittoa. Porvoon keskustorin liepeille viime syksynä avautuneessa nepalilaisessa ravintolassa Pokharassa ilmoitetaan jo ensi kättelyssä, että ravintolassa on samat työntekijät ja kokit kuin juuri suljetussa Himchulissa. Iloitsemme uutisesta, sillä Himchuli oli monen lempiravintoloita. 24-paikkaisen Pokharan asiakaspalvelu on ylen ystävällistä ja tunnelma musiikkia ja sisustusta myöten nepalilainen. Ruuat ovat herkullisia, annokset tarpeeksi suuria ja mausteet maistuvat aidoilta. Useiden ”ei sitten maitoa” -pyyntöjen jälkeenkin pöytäämme kannetaan kuitenkin jogurttikastiketta ja voita sisältävää naanleipää. Nurinan jälkeen jogurttikastike vaihdetaan salaattiin ja naanleipä peltiseen kuminaleipään ja ne kannetaan pöytään useiden ”seuraavalla kerralla ei ole maitoa” -vakuuttelujen saattelemana. Alkuruuista löytyy kolme vegaanista vaihtoehtoa ja samoin kolmesta pääruuasta saa helposti muunneltuna vegaanisen.

Annokset: alkuruuat 6,90 € – 7,90 €, pääruoka 12,90 € – 13,90 €.

http://www.royalpokhara.fi/, Rauhankatu 27.

Oriental Palace

Porvoon torin kupeessa sijaitseva Kiinalainen ravintola Oriental Palace ei tarjoa kovin montaa vaihtoehtoa vegaanille. Ainoat vegaaniset pääruuat ovat ”Kasviksia chop suey” ja ”Bamburuokoa kiinalaisia siitakesieniä”. Euron lisämaksua vastaan annoksiin saa tofua. Tarjoilu on ystävällistä.

Annokset: 9,00 € – 10,00 €.

www.kiinalainenravintola.fi, Lundinkatu 9.

Porvoon Ekokauppa

Porvoon keskustassa joen lähellä sijaitsee ekokauppa, jonka nimi on mielikuvituksellisesti Porvoon Ekokauppa. Kaupasta saa irtotuotteina muun muassa siemeniä, pähkinöitä ja kuivahedelmiä. Jääkaapista löytyvät vegenakit ja -juustot ja hyllyistä luomukasvikset ja kuivatuotteet. Palvelu on ystävällistä ja kauppa on myös avokätisesti tukenut Vegaaniliiton Porvoon paikallisryhmää maistatustapahtumissa.

www.porvoonekokauppa.fi, Mannerheiminkatu 10.

Vegaaniliiton Porvoon paikallisryhmän toimintaan voi osallistua lähettämällä sähköpostia osoitteeseen porvoo@vegaanilitto.fi tai soittamalla numeroon: 044-532 2861. Voit myös tykätä Porvoon Vegaaniliiton yhteisöstä Facebookissa ja saada sitä kautta tietoa tulevista tapahtumista.

Artikkeli on ilmestynyt Vegaian numerossa 1/2013.