Ravintotiheyden ja puhtaiden makujen liitto

Riikka Vuorijärvi

Kasvisruokala Etra Oulun Karjasillalla tarjoaa ravintotiheää vegaaniruokaa, jossa on kaikki tarpeellinen eikä mitään liikaa. Kauppahallin myymälä avautui 10-vuotisjuhlan kunniaksi.

Ruokapaikkoja on totuttu arvioimaan maku-, hinta- ja palveluperustein. Oululaisen vegaaniruokala Etran ansiokkuus piilee kuitenkin pintaa syvemmällä, sillä sen johtoajatus on terveellisyys. Uskollisen asiakaskunnan mukaan terveellinen voi olla myös hyvää: tuoreen kyselyn mukaan Etraan tullaan nimenomaan maukkaan kasvisruoan perässä. Valtaosa Etran asiakkaista on sekasyöjiä, jotka syövät vegaanilounaan vaihtelun vuoksi pari kertaa viikossa. Asiakaskunnassa on myös paljon niitä, jotka ovat siirtyneet vegaaneiksi terveydellisistä syistä. Harvemminkin käyvät ovat valmiita myöntämään, että Etran ruoasta tulee hyvä olo.

– Me Etrassa uskomme, että ihminen voi petrata elämäänsä syömällä hyvin, kiteyttää Eila Maunu, Etran perustajajäsen. – Ravintotiheä vegaaniruoka on optimoitu siten, että keho saa siitä kaikki ravintoaineet pysyäkseen terveenä ja energisenä.

Ainutlaatuinen konsepti

Etra KauppahallissaEtra on jo kymmenen vuoden ajan tullut tutuksi kaupungin ainoana kasvisruokapaikkana. Syntymäpäivien kunniaksi Etra avasi myyntipisteen myös Oulun kauppahallissa. Etra voisi mainostaa itseään ainutlaatuisena maailmassa, sillä tiettävästi muualla ei sovelleta ravintotiheyden käsitettä koko ruokalistaan. Etralla on otettu vakavasti se tosiseikka, ettei vegaaniruoka todellakaan ole automaattisesti terveellistä. Liiat rasvat, sokerit, nopeat hiilihydraatit ja puutokset vaanivat vegaaniakin. Mitä ravintotiheys tarkalleen ottaen on?

– Ravintotiheys tarkoittaa sitä, että ruoassa on kaikkia ravinto- ja suojaravintoaineita tasapainoisessa suhteessa. Käytämme mahdollisimman prosessoimattomia raaka-aineita, koska niissä ovat ravintoaineet tallella. Lihaa korvaavia tuotteita kuten soijaproteiinivalmisteita käytämme vähän, koska niissä ravintoarvo on köyhtynyt. Nopeat hiilihydraatit ja turhat kalorit on karsittu pois. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei ruoassa olisi kaloreita ollenkaan. Ihminen tarvitsee myös kaloreita saadakseen energiaa, Maunu kertoo.

Entäpä kypsennystapa? Etrassa aineksia ei koskaan käristetä, vaan ainoastaan kuullotetaan. Runsaan tuoresalaatti- ja säilykepöydän ohella ateriaan kuuluvat keitto, pääruoka, leipä, levitteet ja yrttitee. Salaatit ovat vetonaula tuoreruoan ystäville, mutta kypsennetty ruoka on olennainen osa ateriaa. – Kypsennettynä monet ravintoaineet imeytyvät paremmin ja myös maistuvat paremmilta, Maunu huomauttaa.

Mutu-tuntuma ei riitä

Ravintotiheys tuo mieleen superfoodit eli huipputerveelliset ruoka-aineet, joita myydään tuntuvaan hintaan. Eksoottisia superfoodeja voi halutessaan ostaa Etran yhteydessä olevasta kaupasta, mutta Etran lounasruoka ei niitä sisällä. – Ravintotiheää ruokaa on mahdollista valmistaa myös tavallisista ja edullisista aineksista, vakuuttaa Maunu. – Sitä paitsi sekään ei ole hyvä, jos ravinto sisältää liikaa sinänsä terveellisiä aineita, koska niiden poistaminen rasittaa elimistöä, tai sitten ne kerääntyvät elimistöön haitallisiksi pitoisuuksiksi. Monivitamiineista tiedetään, että ne eivät imeydy, jos samalla kertaa tulee kaikkea liikaa. Siksi useimmat suojaravintoaineet pitäisi saada ruoasta.

Eila MaunuEtran perustajajäsen Eila Maunu Kuinka paljon terveellisiä aineita sitten tarvitsemme ja mistä ruoista niitä saa? Miten voimme ottaa yksilölliset tarpeemme huomioon? Terveellinen ruokavalio on sellainen palapeli, ettei sen luominen onnistu mutu-tuntumalla. – Kun alamme pitää ruokapäiväkirjaa ja katsoa, mitä todella saamme, tulee aina yllätyksiä, Eila Maunu tietää.

Maunu on ollut mukana kehittämässä Nutri-Flow-ravintotulkkiohjelmaa, joka laskee aterioiden koostumuksen ravintoaineina ja kaloreina ja suosittaa millä ruoilla pääsee eteenpäin. Nutri-Flow ottaa huomioon 30 tärkeintä ravintoainetta. Ruoka sisältää tietenkin paljon enemmänkin hyöty- ja haitta-aineita, mutta mukaan on otettu ne vitamiinit, kivennäisaineet, proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat, joiden merkityksestä on eniten tutkimusta.

Jokainen Etrassa tarjottu ateria on suunniteltu täyttämään pohjoismaiset ravitsemussuositukset. Kokit ovat tuunanneet ruokalajit tyydyttämään makuvaatimuksetkin. Kuuden viikon kiertävässä ruokalistassa on 60 ruokalajia, joista osa on kehitetty itse.

Ne jotka haluavat tarkastella päivittäistä ravinnonsaantiaan yksilöllisesti, voivat ostaa tunnukset netissä toimivaan Nutri-Flow-ohjelmaan. Ohjelma ottaa huomioon ruokavaliot, liikunnan määrän, pyrkimyksen laihduttaa ja muita yksilöllisiä tekijöitä. Käyttö ei edellytä vegaaniksi ryhtymistä, sillä mukana ovat eläinperäisetkin raaka-aineet.

Monta syytä veganismille

Mutta miksi ravintotiheää ruokaa juuri vegaanisena? Luulisi menestykselle olevan myyvempiäkin reseptejä. Maunun mukaan syy on yksinkertainen: kasviksista on helpointa valmistaa ravintotiheitä aterioita. Toinenkin terveysvaikutus on kiistaton: kasvisravinto laskee elimistön happamuustasoa. Tämä kohentaa vastustuskykyä, nopeuttaa paranemista ja palautumista, lisää energiatasoa ja hidastaa monien pitkäaikaissairauksien etenemistä. Ravintotiheällä vegaanidieetillä aikaansaadaan pysyvästi se, mitä yritetään väliaikaisesti maitohappobakteereilla: terveyttä edistävä suoliston bakteerikanta. – Eläinperäiset ravintoaineet vaativat raskaamman sulatuskoneiston. Silloin elimistössä on jatkuvasti pieni tulehdus päällä, Maunu selvittää.

On Etran vegaaniruoalle toinenkin syy. Monet Etran perustajajäsenistä ovat adventisteja, jotka suosivat kasvisruokaa. Adventistit uskovat, että Jumala loi kasvit paratiisin ihmisille ruoaksi. Tämä suositus pätee yhä, mikäli monipuolista kasvisruokaa on saatavilla. Adventistitaustasta juontuu sekin, ettei Etrassa tarjota kahvia.

Kasvisruokala Etra toimii Oulun Adventtikirkon vuokralaisena, mutta on erillinen yhdistyksensä. Siihen kuuluminen ei edellytä tiettyä vakaumusta, kuten ei myöskään Etrassa työskentely. Etrassa ruokaillessa ei tarvitse altistua uskonnolliselle eikä vegaaniselle käännytykselle. Etran suosiman vegaaniruokavalion puolesta puhuu sekin seikka, että vegaaniruokavaliota noudattavan kalifornialaisen Loma Lindan adventistiyhteisön jäsenet kuuluvat tutkitusti maailman terveimpien ja pitkäikäisimpien ihmisten joukkoon.

Kymmenvuotisen uransa aikana Etra ei ole vielä ollut varsinainen kassamagneetti. Eikö ruoan terveellisyys sitten kiinnosta tarpeeksi vai eikö vegaaniruoan ylivoimaisuudesta tiedetä? Suuri osa Etran asiakaskunnastakaan ei tuoreen kyselyn mukaan ymmärrä, mitä ravintotiheys tarkoittaa. Samat asiakkaat kuitenkin tunnistavat Etran ruoan terveysvaikutukset omassa voinnissaan. Kun vointi paranee, on karu ruokalamainen ympäristö jyrisevine kylmälaitteineen helppo antaa anteeksi. Tunnelman tekee hyvä palvelu. Pois lähtiessä on kätevä napata pakastealtaasta pussillinen Etran ruokia kotiin vietäväksi. Jos hyvin käy, myytävänä on myös legendaarisia ruisleipiä ja kesäkurpitsakakkuja.

Kasvisruokala Etra
Tuulimyllynkatu 18, Oulu
Avoinna ma–pe klo 11–17
.

Buffet-lounas sisältää keiton ja pääruoan lisäksi salaatin, leivän, levitteen, ruokajuoman ja yrttijuoman. Normaalihinta 8e, eri alennushintoja. Take-away-mahdollisuus. Myymälästä voi ostaa pakasteita.

Kauppahallin myymälä
ma–to 10–17, pe 10–18.
Lounaat, pakasteet ja smoothiet. Take-away-mahdollisuus.

Ruokalista: www.etrainfo.fi

Ravintotulkkiohjelma: www.nutri-flow.fi

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2012.