Rullaillen Roballa – visiitti Vivo's Deli -ravintolaan

Teksti ja kuva: Saila Finne

Ravintolan julkisivuIso-Roobertinkadun ja Fredrikinkadun kulmasta pilkistää uudenaikaisen näköinen ravintola. Se paljastuu libanonilaiseksi ja sen ikkunassa mainostetaan tarjolla olevia mezejä, pitaa, salaattia ja tuoremehuja.

Sisällä ravintolassa on monennäköistä salaattia lasivirtriinissä. Salaatinnälkäiset voivat koota siitä haluamansa annoksen. Vaihtoehtona on myös päivän kasvisateria, esimerkiksi täytetty kesäkurpitsa tai paprika lisäkkeineen. Valitsen kuitenkin kasvisrullan ja seuralaiseni rullafalafelit. Tilaan rullaani vielä ekstra-falafelin, jotta tulee se falafelien makukin kunnolla testatuksi. Kasvisrullassa on sisällä marinoituja kasviksia ja rullafalafeleissa taas salaattia ja falafeleja. Molemmissa on myös seesamikastiketta. Ruoat täytyy tilata ilman salaattikastiketta, jotta saa ne vegaanisina – käsite vegaani on henkilökunnalle tuttu. Muutoinkin Punavuoren kaupunginosa tuntuu olevan vegaanien suosiossa, sillä kivenheiton päässä olevassa Fafa'sissa, ja pakistanilaisessa K2-ravintolassa on hyvä vegaanitarjonta.

Falafelit lienevät tehty paikanpäällä, eikä annoskoossa ole nuukailtu.

Vivo's Deli on enemmän tai vähemmän myös kahvila. Kahvi ja luomurooibos ovat hyviä ja niihin saa soijamaidon. Valikoimassa on myös erilaisia tuorepuristettuja mehuja. Löhöilyyn, jota jotkut meistä ehkä odottavat kahvilalta, paikka ei kuitenkaan sovellu, sillä kaikki tuolit ovat baarijakkaroita. Naulakoiden puute häiritsee jonkin verran, kun ei takkeja voi olemattomille selkänojillekaan ripustaa.

En osaa päättää kummassa on paremmat falafelit, täällä vai Fafa'sissa. Täällä ruoan saa kuitenkin nopsasti; Iso-Roobertinkadun Fafa'sissa on usein puolen tunnin jono eikä vapaita istumapaikkoja. Vivo'sissa sekä tilaa että asiakkaita on vähemmän. Eikä falafeleissa ole moitittavaa, ne ovat rapeita ja maukkaita. Ne myös lienevät tehty paikanpäällä, eikä annoskoossa ole nuukailtu.

Vivo's Deli Roba
Iso-Roobertinkatu 27, Helsinki