Vegan Restoran V

Tallinnan ravintolatärppejä kesäksi

Teksti ja kuvat: Tove Ruuskanen

Tallinnasta löytyy erittäin hyvää vegaanista ruokaa, kunhan viitsii tehdä vähän "salapoliisityötä”. Tässä muutama tärppi!

V on kaikille vegaaneille tuttu ja turvallinen valinta, eikä suotta. Laatu on taattua ja palvelu erinomaista. Jos kokin erikoisuutena on seitanburgeri ja jälkiruoaksi saa “suklaabanaanimaapähkinäkakkua”, niin päivä ei juuri paremmaksi voi muuttua. Suosittelen lämpimästi myös raparperilimua!

BlissToinen aina mainitsemisen arvoinen paikka on Bliss. Maksat mitä syöt -periaatteella toimiva, yli sata kasvisruokaa tarjoava buffetti ottaa huomioon niin vegaanit, keliaakikot kuin monet muutkin ruokarajoitteiset. Vegaaneille sopii useimmiten yli puolet herkuista. Aivan ihana ja rento paikka, johon kannattaa eksyä, vaikka se ei ihan keskustassa olekaan. Bliss sijaitsee kävelymatkan päässä Kristiine-keskuksesta. Täpötäydestä lautasesta maksoin yhdeksän euroa, mutta koska maksat ruoan painon mukaan, niin on vaikea arvioida paljonko annoksen hinnaksi tulee.

Myös Blissin naapurissa sijaitsevasta Mahemarketin kohvikista saa useasti maukasta syötävää. “Tallinnan Ruohonjuuressa” kannattaa muutenkin käydä, vaikka hinnat eivät Suomen hinnoista eroakaan.

Kohvik InspiratsioonKohvik Inspiratsioon Uusin lisäys tarjontaan on nuorten vegaanien perustama Kohvik Inspiratsioon. Hinnat ovat kohdillaan, esimerkiksi lounas maksaa alle neljä euroa. Itse toivoisin tofua, soijaa tai seitania ruokalistalle. Jos olet suuri kaalin ystävä, ruoka maistuu varmasti. Smoothiet ovat erinomaisia. Ravintola itsessään on kaikessa yksinkertaisuudessaan miellyttävä paikka.

Von Krahli Aed on monelle tuttu ja turvallinen valinta, eikä ihme. Tofusalaatti on aivan mahtavan maukas ja suklaakakusta ei koskaan jää palaakaan yli. Raparperilimua saa muuten täältäkin!

Onneksi valinnanvara ei lopu tähän. Olen löytänyt muutamia aivan ihania ravintoloita, joissa vegaaneja ei ole unohdettu. Eräs suosikkini on Kohvik Komeet keskustan Solaris-kauppakeskuksessa. Tofu-kikherne-porkkana-punajuuripihvi hummuksen ja linssien kera on kerrassaan mainio. Suussa sulavien näköisistä kakuista yksikään ei ole vegaaninen, mutta toivottavasti jonain päivänä myös sellainen ilmestyisi ruokalistalle. Yllättävän viihtyisä ravintola “kauppakeskusravintolaksi”.

Solariksen katutasosta löytyy eräs ehdottomasti vierailun arvoinen paikka, nimittäin Cerrito Burrito. Pikaruoaksi erittäin terveellistä ja hyvää! Burritos-, taco-, tai nacholautanen kootaan asiakkaan silmien edessä. Minun vegaaniseen burritokseeni tulee mustapapuja, paprikaseosta, riisiä, guacamolea, salaattia, salsaa ja punasipulia. Salsan vahvuuden päättää asiakas. Yksinkertaista ja herkullista!

Bar Bistro KukekeBar Bistro Kukeke Trendikkäässä Telliskivessä, Pohjois-Tallinnassa, suosin Bar Bistro Kukekea, joka sijaitsee tsaarinaikaisessa makasiinirakennuksessa. Yläkerta on miellyttävä ja tunnelmallinen. Vegaanille kelpaa wrap tai salaatti ilman hunajakastiketta ja aamupalaksikin saa vegaanista pannukakkua.

Entä mitä tehdä kun iskee pitsanhimo? Ratkaisu löytyy vanhasta kaupungista, ihanasta italialaisesta Pulcinellasta. Ulkoa katsottuna paikka näyttää tylsältä viinikellarilta, mutta sisältä ravintola on aivan upea! Italialaisten pyörittämä hyvän ja ystävällisen palvelun ravintola on viihtyisä ja tunnelmallinen. Ravintolassa on useita kauniita huoneita, sisustus on todella ihastuttava pienine yksityiskohtineen ja tunnelmallinen musiikki soi taustalla. Pizza Marinara on vegaaninen ja maksaa alle viisi euroa.

Head isu!