Ravintolan julkisivu

Tallinnan uudesta vegaaniravintolasta saa myös tuoreruokaa

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuva: Annika Lepp

Virossa on kevään aikana avattu maan ensimmäinen vegaaniravintola, kohkattu tuoreravinnosta ja peloteltu ihmisiä mediassa kasvissyönnin vaaroilla.

Vegaaniravintola V:n listalla on linsseillä täytettyä kesäkurpitsaa, tofua kvinoapatjalla ja kikherneburger. Virossa pääsee nyt ensimmäistä kertaa tekemään tilauksen varmistelematta, ettei annokseen tule vahingossakaan mitään eläinperäistä. Aterian voi aloittaa vaikka härkäpaputahnalla ja ciabattalla tai mausteisella sienisalaatilla.

Vegaaniravintolan perustamista ehdittiin odottaa monta vuotta, ennen kuin Mikk Mägin ja Loore Emilie Raavin haaveesta tuli totta. Ravintolalle löytyi paikka Tallinnan vanhastakaupungista osoitteesta Rataskaevu 12 Von Krahlin teatterin vierestä, sillä teatteri-ravintolan omistaja uskoi vegaaneiden liikeideaan ja lähti hankkeeseen mukaan.

Ravintolassa on vain muutama kymmentä asiakaspaikkaa ja kodikas tunnelma. Hinnat ovat suhteellisen edulliset myös paikallisille, mikä houkuttelee uteliaita testaamaan ruokalistaa. Annoksissa on panostettu enemmän tyyliin kuin kokoon, mutta maut ovat sitäkin täyteläisempiä. V:ssä kannattaakin tilata kaikki kolme kattausta ja antautua maisteluun. Kasvisruokiin tottumattomalle ruokalista on täynnä uusia makuja ja jännittäviä ruoka-aineita.

Erikseen ruokien perään merkittävän V:n sijasta listalta löytyvät merkinnät G ja T, joista ensimmäinen merkitsee gluteenitonta ja toinen tuoreravintoa. Rawfoodisti saa syödäkseen punajuuriravioleita, vihannesnuudeleita, paprikatomaattikeittoa ja jälkiruoaksi cashew-kreemiä.

Tuoreravinto on perinteistä veganismia suositumpaa

Vihannesnuudeleita. Tuoreravinnosta on tullut Virossa niin suosittu terveystrendi, että eläinoikeusaktivistit valittavat jo tuotantoeläinten olojen jääneen sen varjoon. Tuoreravintobuumi on kuitenkin antanut kasvisruokakulttuurille sellaisen töytäisyn, että myös perinteinen vegaaniruoka on lisännyt suosiotaan. Huhtikuussa Tallinnassa järjestetyillä Kasvisruokapäivillä suurin osa pöydänpitäjistä esitteli tuoreravintoa, ja pienempiä tapahtumia järjestetään viikoittain.

Tuoreravinnon guruksi on Virossa noussut Sille Poola -niminen nainen, joka elää maaseudulla ja kasvattaa ja keräilee osan ruoastaan itse. Hän on julkaissut elämäntavastaan parikin kirjaa ja herättää huomiota julistautumalla ravintolisien ja purkkivitamiinien vastustajaksi. Hänen mukaansa edes B12-vitamiinin syöminen purkista ei ole välttämätöntä, eikä hän anna vitamiinia lapsilleenkaan. Facebookissa on käyty lukuisia kiivaita keskusteluita B12-vitamiinin tarpeellisuudesta eri kannoilla olevien kasvissyöjien välillä. Viron vegaaniyhdistyksen ravintosuosituksiin B12 ehdottomasti kuuluu.

Vegaaniravintolasta saa myös smoothieita. Media on reagoinut Viron kasvisruokabuumiin julkaisemalla sekä kehuvia että kauhistelevia juttuja. Kehuvien joukossa on muun muassa tunnelmallinen esittely Vegan Restoran V:stä sekä haastatteluissa esiin tulevia viittauksia kevyempään ja ravitsevampaan ruokavalioon. Kauhistelevissa jutuissa lääketieteen edustajat ovat liittäneet kasvissyönnin ”ja erityisesti sen radikaaleimman muodon, veganismin” syömishäiriöihin, puutostiloihin, depressioon ja lapsettomuuteen.

Vegaaniliiton sisarjärjestö Eesti Vegan Selts avasi huhtikuussa infosivustonsa vegan.ee, joka pyrkii omalta osaltaan tarjoamaan asiallista tietoa. Ravitsemusosuuden kirjoittaja Florian Biesinger vastasi lapsettomuussyytöksiin sivuston blogissa, ja vastine huomioitiin eräällä suositulla uutissivustolla. Kasvissyönnistä ja siihen liitetyistä ennakkoluuloista on tullut ihmisiä uteluttava teema, mikä houkuttelee toimittajia ylilyönteihin.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2014.