Uusia vinkkejä Tallinnassa kävijöille

Tekstit: Anniina Ljokkoi
Kuvat: Anniina Ljokkoi ja Irina Sološenko

Tallinnaan avataan ihan pian kauan odotettu vegaaninen ravintola. Perustajia ovat Miku Vegan Kohvikin tunnettu kokki Mikk Mägi ja hänen puolisonsa Loore-Emilie Raav. Iltaan asti auki oleva vegaaniravintola V avaa ovensa vanhassakaupungissa osoitteessa Rataskaevu 12. Naapurissa toimii edelleen hyvistä kasvisruoistaan tunnettu Von Krahli Aed.

Kahvila Komeetin retrohenkisiltä nojatuoleilta on komeat näköalat Tallinnan vanhaankaupunkiin. Listalla on soseruokaa vauvoille ja kikhernepihvejä vegaaneille. Kahvila-ravintola sijaitsee Solaris-keskuksen neljännessä kerroksessa osoitteessa Estonia pst 9.

Kotisivu: www.kohvikkomeet.ee.

Susheja saa Virostakin joka kulmalta. Runsain vegaanivalikoima löytyy Sushimonilta, joka myi herkullista vegeannostaan myös messuilla. Pikkuinen ja värikäs ravintola toimii osoitteessa Tartu mnt 47.

Kotisivu: www.sushimon.ee.

Soijamaidon saatavuus yleistyy Viron kahviloissa. Niin kiva kuin olisikin suosia paikallisia pienyrityksiä, ovat kansainväliset ketjut kuten Wayne’s Coffee ja Coffee IN soijalaten juojalle varmin valinta.

Ekokauppa Mahemarket Kristiinen kaupunginosassa avasi syksyllä buffetin, jonka ruoista suurin osa on raakaravintoa. Hunajan käyttöä lukuunottamatta buffet on vegaaninen. Vanhassa tehdastilassa toimiva ekokauppa ja parvelle rakennettu kahvila on sisustettu vaatimattoman kodikkaaseen kierrätystyyliin. Osoitteeseen Mustamäe tee 3a pääsee keskustasta parhaiten trollibussilla numero 6 jäämällä pois Hipodroomin pysäkillä. Kauppa on kävelymatkan päässä Kristiinen ostoskeskukselta, jonka pysäkki on Taksopark.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2013.