Kippo sisältä

Välipalakeidas Kippo

Teksti ja kuva: Marianne Chanth

Kun Helsingissä aiemmin halusi jotain pientä ja nopeaa syötävää, joutui usein tyytymään kaupan jogurttiin ja sämpylään. Lounasongelma helpotti, kun Forumissa avattiin uusi välipalapaikka Kippo.

Kiposta saa neljää erilaista lämmintä leipää, joista suosikissani on tofu-, hummus-, omena-, inkivääri-, rucola- ja avokadotäyte.

Blenderissä sekoittuu kymmenen eri mehuvaihtoehtoa, joissa on kaksi tai kolme tuoretta ainesosaa. Smoothie-vaihtoehtoja on seitsemän ja jogurttijäätelöä saa myös vaniljasoijajogurtista tehtynä.

Kipossa käytetään lähestulkoon ainoastaan luomutuotettuja ja reilunkaupan raaka-aineita. Koska kaikki annokset tehdään paikan päällä tilauksesta, ne ovat tuoreita ja maistuvia.

Joka kerta Kipossa käydessäni on palvelu ollut ystävällistä ja ripeää. Vaikka olisin tullut pahimpaan lounasruuhkaan, niin tiskin toisella puolella aina hymyillään. Toinen mainitsemisen arvoinen asia on se, ettei vegaanisesta versiosta veloiteta ylimääräistä, kuten niin monessa muussa paikassa. Monesti maksan soijalattesta vähintään 50 senttiä ylimääräistä. Kipossa en.

– Lähdimme alunperin liikkeelle jogurttijäätelöllä, kahvilla ja smoothieilla, kertoo Kipon yksi omistajista, Lasse Järvi.

– Viime vuonna lisäsimme pysyvään valikoimaamme leivät ja tuorepuristetut mehut. Suurin osa raaka-aineistamme ovat luomua, ja kaikki tuotteemme ovat saatavina täysin vegaanisina. Olemme pyrkineet vähentämään eläinperäisten raaka-aineiden osuutta muun muassa soija- ja mantelimaidolla. Itse maustamamme tofun kysyntä on lisääntynyt viime aikoina hurjasti. Laadukkaat raaka-aineet ovat hieman keskitasoa kalliimpia, mikä motivoi meitä tehostamaan omaa toimintaamme, jottei ero näkyisi asiakkaalle hinnoissa.

Kippo - Forum, Kukontori

Ma-pe 10:30 - 20:00
La 11:00 - 18:00
Su 12:00 - 18:00

cafekippo.fi

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa