Vegaani Irlannissa

Pauli Varonen

Eläinkunnan tuotteilla on vankka asema irlantilaisessa ruokakulttuurissa. Haasteista huolimatta vegaanin ei kannata jättää matkaa tekemättä.

Irlanti on perinteisesti tunnettu karjatalouden suurena vientimaana. Voita, maitoa ja kananmunia käytetäänkin säästelemättä lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin niitä suinkin voi laittaa. Lihaakin kulutetaan kiloittain. Tyypillinen irlantilainen aamiainen sisältää makkaroita ja pekonia, kananmunaa ja kasviksina pavut.

Irlannissa vegaani joutuu olemaan erityisen tarkkana syömisen kanssa. Yleisimpien ketjuravintoloiden lisäksi on syytä välttää valtaosaa ruokakaupoissa myytävistä valmisleivistä
ja eineksistä. Leivät ovat yleensä leivottu voita käyttäen, eikä lähimarketin pakaste-eineksistä löydy ranskalaisia perunoita kummempaa syötävää.

Ravintoloissa hankaluudeksi saattavat muodostua kielelliset erot. Etenkin Dublinissa ei täydellisenkään englannin hallitseminen aina takaa sitä, että tulee ymmärretyksi. Sen lisäksi, että Dublinissa asuu valtava määrä ulkomaalaisia (muun muassa puolalaisia, keskieurooppalaisia ja kiinalaisia), myös paikallisen murteen takia väärinkäsityksiä syntyy jatkuvasti.

Ravintolassa ruokaillessa hankaluudet alkavat yleensä siitä, etteivät tarjoilijat ymmärrä sanan ”vegan” merkitystä, kuten eivät aina Suomessakaan. Jos Vegan Passport ei ole mukana, sanan merkitystä voi yrittää selventää tarjoilijalle, mutta pahimmassa tapauksessa ruokalautaselle päätyykin juuri näitä ei toivottuja ruoka-aineita. Kokemuksieni perusteella asiakaspalvelu on kuitenkin hyvää. Eli jos sattuu saamaan lautaselle tofua lihasuikaleilla höystettynä, voi sen kohteliaasti vaihtaa eläinystävällisempään vaihtoehtoon.

Ruokakaupassa englanninkieliset ruoka-ainemerkinnät tulee tutkia erityisen tarkkaan. Pienen sanaston laatiminen onkin loistava idea ennen maahan matkaamista. Tässä pientä perustaa pahimpien sudenkuoppien välttämiseksi:

• maitotaloustuote – dairy product
  • liivate – gelatine
  • hera – whey (älä sekoita sanaan: vehnä – wheat)
  • lampaan liha – mutton

Dublinin kasvisravintolat

Kasvisruokaloita Dublinista löytyy niukasti, mutta kompromisseja tekemällä saa haluamansa melko monesta ravintolasta. Suurin osa kasvisravintoloista on sijoittunut keskustan eteläpuolelle. Näistä loistavana esimerkkinä on Cornucopia, josta saa päivittäin vaihtuvalta ruokalistalta aina myös vegaanisia vaihtoehtoja. Eri salaatteja on myös tarjolla kymmenkunta, joista suurin osa vegaanisia.

Ruoat ovat erittäin ammattimaisesti tehtyjä, ja näistä kaikki ovat sekä vegetaarisia että makrobioottisia. Jotkut käyvätkin tässä ravintolassa syömässä niin sanotusti detox-mielessä. Ja tottahan se on, että luonnollisista raaka-aineista valmistetusta kasviruoasta tulee koko keholle ja mielelle hyvä olo. Jälkiruoaksi on tarjolla iso valikoima teelaatuja, sekä herkullisia ja kauniin näköisiä leivoksia joka makuun. Ateria maksaa noin 12-15 euroa, kuten muissakin ravintoloissa Dublinin keskustan alueella. Laatuunsa nähden ruoka on täysin sen arvoista.

Aasialaisia ravintoloita ja ruokakauppoja löytyy keskustan liepeiltä, Parnell streetin itäpuolelta. Joten, jos olet tofun ja hapanimeläkastikkeen ystävä, ei ruoasta pitäisi tulla pula!

Pikaruoan nälkään keskustan alueelta löytyy myös monia kebab-ravintoloita. Falafel-ateriat ovat maittavia ja kaupungin hintatasoon verrattuna halpoja. Esimerkiksi Acrakebabran falafel pitalevällä maksaa noin 9 euroa, mikä on paikalliseen hintatasoon nähden hyvinkin kohtuullinen hinta.

Irlantiin matkalle!

Irlantia ei todellakaan kannata karttaa pelkästään kehnon vegaaniruokatarjonnan vuoksi. Irlanti on kaunis maa, jolla on rikas kulttuuri ja kaunis luonto. Pääkaupungin Dublinin parhaista nähtävyyksistä mainittakoon Euroopan suurin kaupunkipuisto Phoenix Park, joka on yli 170 hehtaaria iso virkistysalue aivan keskustan liepeillä. Loistava paikka mennä kesäiselle piknikille tai muuten vaan makoilemaan! Nurmea on silmänkantamattomiin ja onnekas voi nähdä alueella myös villejä peuroja.

Irlannin matkaajan ei pidä kuitenkaan juuttua kaupunkiin koko matkan ajaksi. Reppu kannattaa pakata makoisilla eväillä ja suunnata kohti maaseutua, josta löytyy todella kaunista luontoa ja jylhiä vuoria. Pyöräily ja patikointi ovat erinomaisia tapoja lähteä tutkimaan Irlantia ja nauttimaan maaseudun raikkaasta ilmasta. Budjettimatkaajalle löytyy hyviä retkeilymajoja ympäri maata. Kannattaa kuitenkin varata huone hostellista, jossa on itsepalvelukeittiö (gathering kitchen). Se on helppo ja halpa tapa saada hyvää ja varmasti omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa.

Hyviä kasvisravintoloita Dublinissa

• Cornucopia - 19 Wicklow Street, Dublin 2

• Blazing salads - 42 Drury Street, Dublin 2

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2007.

Vegaaniliitto Instagramissa