Iiris Kansanen

Iiris Kansanen matkustaa lähinnä Euroopassa. Kuva on otettu Varsovassa.

Vegaanimatkailija ei jää paitsi paikallisesta kulttuurista

Teksti: Pinja Mustajoki
Kuvat: Iiris Kansanen

Kuinka kerätä kulinaarisia kokemuksia vegaanina ulkomailla – tai saada edes jotain suuhunsa? Vegaaniliiton toimeksiantamassa opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka vegaaninen ruokavalio vaikuttaa matkailukokemukseen.

Helsinkiläinen Iiris Kansanen, 24, valmistui syksyllä 2013 Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta restonomiksi. Kansanen opiskeli uudella Experience and Wellness Management -linjalla, joka keskittyy elämys- ja hyvinvointi-matkailuun. Vegaaniliiton toimeksiantama lopputyön aihe veganismin vaikutuksista matkailuun oli Iiris Kansaselle tuttu hänen omista kokemuksistaan. Koko ikänsä vegetaristina ollut Kansanen huomasi itse matkaillessaan kohtaavansa aika ajoin haasteita ruokailutilanteissa.

– Olin kiinnostunut kuulemaan, kuinka vegaanit onnistuvat matkoillaan saamaan mielekkäitä kulinaarisia kokemuksia. Olin myös opiskelujeni aikana pohtinut perinneruokien merkitystä maan kulttuuriin tutustumisessa ja todennut, että perinneruoat ovat hyvin harvoin vegaanisia. Minua kiinnosti, kokevatko vegaanit jäävänsä jollain tasolla paitsi tiettyyn kulttuuriin tutustumisesta, kun maalle ominaiset ruoat saattavat jäädä kokematta.

Kielimuureja ja kulttuurieroja

Iiris ravintolassaKasvisravintolan tarjontaa Riiassa. Kuten monet vegaanit kokemuksesta tietävät, saattaa tietyn ruokavalion noudattaminen olla mutkikasta ulkona syödessä. Kansanen toteaa opinnäytetyössään, että ulkomailla kulttuuriset erot ja kielimuuri asettavat lisähaasteita. Monissa maissa ei ravintoloissa ole saatavilla englanninkielisiä ruokalistoja tai niissä ei ole lueteltu annoksessa käytettäviä raaka-aineita. Veganismi saattaa myös olla täysin vieras käsite, mikä voi aiheuttaa väärinkäsityksiä.

Kymmentä suomalaista vegaania haastattelemalla Iiris Kansanen selvitti opinnäytetyössään vegaanisen ruokavalion asettamia haasteita kotimaan ulkopuolella matkustettaessa.

– Suurin osa tutkimukseeni osallistuneista kertoi, että on matkoillaan saattanut tietämättään syödä ei-vegaanista ruokaa, koska ei ole tullut täysin ymmärretyksi.

Kansanen korostaa, että vegaanina matkustaessa ei kuitenkaan läheskään aina koe vain negatiivisia yllätyksiä. Monet kohteet saattavat yllättää varsin laajalla vegaaniruokatarjonnallaan.

– Monesti vegaanit saattavat lähteä matkaan pienemmillä odotuksilla ruoan suhteen ja yllättyä iloisesti, kun laadukasta ruokaa onkin ollut runsaasti tarjolla.

Berliini houkuttelee vegaaneja

Monet kohteet saattavat yllättää varsin laajalla vegaaniruokatarjonnallaan.

Iiris Kansasen lopputyön Vegan travel – The ways how vegan diet influences travel experience tuloksissa todetaan, että matkailumuoto ja matkan motiivit vaikuttavat ruokailukokemuksiin matkan aikana. Esimerkiksi kulinaarisista lähtökohdista matkaileville vegaaneille ruoan laadulla on erityisen suuri merkitys verrattuna muista syistä matkustaviin. Kansasen tutkimuksen mukaan suurin osa kyselyyn vastanneista ei kuitenkaan tuntenut jäävänsä paitsi paikallisesta kulttuurista ruokavalionsa takia.

Kansanen on suorittanut työharjoittelunsa Karibian Antigualla, joka on yksi hänen lempikohteistaan. Muutoin hän itse on matkustellut lähinnä Euroopassa. Tällä hetkellä eniten puoleensa vetää Berliini, jonka suurin osa opinnäytetyön kyselyyn vastanneista mainitsi kaupunkina, jonne vegaanina on helppo matkustaa. Monet sanoivat palaavansa kaupunkiin yhä uudestaan juurikin sen ruokatarjonnan vuoksi.

– Berliiniä on usein kutsuttu Euroopan kasvisruokapääkaupungiksi, enkä yhtään ihmettele, miksi. Kaupungin kasvisruokatarjonta on mahtava!

Iiris Kansasen opinnäytetyö on luettavissa tästä.

Iiris Kansasen vinkit vegaanimatkailijoille:

• Lähde matkaan rennolla asenteella. Liialla stressaamisella onnistut varmasti pilaamaan reissusi.
  • Vegaanipassi on hyvä apu matkalle. Se on lehtinen, jossa kerrotaan eri kielillä, mitä veganismi tarkoittaa.
  • Ota etukäteen selvää. Matkan jokaista ravintolaa ja ruokapaikkaa on turha alkaa etsimään etukäteen, mutta muutamien vaihtoehtojen kartoittaminen auttaa saamaan mielekkäämpiä ruokakokemuksia. Happycow.net on tässä oiva apu.
  • Ota mukaan omia eväitä. Esimerkiksi pieniä eväspatukoita ja pähkinöitä on hyvä pitää mukana siltä varalta, että sopivaa ruokapaikkaa ei heti löydy. Yleisesti ottaen jokaisesta kaupungista löytää kyllä vegaanista ruokaa, mutta esimerkiksi juna-asemilla, lentokentillä ja huoltoasemilla voi tarjonta olla niukempaa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.