Praha

Vierailulla Prahan kasvisravintoloissa

Teksti ja kuvat: Henri Haimi

Kävelymatkat Prahassa muodostuvat helposti pitkiksi, sillä tässä vanhassa ja kauniissa kaupungissa on runsaasti nähtävää. Vegaanituristien onneksi keskustasta löytyy nälän yllättäessä useita kasvisravintoloita, joissa ruokailun jälkeen jaksaa taas seuraaviin kohteisiin.

Vltava-joen rannalle rakennetussa Prahassa on paljon historiallisia nähtävyyksiä, kuten kymmenien pyhimysten patsaiden reunustama Kaarlensilta, juutalaiskorttelin synagogat ja raatihuoneen seinässä oleva astronominen kello. Prahan linnassa sijaitsevaa jylhää Pyhän Vituksen katedraalia rakennettiin lähes 600 vuotta ennen sen valmistumista. Kaupunkia ympäröivät kukkulat tarjoavat virkistävän mahdollisuuden paeta suosituimpien turistialueiden hälinästä.

Prahan vilkas turismi pitää myös kasvisruokaa tarjoavien ravintoloiden määrän suurena.

Tšekkiläinen olut on maailmankuulua, ja prahalaisissa oluttuvissa kannattaakin toki poiketa, mutta ruokaa vegaanin ei niistä kannata etsiä. Oluttupien paikalliset asiakkaat nimittäin syövät usein rasvaisia, pelkästään lihaa sisältäviä annoksia iloisen jutustelun ja tuoppien tyhjentämisen ohessa. Perinteinen tšekkiläinen ruokavalio onkin hyvin lihapainotteinen.

Vegaanien onneksi Prahan vilkas turismi pitää myös kasvisruokaa tarjoavien ravintoloiden määrän suurena. Itämaisista ruokapaikoista löytyy syötävää, kuten mistä tahansa maasta, mutta myös kasvisravintoloita on useita. Vierailimme muutamassa niistä Vanhankaupungin alueella.

Maitrea

Mustalaissalaatti Maitreassa.Vanhankaupungin aukion kupeessa sijaitseva Maitrea on feng shui -henkisine sisustuksineen näyttävä ja viihtyisä paikka. Kaksikerroksisessa ravintolassa on paljon yksityiskohtia, kuten suihkulähde ja erilaisia pöytäryhmiä ruokailijoille. Maitreassa on joka arkipäivä tarjolla yksi vegaaninen lounasvaihtoehto.

Lounaan sijaan kokeilimme kuitenkin perinteistä tšekkiläistä ruokaa jäljittelevää annosta, joka sisälsi punajuuripihvejä, hapankaalia, maissipolentaa, tofupekonia ja ruohosipulia. Sinänsä mielenkiintoinen ateria oli kuitenkin maultaan lievä pettymys, vaikka kokoa annoksella kyllä riitti. Toisella kerralla söimme ”mustalaissalaatin”, joka koostui paistetuista perunoista, tempestä, tuoreesta pinaatista, porkkanaraasteesta, punasipulista ja paahdetusta leivästä. Se olikin matkan parhaita ruokaelämyksiä ja varsin täyttävä.

Maitreassa on myytävänä myös tuorepuristettuja mehuja ja muita terveellisiä juomia. Me suosimme palanpainikkeena kuitenkin paikallista hamppuolutta. Hintataso ravintolassa on suomalaisittain varsin kohtuullinen. Kaiken kaikkiaan Maitrea oli oma suosikkini Prahan-reissumme ruokapaikoista.

Country Life

Yksinkertaisesti sisustetussa Country Life -ravintolassa ateria kootaan itse pitkältä linjastolta ja sen hinta määräytyy annoksen painon mukaan. Terveyspainotteinen ravintola kuuluu laajempaan ketjuun, jolla on useita ravintoloita Prahassa.

Pieni tovi kului miettien, mitä ruokaa tarjottimelle uskaltaa kasata, mutta ilokseni kokki kertoi kaiken ravintolassa olevan vegaanista. Tästä innostuttuani kasasin tarjottimelle muun muassa kvinoasalaattia, pastavuokaa, papukastikkeita, uunissa paahdettuja punajuuri- ja palsternakkapaloja, perunalisukkeita, tattaripyöryköitä, tuoreita salaatteja ja pitsaa. Hieman liikaa, kuten pian huomasin.

Ruoka Country Lifessa oli edullista. Laajasta, päivittäin vaihtuvasta vegaanisesta valikoimasta täytyy antaa myös lisätunnustusta ravintolalle. Ravintolasta sai myös ostaa mukaan hampurilaisia ja erilaisia tuorejuomia. Country Life -ravintolan vieressä sijaitsevat samaan ketjuun kuuluvat ruoka- ja kosmetiikkakaupat, joissa vegaanien kannattaa myös vierailla.

Lehká hlava

Bulgurrisotto Lehká hlavassa.Lähellä Kaarlensillan itäpäätä sijaitseva Lehká hlava, joka tunnetaan myös englanninkielisellä nimellä Clear Head, on näyttävä ravintola, jossa jokaisella huoneella on oma teemansa ja värikäs ulkoasunsa. Ruokailla voi esimerkiksi kattoon maalatun tähtitaivaan alla. Paikka on varsin suosittu, mutta tuurilla onnistuimme saamaan pöydän pienen odottelun jälkeen. Kannattaa siis tehdä etukäteen pöytävaraus ainakin ruuhka-aikoihin.

Täällä söimme bulgurrisoton, joka sisälsi bulgurvehnän lisäksi aurinkokuivattua tomaattia, vihanneksia, tempeä ja maapähkinäpestoa. Ateria oli todella maukas ja täyttävä – mielestäni paras reissussa syömistäni ruoista. Kovin montaa muuta vegaanista pääruokaa ei täällä olisi ollut tarjolla.

Ravintolan miljöö on todella viihtyisä, joskin hieman tiiviimpi kuin sisarravintolassaan Maitreassa, ja hintataso suomalaisittain varsin kohtuullinen. Harmikseni kuitenkin huomasin, että yhtenä sisustuselementtinä Lehká hlavassa oli akvaario, joka mielestäni ei etenkään kasvisravintolaan kuulu. Luonasaikaan myös täällä on tarjolla erillinen ruokalista, jossa on aina vegaaninen vaihtoehto.

Dhaba Beas

Intialaista kasvisruokaa tarjoavalla Dhaba Beas -ketjulla on useita ravintoloita Prahassa. Kävimme lähellä Vanhankaupungin aukiota sijaitsevassa ruokapaikassa, jota oli melkoisen hankala löytää mutkittelevan mukulakivikadun sisäpihalta.

Myös tässä ravintolassa ruoka kerättiin itse linjalta ja punnittiin kassalla. Vegaanisten ruokalajien selvittäminen tuotti aluksi hankaluuksia kielimuurin vuoksi. Lopulta löytyi englantia puhuva työntekijä, joka kertoi, että kaksi pääruoista ei sisältänyt maitotuotteita. Toinen niistä oli keitto ja toinen peruna-pinaattiateria, joiden lisäksi otimme tarjottimelle salaatteja, maustekastikkeita ja papadum-leipiä. Vatsa tuli kyllä täyteen, mutta ruoka ei ollut niin mausteista kuin olisin toivonut.

Dhaba Beas osoittautui halvaksi ruokapaikaksi – suuri annos maksoi ainoastaan viitisen euroa. Mikään luksusravintola ei kyseessä ole eikä sisustukseen ole juurikaan panostettu, mutta jos vegaani haluaa ruokailla nopeasti ja huokeasti, voi paikkaa suositella.

Maitrea

Týnská ulička 6/1064, Praha 1
www.restaurace-maitrea.cz

Country Life

Melantrichova 15, Praha 1
www.countrylife.cz

Lehká hlava

Borsov 2/280, Prague 1
www.lehkahlava.cz

Dhaba Beas

Týnská ulièka 19, Praha 1
www.beas-dhaba.cz

Lisää Prahan kasvisravintoloita löytyy Happy Cow -sivustolta.

Artikkeli on ilmestynyt Vegaian numerossa 2/2013.