Vastaanotolla (lokakuu 2014)

Teksti: Anniina Ljokkoi ja Eveliina Jaurakkajärvi

Eveliina JaurakkajärviAsiantuntijat vastaavat tällä palstalla vegaanista ruokavaliota koskeviin kysymyksiin. Tällä kertaa asiantuntijana on vastaanottotyötä tekevä oululainen yleislääkäri Eveliina Jaurakkajärvi.

Uskotko, että 100-prosenttisella kasvisruokavaliolla voi tulla toimeen, jos huolehtii D- ja B12-vitamiinien saannista?

– En usko vaan tiedän. Ihminen saa monipuolisesta kasvisruuasta kaikki tarvitsemansa ravintoaineet lukuun ottamatta B12-vitamiinia, joka on helppo ottaa esimerkiksi tablettimuotoisena lisäravinteena tai pistoksina. D-vitamiinia tulisi näillä leveysasteilla ottaa jokaisen ruokavaliosta huolimatta, pelkkä auringonvalosta saatu ei riitä talvisaikaan. Nykyään on saatavilla paljon erilaisia vegaanisia D-vitamiinivalmisteita.

Onko Sinulla lääkärintyössäsi kokemuksia kasvis- ja vegaaniruokavalion vaikutuksesta ihmisen terveyteen?

– On. Kasvisruokavaliolla ja kasvispainotteisella ruokavaliolla olevien potilaiden kolesteroliarvot ovat yleensä parempia kuin muilla. Lisäksi monet potilaistani ovat onnistuneet korjaamaan koholla olevia kolesteroliarvojaan siirtymällä kasvispainotteisempaan ruokavalioon.

Mitkä ovat mielestäsi suurimmat ravitsemukseen liittyvät ongelmat tällä hetkellä? Mitä virheitä ihmiset tekevät ruokavalionsa suhteen ja millaisia vaikutuksia sillä on terveyteen?

– Ylipaino ja sen liitännäissairaudet. Liikaa energiaa kulutukseen nähden ruokavaliosta riippumatta. Vegaanius ei takaa normaalipainoa, joten vegaaniuden ja terveyden välille ei voi vetää suoraa viivaa. Myös lähtökohtaisesti terveellisen kasvisruokavalion voi pilata syömällä liikaa eineksiä ja muita valmisruokia ja unohtamalla tuoreet kasvikset. Liian energiapitoinen ruokavalio johtaa ylipainoon, mikä puolestaan tunnetusti lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien, nivelongelmien ja syövän riskiä. Kasvava ongelma ovat myös esimerkiksi paksu- ja peräsuolensyövät, ja näiden riskiä lisää muiden tekijöiden ohessa punaisen lihan syönti. Syöpäjärjestöt suosittelevat syömään korkeintaan 300 grammaa lihaa viikossa. Siipikarjan lihan ja syövän yhteydestä ei ole yhtä vahvaa näyttöä.

Myös lähtökohtaisesti terveellisen kasvisruokavalion voi pilata syömällä liikaa eineksiä.

Kasvissyöjien kohdalla puhutaan usein raudanpuutoksesta. Oletko kohdannut potilaiden joukossa enemmän raudanpuutosta kasvissyöjillä kuin toisilla? Entä D- ja B12-vitamiinien, kalsiumin tai muiden vitamiinien ja hivenaineiden puutosta?

– Puhtaalla kasvisruokavaliolla rauta-arvot pysyvät usein hyvinä, ravinnosta saatava C-vitamiini edistää kasviperäisen raudan imeytymistä, eikä mukana ole maitoa, joka heikentää raudan imeytymistä. Raudanpuutteesta johtuva anemia on yleistä eritoten naisilla, ruokavaliosta riippumatta. Vegaaneilla riski ei ole sen suurempi kuin muilla. Runsaasti maitotuotteita käyttävillä sen sijaan on suurempi riski saada raudanpuuteanemia.

B12-vitamiinin puutosta olen kohdannut työssäni lähinnä vanhuksilla sekä ihmisillä, joilla on perinnöllinen tai hankittu imeytymishäiriö johtuen esimerkiksi kroonisesta mahatulehduksesta, joka johtaa mahalaukun limakalvon surkastumiseen. Vegaanit huolehtivat B12- vitamiinin saannistaan yleensä hyvin. D-vitamiinin puutosta tapaa yleisesti ihmisillä ruokavaliosta riippumatta ja sen saannista tulisi jokaisen huolehtia – purkin kautta. Kalsiumin tai muiden hivenaineiden puutoksiin en ole kasvissyöjien kohdalla törmännyt.

Miten paljon nykyisessä lääkärinkoulutuksessa käsitellään ravitsemusta? Miten isossa osassa ravitsemus on anamneesin laatimisessa ja hoitosuosituksissa?

Itse sain opiskeluaikanani jonkin verran korjata luennoitsijoiden vanhoja tietoja luennoilla.

– Erityistä kurssia ravitsemuksesta ei lääkärikoulutuksessa tietääkseni tällä hetkellä ole. Siitä puhutaan osana muita kursseja, kuten sisätauteja, syöpätauteja ja biokemiaa, tai käsitellään erityistapausten kuten keliakian yhteydessä. Laatu vaihtelee, itse sain opiskeluaikanani jonkin verran korjata luennoitsijoiden vanhoja tietoja luennoilla. Luuston teemapäivänä meillä oli erikseen esimerkki vegaanin kalsiuminsaannista.

Työssäni ravitsemus on isossa osassa. Annan vastaanotolla paljon ravitsemusneuvontaa liittyen muun muassa tyypin 2 diabetekseen ja ylipainoon. Joskus ruokavalio vaikuttaa myös valitsemiini tutkimuksiin.

Kasvissyöjille en määrää sen useampia kontrolleja kuin muillekaan. Työikäisen on hyvä käydä terveystarkastuksessa ja verikokeissa 2-3 vuoden välein, kroonisia sairauksia potevien useammin. Toki jokaisen potilaan kohdalla tehdään yksilöllinen arvio ja pidempikin väli voi hyvin riittää.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.