Ravitsemus ja terveys

Jarrua hiilihydraattihysteriaan

Karppaustrendi eli hiilihydraattien välttäminen näkyy jo kasvuna lihankulutuksessa. Karppaus rasittaa enemmän ympäristöä, on epäeettistä ja lisäksi epäterveellistäkin.

Vaikka kasvisyöjien määrä kasvaa, Suomen Gallupin Elintarviketiedon mukaan viime vuonna lihankulutuksessa nähtiin kolmen prosentin harppaus ylöspäin. Harppaus on harvinaisen raju. Elintarviketeollisuuden toimialapäällikkö Marika Säynevirta uskoo, että syynä lihan suosion kasvuun on vallalla oleva karppaustrendi (1). Karppaajien tavoitteena on laihtua vähentämällä hiilihydraattien syöntiä. Usein he niputtavat kaikki hiilihydraatit samoiksi, vaikka hiilihydraatilla ja hiilihydraatilla on eroa.

Lisää tutkimusnäyttöä lihansyönnin ja diabeteksen yhteydestä

Tuore amerikkalaistutkimus toi uutta vahvistusta aiemmille tutkimustuloksille, joissa lihansyönnillä ja tyypin 2 diabeteksella on havaittu yhteys. Nimenomaan prosessoidun lihan syönti on korreloinut kasvaneen diabetesriskin kanssa. Nyt julkaistu tutkimus vahvisti, että myös käsittelemätön punainen liha lisää diabetesriskiä.

Viherpirtelöistä viheraivopesuun

Tuotevalikoiman laajentuessa vegaanikuluttajatkin pystyvät syömään persoonallisemmin. Kasvissyöjien joukosta löytyy sekä elävän ravinnon kannattajia että vanukasvegaaneja. Veganismi ei ole takuu ruokavalion terveellisyydestä, vaan ruoka on aina juuri niin ravitsevaa kuin siitä tekee.

Vegaanius on pitkään yhdistetty terveysruokaan, ituihin, salaattiin ja porkkanoihin. Ennen siihen liittyi läheisesti elävä ravinto ja makrobiotiikka, joista ensin mainittu on lähivuosina noussut uudestaan trendikkääksi. Erilaisten terveydelle edullisiksi nostettujen ruokavalioiden, kuten vähähiilihydraattisten ruokavalioiden nousu on pakottanut myös vegaanit hehkuttamaan elämäntapojensa terveyttä.

Kasviproteiinista apua ylipainon torjunnassa

Tuoreen belgialaisen tutkimuksen mukaan ruokavalion kasviproteiinit auttavat hillitsemään ylipainoa ja liikalihavuutta. Vastaavasti ruokavalion eläinproteiinit saattavat puolestaan kasvattaa painoindeksiä. Tulokset julkaistiin ravitsemusalan tiedejulkaisu British Journal of Nutritionissa.

Gentin yliopiston tutkimuksessa selvitettiin belgialaisten ravinnosta saamia proteiinimääriä sekä erityisesti kasvi- ja eläinproteiinien määrän yhteyttä ylipainoon ja liikalihavuuteen. Ylipainon riski näytti tutkimuksen mukaan olevan pienempi niillä naisilla ja miehillä, joiden saamassa ravinnossa kasviproteiinien määrä oli suuri. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kasviproteiinit saattavat olla tärkeässä asemassa taisteltaessa ylipainoa ja liikalihavuutta vastaan.

Kasvissyönti suojaa silmiä kaihilta

Kasvissyöjät ja vegaanit säästyvät kaihilta todennäköisemmin kuin paljon lihaa syövät. Myös pelkkä lihansyönnin vähentäminen ja punaisen lihan vaihtaminen kalaan saattaa ehkäistä tätä silmäsairautta, brittitutkijat ovat havainneet.

Brittien tutkimuksen perusteella kasvissyöjän riski sairastua kaihiin on noin 30 % ja vegaanin 40 % pienempi kuin lihatuotteita vähintään sata grammaa päivittäin nauttivan. Punaisen lihan sijaan kalaa syövän riski on puolestaan 20 % pienempi ja päivässä alle 50 grammaa lihaa syövän 15 % pienempi kuin paljon lihaa syövän.

D-vitamiinisuositukset nousussa

Valtion ravitsemusneuvottelukunta antoi tammikuussa uudet suositukset lasten, odottavien ja imettävien äitien D-vitamiinivalmisteiden käytöstä.

D-vitamiinivalmisteiden käyttöä on Suomessa suositeltu jo vuosikymmenien ajan erityisesti imeväisille ja pienille lapsille sekä raskauden ja imetyksen aikana. Niiden käyttö perheissä ei kuitenkaan ole toteutunut toivotulla tavalla. Erityisesti yhden vuoden iästä lähtien valmisteiden käyttö epäsäännöllistyy ja D-vitamiinin saanti jää riittämättömäksi pienillä lapsilla. Myös nuorilla on todettu niukkaa D-vitamiininsaantia ravinnosta. Sen vuoksi ravitsemusneuvottelukunta suosittelee D-vitamiinivalmisteita säännöllisesti vuoden ympäri aina 18-vuotiaaksi asti. Raskaana olevien ja imettävien äitien suositus muuttui myös ympärivuotiseksi.

Kasviperäinen D2-vitamiini yhtä tehokas kuin eläinperäinen D3

Eläinperäistä D3-vitamiinia on pidetty kasviperäistä D2-vitamiinia tehokkaampana. Esimerkiksi Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee suosimaan D3-vitamiinivalmisteita.

Amerikkalaiset tutkijat selvittivät kummankin D-vitamiinimuodon imeytymistä D-vitamiinilla täydennetystä appelsiinimehusta verrattuna D-vitamiinivalmisteisiin. Tuloksena oli, että D2 nosti yhtä tehokkaasti elimistön D-vitamiinitasosta kertovaa veren 25-hydroksivitamiini-D-pitoisuutta, kuin D3-vitamiini. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut D2- ja D3-vitamiiniryhmän välillä. D-vitamiinitason nousu oli myös samansuuruista riippumatta siitä, saatiinko vitamiini täydennetystä appelsiinimehusta vai vitamiinipilleristä. 

Atkinsin dieetti aiheutti miehelle sepelvaltimon tukkeuman

Journal of the American Dietetic Association -lehdessä julkaistussa artikkelissa tutkijat kertovat aiemmin terveestä 51-vuotiaasta miehestä, jolle kehittyi korkeat kolesteroliarvot ja ateroskleroosi (valtimonkovettumistauti) hänen ryhdyttyään Atkinsin dieetille, jossa vältetään hiilihydraatteja ja suositaan rasvaisia ruokia. Kuukauden kuluessa dieetin aloittamisesta hänen LDL-kolesterolinsa, niin sanottu huono kolesteroli oli noussut 85 mg/dl:sta 154 mg/dl:aan. Lopulta hän päätyi sairaalahoitoon kärsittyään pahasti tukkeutuneen sepelvaltimon aiheuttamista rintakivuista. Kaksi kuukautta Atkinsin dieetin lopettamisen jälkeen hänen terveydentilansa oli palannut ennalleen. Tapausta voidaan pitää merkittävänä, sillä kyseinen henkilö oli ollut hiljattain ennen Atkinsin dieetille ryhtymistään sydäntutkimuksissa, eikä hänellä tällöin havaittu lainkaan sydän- ja verisuonitauteihin liittyviä ongelmia. 

Soijan kulutus ehkäisee lonkkamurtumia

American Journal of Epidemiology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan soijan kulutus vähensi lonkkamurtumien riskiä noin 36 prosenttia naisten keskuudessa, jotka kuluttivat sitä enemmän kuin soijaa vähiten kuluttavat. Esimerkiksi ¼ kupillista tai enemmän tofua päivässä lisäsi lonkkamurtumilta suojaavaa vaikutusta keskimäärin 30 prosenttia verrattuna tätä pienempään soijan kulutukseen. Tutkimus oli osa Singapore Chinese Health -tutkimusta, jossa seurattiin yli 63 000 naisen ja miehen tietoja.

Koh WP et al. Gender-specific associations between soy and risk of hip fracture in the Singapore Chinese Health Study. Am J Epidemiol. 2009.

Kala ja kalaöljy yhteydessä diabetesriskiin

American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistun, Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kalan ja omega-3-rasvahappojen kulutuksella on yhteys tyypin 2 diabetekseen. Tutkimuksessa seurattiin 195 204 ihmistä, jotka olivat iältään 14-18 vuotta. Tutkijoiden mukaan kalan ja omega-3-rasvahappojen kulutuksen kasvu korreloi suuremman diabetesriskin kanssa. Satunnaisilla kalan syöjillä riski ei ollut merkittävä, mutta naisilla, jotka söivät kalaa viisi kertaa viikossa tai usemmin, nousi kasvanut riski jo 22 prosenttiin. Aiemmat tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että rasvan kerääntyminen lihassoluihin saattaa aiheuttaa insuliinin vastustuskykyyn, mikä puolestaan on yhteydessä diabetekseen. Ihmisillä, jotka eivät syö eläinkunnan tuotteita, on vähemmän rasvaa soluissaan ja merkittävästi pienempi riski sairastua diabetekseen. Vähärasvaisella vegaaniruokavaliolla on todettu 2-tyypin diabetestä helpottava vaikutus.   

Äidin runsas kasvisten kulutus pienentää diabeteksen riskiä vauvalla

Pediactric Diabetes -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan naiset, jotka kuluttavat vähiten kasviksia raskauden aikana, ovat suuremmassa riskissä saada lapsia, joille kehittyy tyypin 1 diabetes. Verrattuna naisiin, jotka kuluttavat kasviksia päivittäin, on niillä, jotka kuluttavat kasviksia vain kolmesta viiteen kertaa viikossa tutkijoiden mukaan 71 prosenttia kasvanut riski saada diabeteksesta kärsivä lapsi.

Brekke HK, Ludvigsson J. Daily vegetable intake during pregnancy negatively associated to islet autoimmunity in the offspring. The ABIS study. Pediatr Diabetes. September 16, 2009.

 

Proteiinia kasvissyöjän lautaselle

Ravitsemushoito-kansikuva

Kirjaesittely: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010.

Keväällä ilmestyneen ravitsemushoitosuosituksen tekijät ovat kiitettävästi paneutuneet kasvissyöjien ravitsemukseen. Lähes viisisivuinen kappale kasvisruokavalioista on Suomessa julkaistujen suositusten joukossa poikkauksellisen edistyksellinen. Heti kättelyssä tehdään selväksi, että sairaalassa on tarjottava vegaaniruokaa, jos se on potilaan ruokavalio. Ruokavalion täysipainoisuutta ja erityisesti energia- ja proteiinisisältöä korostetaan useaan otteeseen: maidon tilalle kasvimaitoa ja lihan tilalle soijarouhetta, tofua, papuja, herneitä ja linssejä. 

Elävää ravintoa saaristolaisittain

Useiden aikaisempien vuosien tapaan tänäkin kesänä päädyin viikoksi Ahvenanmaan saaristoon viettämään kesäpäiviä elävän ravinnon parissa. Joka vuosi kotiin palatessa olo on niin hyvä, että seuraavana vuonna on lähes pakko lähteä uudestaan.

80-luvulla perustetussa Ahvenanmaan Elävän Ravinnon Instituutissa järjestetään joka kesä kuukauden ajan kursseja eri teemoilla. Tällä kertaa edessä on viisi päivää pilatesta, yrttitietoutta ja elävän ravinnon periaatteita. 

Kalan syönti ei suojaa sydänkohtauksilta

European Journal Of Heart Failure -julkaisussa julkaistun tutkimuksen mukaan kalan syönti ei vähennä sydänkohtauksen riskiä. Tutkijat seurasivat 11 vuoden ajan 5 000 miehen ja naisen tietoja, joista 670:llä oli sydänkohtauksia.

Eniten kalaa syövillä ei todettu etua muihin henkilöihin verrattuna. Tämä tutkimus oli osa Rotterdam Study -tutkimusta Alankomaissa, jossa muiden länsimaiden tavoin sydäntaudit ovat yleisiä.

Dijkstra SC et al. Intake of very long chain n-3 fatty acids from fish and the incidence of heart failure: the Rotterdam Study. Eur J Heart Fail. 2009.

Pähkinäkuuri parantaa kolesterolia

Archieves of Internal Medicine -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan veren kolesterolipitoisuuksia voi pienentää pähkinöitä syömällä. Samalla myös sydän- ja verisuonitautien sekä monien muiden sairauksien riski pienenee. Suurimman hyödyn pähkinöistä saavat hoikat, epäterveellisesti syövät ja ne, joiden veressä on runsaasti haitallista LDL-kolesterolia. 

Yhdysvaltalais-espanjalaisen tutkijaryhmän tulokset perustuvat 25 pähkinätutkimuksen yhteisanalyysiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 583 miestä ja naista, joista osalla oli kolesteroliongelmia. Osallistujat eivät käyttäneet kolesterolilääkkeitä. Tutkitut söivät päivittäin keskimäärin 67 grammaa pähkinöitä.

Muutoksia hyvään suuntaan havaittiin myös terveillä, mutta muutokset olivat suurimmat niillä, joilla oli kolesteroliongelmia. Vaikutukset ovat samat riippumatta siitä, mitä pähkinöitä syö. 

Helsingin Sanomat, 17.5.2010.

Lihansyönti kasvattaa diabeteksen riskiä

Diabetologia-lehdessä julkaistu katsaus antaa lisää näyttöä lihansyönnin ja diabeteksen yhteydestä. Tutkimukseen osallistuneista henkilöistä kaikkein eniten lihaa syövillä oli suurin riski sairastua tyypin 2 diabetekseen. Punaista lihaa syöneillä oli 21 prosentin ja jalostettua lihaa syöneillä 41 prosentin kasvanut sairastumisriski. Tutkimuksessa vertailtiin 12 aikaisemmasta tutkimuksesta saatuja tietoja.  

Aune D, Ursin G, Veierod MB. Meat consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Diabetologia. 2009;52:2277-2287.

Soija alentaa kolesterolitasoa tyypin 2 diabeetikoilla

Journal of Nutrition –lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan soijaproteiinin nauttiminen saattaa auttaa tyypin 2 diabeetikoita alentamaan veren kolesterolitasoa. Soijaproteiinia nauttineiden koehenkilöiden LDL-kolesteroliarvojen eli niin sanotun pahan kolesterolin suhde HDL-kolesteroliin eli hyvään kolesteroliin pieneni merkittävästi enemmän kuin maitoproteiinia nauttineilla koehenkilöillä. Tutkimukseen osallistui 29 aikuista, jotka kärsivät tyypin 2 diabeteksestä. Korkealla kolesteroliarvolla on yhteys sydäntauteihin, ja diabeetikoille sydäntaudit saattavat olla yli kaksi kertaa haitallisempia kuin henkilöille, jotka eivät sairasta diabetestä. 

Pipe EA, Gobert CP, Capes SE, Darlington GA, Lampe JW, Duncan AM. Soy protein reduces serum LDL cholesterol and the LDL cholesterol:HDL cholesterol and apolipprotein B:apolipprotein A-1 ratios in adults with type 2 diabetes. J Nutr. 2009;139:1700-1706.

Lihan jättäminen pois ruokavaliosta parantaa mielialaa

American Public Health Associationin julkaiseman tutukimuksen mukaan sekasyöjät, jotka jättävät lihan kokonaan pois ruokavaliostaan, kokevat mielialansa kohentuvan. Arizona State Universityn tutkijat jakoivat tutkimushenkilöinä olleet 39 sekasyöjää kolmeen eri ryhmään. Ensimmäinen ryhmä ei tehnyt lainkaan muutoksia ruokavalioonsa, toinen ryhmä nautti kolmesta neljään kertaan viikossa kalaa mutta ei muuta lihaa, ja kolmas ryhmä jätti ruokavaliostaan pois kaiken lihan sekä kananmunat. Kasvissyöjäryhmä koki mielialansa kohentuvan esimerkiksi siten, että he jännittivät vähemmän. Muiden ryhmien testihenkilöt eivät sen sijaan kokeneet selviä muutoksia mielialassaan.

Beezhold BL, Johnston CS, Daigle DR. Restriction of flesh foods in omnivores improves mood: a pilot randomized controlled trial. Poster presented at: American Public Health Association's 137th Annual Meeting and Exposition; November 9, 2009:Philadelphia, PA.

Sivut

Vegaiassa esitetyt näkemykset eivät edusta Vegaaniliitto ry:n kantaa ellei näin nimenomaisesti ole mainittu.

Vegaaniliitto Facebookissa