Ravitsemus ja terveys

Murtautuuko kasvissyönti marginaalista (osa 3)

Kymmenen vuotta sitten kirjoitetun juttusarjan kahdessa ensimmäisessä osassa käsiteltiin  kasvissyönnin ja lihansyönnin taustalla olevia ideologioita. Juttusarjan kolmannessa osassa esitetään kritiikkiä silloista ravitsemusajattelua kohtaan. Lukija voi itse päätellä ovatko ajat siitä muuttuneet.

Vallitsevan ravitsemusajattelun umpikujat

Kasvissyönnin yleistymisen kannalta ehkä kaikkein tärkeintä on "taistelu" ruoan tarjonnasta. Mitä ruokaa tarjotaan ravintoloissa ja ylipäätään maailmalla, löytyykö kasvisvaihtoehtoja ja millaista ravitsemusvalistusta ihmisille annetaan? Näitä kysymyksiä vähänkin järjestelmällisemmin tarkkaillessa huomaa, että kasvissyöjän tai erityisesti vegaanin asema ei ainakaan Suomessa ole helppo. Ennakkoluulot ja väärät tiedot vähenevät koko ajan, mutta mitenkään puolueeton tai puhtaalta pöydältä lähtevä ei suomalainen ruokakulttuuri ole.

Soija ei vaikuta mieshormoni testosteroniin

Tuore analyysi, joka julkaistaan Fertility and Sterility -lehdessä, osoittaa, että soijatuotteet tai soijaperäiset isoflavoni-lisät eivät vaikuta miesten testosteronitasoon. Tutkijat perehtyivät yli 50 hoitoryhmän tietoihin analyysiä varten. Soijatuotteet sisältävät fytoestrogeenejä, mukaan lukien isoflavoneja, joilla on heikkoja estrogeenin kaltaisia ominaisuuksia.

Muut tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että soijan kulutus pienentäisi sydäntautien ja joidenkin syöpätyyppien riskiä.  

Hamilton-Reeves JM et al. Clinical studies show no effects of soy protein or isoflavones on reproductive hormones in men: results of a meta-analysis. Fertil Steril. June 11, 2009.

Tutkimus: vegaaniruokavaliosta ei haittaa luustolle

Elinikäisellä vegaaniruokavaliolla ei näyttäisi olevan haittalista vaikutusta luustolle sekaruokavalioon verrattuna. Tähän tulokseen tulivat tutkijat, jotka vertailivat 105 vaihdevuotensa ohittaneen buddhalaisnunnan ja 105 sekaruokavaliota noudattavan naisen tietoja. Tutkijat analysoivat luun rakennetta lantiosta, niskasta ja muualta vartalosta. Lisäksi tutkimuksen kohteena olevien henkilöiden ruokailutottumuksista kerättiin tietoa. Vegaaniryhmän kalsiumin sekä proteiinin saanti oli selvästi vertaisryhmää vähäisempää.    

Ho-Pham LT et al. Veganism, bone mineral density, and body composition: a study in Buddhist nuns. Osteoporos Int. 2009.

Savustetun ja säilötyn lihan kulutuksella yhteys leukemiaan

Breaking Medical Newsin julkaiseman tutkimuksen mukaan savustetun tai säilötyn lihan ja kalan käytöllä on yhteys riskiin sairastua leukemiaan, joka on yleisin lapsilla esiintyvä syöpätyyppi. Sen sijaan kasvisten ja tofun runsaampi käyttö näyttäisi vähentävän riskialttiutta. Taiwanissa tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin 145 akuuttia leukemiatapausta 370:een koehenkilöön, jotka olivat iältään 2–20-vuotiaita. Arveltu syy leukemiariskiin piilee tutkimuksen mukaan vatsassa muodostuvissa karsinogeenisissa N-nitroso-yhdisteissä, joita muodostuu vatsassa syötäessä savustettua tai säilöttyä lihaa.

Liu C. et al. Cured meat, vegetables, and bean-curd foods in relation to childhood acute leukemia risk: A population based case-control study. BMC Cancer 2009;9:15.

Punaisen lihan syönti kasvattaa ennenaikaisen kuoleman riskiä

Yhdysvaltalaisen National Cancer Instituten tutkijoiden mukaan ihmisillä, jotka syövät runsaasti punaista tai prosessoitua lihaa, on suurin riski sairastua sydänkohtauksiin, syöpään ja muihin hengenvaarallisiin sairauksiin.

Rashmi Sinha tutkijaryhmineen selvitti noin 500 000:n, iältään 50–71 -vuotiaiden ihmisten terveystietoja ruokailutottumuksia ja elämäntapoja koskevalla kyselyllä. Tutkijaryhmä jakoi ihmiset lihankulutuksen mukaan viiteen luokkaan, joista eniten punaista lihaa kuluttavilla esiintyi muita enemmän yleistä kuolleisuutta, sydäntauteja ja syöpää. Lisäksi tutkijaryhmä arvioi, että 11 prosenttia miesten ja 16 prosenttia naisten ennenaikaisista kuolemista voitaisiin välttää, jos ihmiset vähentäisivät punaisen lihan kulutusta vähiten kuluttavan viidenneksen tasolle.

Maggie Fox, Reuters. Red meat raises risk of all kinds of death. 25.3.2009.

Liioitellut kalan terveyshyödyt saattavat koitua ympäristölle haitaksi

Canadian Medical Association Journalin julkaiseman tutkimukseen mukaan kalansyönnin hyötyjä terveydelle on liioiteltu, ja tämä on verottanut kalapopulaatioita ja niiden elinalueita.    

British Columbian yliopistossa Yhdysvalloissa tehty tutkimus kertoo, että hallitukset ja teollisuus kehottavat ihmisiä syömään enemmän kalaa terveysvaikutusten nojalla. Samalla yhä suurempi osa kalasta pyydetään Afrikan rannikolla ja muilla alueilla, joilla ruuasta on pulaa. Lisäksi International Journal of Epidemiologyn mukaan ravitsemussuosituksissa ei ole otettu huomioon merten ekosysteemejä.    

Tutkija Daniel Pauly muistuttaa, että länsimaissa kala on vain yksi vaihtoehto muun ruoan joukossa, kun taas monissa kehitysmaissa kala saattaa olla ainut proteiinin lähde. Sen sijaan länsimaissa ylistettyjä kalaöljyn rasvahappoja voidaan saada myös kasvikunnan tuotteista.

Tutkimus: Kasvisruokavalio suojaa syövältä

Kasvisruokavalio näyttää suojaavan syöviltä, selviää tuoreesta brittitutkimuksesta. Yli 50 000 ihmisen tietoja analysoineen tutkimuksen mukaan ne, jotka eivät syö lihaa, sairastuvat huomattavasti harvemmin syöpään. Kasvissyöjillä syövät olivat ylipäätään harvinaisempia, mutta tutkimuksessa havaittiin yllättäen, että punaisen lihan syöntiin yhdistetyt paksu- ja peräsuolisyövät olivat kasvissyöjillä muita yleisempiä.

Länsimaisesta ruokavaliosta rintasyöpäepidemia Kiinaan

Tuoreen Journal of the National Cancer Institute -lehden mukaan Kiinassa on puhkeamassa rintasyöpäepidemia. Chinese National Family Planning and Reproductive Health Survey -kartoituksesta saatujen tietojen pohjalta tutkijat arvioivat, että rintasyöpien yleisyys, joka nykyisin on 10 - 60 tapausta 100 000 naista kohden, kasvaa yli sataan vuoteen 2021 mennessä.

Samaan aikaan International Journal of Cancer -lehdessä julkaistussa japanilaisessa tutkimuksessa on saatu lisätodisteita soijatuotteiden rintasyöpää ehkäisevästä vaikutuksesta. Tutkijat havaitsivat, että eniten soijatuotteita kuluttavilla naisilla oli noin 25 % alentunut rintaryöpäriski. Suojaava vaikutus rajoittui ER+, PR+ ja HER2- kasvaimiin.

Munansyönnillä yhteys tyypin 2 diabetekseen

Uuden tutkimuksen mukaan päivittäinen kananmunien kulutus lisää tyypin 2 diabeteksen todennäköisyyttä. Riski kasvoi naisilla 77 % ja miehillä 58 %. Tutkimuksessa oli mukana noin 57 000 miestä ja naista.

Djoussé L, Gaziano JM, Buring JE, Lee I. Egg consumption and risk of type 2 diabetes in men and women. Diabetes Care. Published online ahead of print November 18, 2008. DOI: 10.2337/dc08-1271.

Maito ei laihduta

Uuden American Journal of Clinical Nutrition lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan maitotuotteilla ei ole vaikutusta aineenvaihduntaan tai painonhallintaan. Nestlen rahoittama sveitsiläinen tutkimus testasi hypoteesia jonka mukaan kalsiumin saannin lisääminen edesauttaisi laihtumista ainakin niille jotka eivät muuten saa riittävästi kalsiumia.

Tutkimukseen osallistujat ottivat 400 mg joko maitoperäistä kalsiumlisää tai placeboa kahdesti päivässä viiden viikon ajan. Eri jaksojen välissä oli 10 viikkoa taukoa. Mikään hoidoista ei aiheuttanut merkittävää vaikutusta lepoenergiankulutukseen tai painoon.

Bortolotti M, Rudelle S, Schneiter P, et al. Dairy calcium supplementation in overweight or obese persons: its effect on makers of fat metabolism. Am J Clin Nutr. 2008;88:877-85; Lanou A, Barnard ND. The dairy and weight loss hypothesis: an evaluation of the clinical trials. Nutr Rev. 2008;66:272-9.

Siipikarja ja liha ruokaperäisten infektioiden syynä

Patogeenisen C. jejuni -bakteerin aiheuttamista ihmisten sairauksista 97 % juontaa juurensa siipikarjasta ja muista lihan vuoksi pidettävistä eläimista kertoo Lancaster Universityn tutkijoiden tekemä tutkimus. Tutkijat analysoivat DNA:ta 1231 C. jejuni infektiotapauksesta Lancashiressä, Englannissa. Vain 3 % tapauksista taustalla oli ympäristön saastuminen tai villieläimet kun taas 97 % jäljitettiin maatiloilla kasvatettuihin kanoihin, karjaan ja lampaisiin. Tulokset viittaavat siihen, että karja on kehittyneissä maissa maha-suolitulehduksen tärkeimmän aiheuttajan ensisijainen taudin leviämisreitti. Pelkästään USA:ssa sen uskotaan tartuttavan vuosittain 2 - 3 miljoonaa ihmistä.

Wilson DJ, Gabriel E, Leatherbarrow AJ, et al. Tracing the source of campylobacteriosis. PLoS Genet. September 26, 2008;4(9):e1000203.

Oodi soijalle

Kirjaesittely: Sydänystävällinen soija ja 100 reseptiä. Pekka Heinänen. Pilot-kustannus Oy 2007

Pieni ja vaatimattoman näköinen papu, Glycine max, on merkittävä ravintokasvi, vaikka vain 15 % soijasta käytetään ihmisravinnoksi. Suomeen tuodaan vuosittain 200 miljoonaa kiloa soijaa eläinten rehuksi. Pekka Heinänen on laskenut, että tästä määrästä riittäisi jokaiselle suomalaiselle noin 50 grammaa soijaproteiinia päivässä, jos ihmiset söisivät soijan eläinten sijaan. Suomalaiset voisivat siis tyydyttää proteiinin tarpeensa suurimmaksi osaksi nykyisellä tuontisoijalla.

Onko kasvisruoka terveellisempää kuin sekaruoka?

Elävätkö kasvissyöjät pidempään kuin sekasyöjät? Onko porkkananpurijan riski sairastua elintasosairauksiin pienempi kuin pihvinsyöjän? Tässä kaksi näkökulmaa aiheeseen.

Kasvissyöjät ovat olleet ravitsemustutkimuksen kohteena suunnilleen niin kauan kuin kasvissyöntiä on ollut. Kautta linjan tutkimukset ovat tuoneet esiin kasvisruoan monia terveyshyötyjä. Tämän tunnustavat myös aikaansa seuraavat ravitsemusasiantuntijat (1).

Maito mikroskoopin alla

Kansikuva. Milk the deadly poison.

Kirjaesittely: Milk the Deadly Poison. Robert Cohen. Argus Publishing Inc, 317 s.

Sanapari  “Got Milk!” , joka on toiminut maitomainosten sloganina USA:ssa, esiintyy useaan kertaan tässä Robert Cohenin asiantuntevassa kirjassa. Tosin Cohenin käyttämänä jokainen niistä on kuin uusi naula kyseisen teollisuuden arkkuun.

Kalako terveellistä?

Rasvaista kalaa suositellaan omega-3-rasvahappojen saannin vuoksi sekä sydäntautien ehkäisyyn. Toisaalla varoitellaan kalan sisältämästä elohopeasta ja muista kemiallisista myrkyistä, erityisesti raskauden aikana. Yhtä mieltä asiantuntijat ovat kalakantoja uhkaavasta ylikalastuksesta. Kalankasvatuksessa taas esimerkiksi lohen viljely kuluttaa enemmän kalaa kuin mitä se tuottaa. Miten terveellistä tai epäterveellistä kala loppujen lopuksi on, kun otetaan huomioon myös sen sisältämät ympäristömyrkyt?

Ravitsemuskirjojen parhaimmistoa

Kansikuva. Plant based nutrition and health.

Kirjaesittely: Plant Based Nutrition and Health. Stephen Walsh. The Vegan Society 2003, 240 s.

Tutkimusten mukaan kasvissyöjät elävät pidempään ja terveempinä kuin muut. Miksi? Ei vain kasvisruokavalio, vaan ennen kaikkea sen sisällä tehdyt valinnat ovat tärkeitä terveyden kannalta. Stephen Walshin kirja on tervetullut ravitsemusopas vegaanille. Kirjoittaja toimii Vegan Societyn puheenjohtajana. Homokysteiini, omega-3-sarjan rasvahapot, glykeeminen indeksi, Välimeren ruokavalio, kalsiumtasapaino ja muut kirjan ajankohtaiset aiheet kiinnostanevat myös muita terveydestään huolehtivia lukijoita.

Sivut

Vegaiassa esitetyt näkemykset eivät edusta Vegaaniliitto ry:n kantaa ellei näin nimenomaisesti ole mainittu.

Vegaaniliitto Facebookissa