Kamomillan konditorian herkkuja

Tällä kertaa kattiloiden kolina muuttuu sähkövatkaimen surinaksi ja sokeritärinäksi. Esittelyssä on Kamomillan konditoria – noin kolme vuotta vanha vegaaninen leivontablogi, joka keskittyy erityisesti makeisiin herkkuihin.

Kamomillan konditoria on projekti, jonka tarkoituksena on osoittaa, että eläimet huomioiva leipominen voi olla helppoa, herkullista ja erityisesti ilahduttavaa. Kauniit koristelut ja hauskat tarinakakut ovatkin tärkeässä roolissa blogin kuvituksessa, jossa silloin tällöin seikkailee myös blogille nimensä lainannut Kamomilla-nukke.

Mukaan mahtuu tuttujen ja erikoisten reseptien lisäksi gluteenittomia, pähkinättömiä ja soijattomia reseptejä sekä omat teemasivunsa kananmunattoman ja lehmänmaidottoman leipomisen nikseille. Kamomillan konditoria -blogin löydät osoitteesta kamomillankonditoria.blogspot.com.

Kardemummainen kesäkurpitsakakku

Kesäkurpitsakakku
  • 1 dl vettä
  • 2 dl öljyä
  • 3 dl sokeria
  • 4 dl raastettua kesäkurpitsaa
  • 0,5 tl vaniljajauhetta
  • 1 tl suolaa
  • 2 tl kardemummaa
  • 7 dl vehnäjauhoja
  • 0,5 tl ruokasoodaa
  • 0,25 tl leivinjauhetta

Kesäkurpitsan käyttö leipomisen raaka-aineena saattaa olla monelle uusi mutta sitäkin mehevämpi juttu.

1. Laita uuni kuumenemaan 170 °C:een ja vuoraa uunipelti leivinpaperilla.
  2. Yhdistä vesi, öljy, sokeri, hienolla terällä raastettu kesäkurpitsa, vanilja, suola ja kardemumma ja sekoita.
  3. Sekoita ensin toisessa kulhossa vehnäjauhot, ruokasooda ja leivinjauhe ja yhdistä ne sitten märkien aineiden joukkoon. Sekoita nopeasti tasaiseksi.
  4. Kaada taikina uunipellille ja levitä tasaiseksi kerrokseksi.
  5. Paista esilämmitetyssä uunissa 30 minuuttia eli kunnes kakun pinta on saanut kauniin värin ja kakku on sisältä kypsä.
  6. Anna jäähtyä, leikkaa annospaloiksi ja tarjoile.

Hasselpähkinäkakkuset

Pikkukakkuset
  • 3 dl vehnäjauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 0,5 tl ruokasoodaa
  • 2 dl sokeria
  • 0,5 tl vaniljajauhetta tai 2 tl vaniljasokeria
  • 0,5 tl suolaa
  • 1,5 dl hasselpähkinärouhetta
  • 2,5 dl kasvimaitoa
  • 1 dl öljyä

Kaakaokuorrute

• 100 g kasvimargariinia
  • 0,5 dl kaakaojauhetta
  • 0,25 tl vaniljajauhetta tai 2 tl vaniljasokeria
  • n. 1 pkt tomusokeria
  • 2 rkl kasvimaitoa
  • koristeeksi n. 2 rkl hasselpähkinärouhetta

Hasselpähkinäkakkusten ja muidenkin kuohkeiden cupcake-leivonnaisten eli pikkukakkusten salaisuus piilee riittävän löysässä taikinassa, joka tarvitsee paistuakseen kunnolliset, mutta helposti saatavilla olevat välineet: muffinssipellin ja paperiset muffinssivuoat tai vaihtoehtoisesti uunissa leviämättömät vuoat, joita ovat esimerkiksi amerikan muffinivuoat, kartonkiset italian leivosvuoat tai foliovuoat. Kuorrutteessa kannattaa käyttää margariinia, jonka rasvapitoisuus on ainakin 70 %, sillä vähärasvaisemmat margariinit juoksettuvat helposti.

1. Laita paperiset muffinssivuoat muffinssipellin koloihin tai käytä uunissa leviämättömiä vuokia. Laita uuni kuumenemaan 190 °C:een.
  2. Sekoita kuivat aineet. Lisää niiden joukkoon kasvimaito ja rasva. Sekoita tasaisesti, mutta älä sekoita liikaa, jotta taikina ei sitkostu.
  3. Jaa taikina 12 muffinssivuokaan ja paista esilämmitetyssä uunissa n. 18 minuuttia. Kakkuset ovat kypsiä, kun niihin työnnettyyn tikkuun ei jää taikinaa.
  4. Anna kakkusten jäähtyä kunnolla ennen niiden kuorruttamista.

Kaakaokuorrute
  1. Mittaa margariini, kaakaojauhe, vaniljasokeri ja noin puolet tomusokerista kulhoon. Vatkaa sähkövatkaimella, kunnes seos on tasaista. Lisää kasvimaito ja sen verran tomusokeria, että kuorrute on jämäkkää mutta helposti levittyvää.
  2. Pursota jäähtyneiden muffinssien päälle ja ripottele pikkukakkusten päälle lopuksi hasselpähkinärouhetta.

Pehmeä tofu on mainio raaka-aine leivonnassa. Se antaa sitruunaruutujen tahmean kirpeälle täytteelle hyvän rakenteen. Sitä voi käyttää myös kananmunan vastikkeena esimerkiksi muffinssi- ja kuivakakkutaikinoissa.

Sitruunaruudut

Pohja
  • 150 g kasvimargariinia
  • 1 dl tomusokeria
  • 3 dl vehnäjauhoja tai täysjyväriisijauhoja
Täyte
  • 150 g pehmeää tofua (silken)
  • 3 dl sokeria
  • Kahden sitruunan mehu (n. 1 dl)
  • Yhden sitruunan raastettu kuori (vain keltainen osa)
  • 2 rkl vehnäjauhoja tai riisijauhoja
  • 2 rkl maissitärkkelystä, perunajauhoja tai arrowjuurijauhetta

1. Rasvaa ja jauhota kantikas piirakkavuoka (25 cm X 25 cm) ja laita uuni kuumenemaan 190 °C:een.
  2. Vatkaa margariini ja tomusokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää jauhot sekaan ja sekoita tasaiseksi.
  3. Levitä taikina vuoan pohjalle tasaiseksi kerrokseksi. Paista pohjaa esilämmitetyssä uunissa noin 20 minuuttia ja valmista tänä aikana sitruunatäyte.

Täyte
  1. Soseuta tofu tasaiseksi sauvasekoittimella tai tehosekoittimessa. Lisää joukkoon sokeri, sitruunamehu sekä sitruunankuori ja sekoita. Lisää vielä jauhot ja tärkkelys ja sekoita tasaiseksi.
  2. Kaada seos esipaistetun pohjan päälle ja kypsennä uunissa 190 °C:ssa 20 minuuttia tai kunnes täyte on hyytynyt.
  3. Anna leivonnaisen jäähtyä ja leikkaa se ruuduiksi. Siisteimmin tämä tapahtuu terävällä, isolla veitsellä, jonka terä on kasteltu.
  4. Siivilöi ruutujen päälle halutessasi tomusokeria juuri ennen tarjoilua.

Vinkki: Sitruunan sijaan ruudut voi valmistaa myös limestä!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2011.

Vegaaniliitto Instagramissa