Makuja Sri Lankasta

Päivi Mattila

Sri Lankan keittiön valtteja ovat paikallisuus ja tuoreus – ja tietysti chili. Pääruoaksi tarjoillaan esimerkiksi inkivääri-munakoisocurrya mausteperunoilla. Herkutteluun sopii kerma-perunakarkit ja inkiväärilimsa.

Tuoreuteen panostavassa Sri Lankan keittiössä kookospähkinäraasteet tehdään itse ja mukaan otettava lounas kääräistään lootuksen tai banaanin lehteen. Tuontiruoka on kallista, joten vaikkapa corn flakes -muroja syödään vain harvoin.

Maa on yksi suurimmista teentuottajavaltioista ja pieni osa viljelystä on reilun kaupan piirissä. Srilankalaista alkuperää olevaa teetä myydään usein Ceylonin teen nimellä, sillä vuoteen 1972 saakka Sri Lankan saari tunnettiin nimellä Ceylon.

Alla muutamia suomalaisiin olosuhteisiin sopivia ja edullisista raaka-aineista valmistettavia srilankalaisia reseptejä. Niiden lisäksi aterialla voi tarjota jotakin dhalia ja viljalisuketta (ympäristötietoinen vegaani välttelee riisiä, koska sen metaanipäästöt ovat huimat). Sri Lankassa dhalin eli linssimuhennoksen tai -kastikkeen maku vahvistetaan kookoskermalla.

Jos srilankalaiset tulisivat valmistamallesi aterialle, he kaipaisivat annokseensa luultavasti vielä tuhdimmin chiliä. Lapset totutetaan saarella voimakkaisiin makuihin jo puolitoistavuotiaina.

Inkiväärijuoma

• 1 litra kiehuvaa vettä
  • 1 dl sokeria
  • n. 1,5 rkl raastettua tuoretta inkivääriä
  • sitruunamehua

1. Kaada kattilaan litra kiehuvaa vettä sokerin ja inkiväärin päälle. Sekoita, kunnes sokeri liukenee veteen.

2. Anna jäähtyä, lisää noin puolikkaan sitruunan mehu. Anna mieluiten tekeytyä ainakin tunti. Siivilöi halutessasi. Parasta jäähtyneenä.

Kerma-perunakarkit

• 2 dl kaurakermaa
  • 3 dl sokeria
  • 2 rkl margariinia (30 ml)
  • 2 dl muussattua perunaa
  • 2 dl pähkinärouhetta (esim. cashew tai hassel)
  • n. 0,5 tl kardemummarouhetta

1. Mittaa kerma, sokeri ja margariini kattilaan. Keitä keskilämmöllä, kunnes seos kestää kuulakokeen: tipauta tippa karamelliseosta kylmällä vedellä täytettyyn lasiin. Jos saat muodostettua sormillasi seoksesta kuulan, on karamelliseos valmista. Jos tippa leviää veteen, ei karkkimassa ole vielä valmista.
  2. Lisää karkkimassan joukkoon tasaiseksi muussattu peruna. Sekoita hyvin, että seokseen ei jää möykkyjä. Pane kattila takaisin liedelle ja keitä uudelleen kuulana pysyväksi massaksi (kestää luultavasti yli 10 minuuttia). Ota pois liedeltä.
  3. Lisää joukkoon pähkinärouhe (ei pakollinen) ja kardemumma. Kaada tai lusikoi seos leivinpaperin päälle paksuhkoksi kerrokseksi, tasoita pinta. Malta antaa karkin jäähtyä ja leikkele palasiksi.

Korianterisalaatti

• reilusti tuoretta korianteria
  • punasipuli
  • hieman sitruunamehua tai omenaviinietikkaa
  • (2 vihreää chiliä)
  • hieman suolaa ja pippuria

1. Pilko korianterin lehdet ja sipuli. Lisää mausteet.

Inkivääri-munakoisocurry

• 3 munakoisoa
  • öljyä
  • 4 - 5 valkosipulinkynttä ja pieni pala inkivääriä
  • n. 3 tl jauhettuja (mustia) sinapinsiemeniä tai sinappia
  • 0,5 tl jauhettua mustapippuria
  • hieman curryjauhetta
  • hyppysellinen neilikkaa ja kardemummaa
  • vajaa desi etikkaa
  • n. 1 tl sokeria

1. Pilko ja paista munakoisot reilussa öljyssä, myös uppopaistaminen käy.
  2. Pilko valkosipuli ja raasta tuore inkivääri. Sekoita kaikki muut ainekset kattilassa ja kiehauta. Kaada munakoisojen päälle, sekoita.
  3. Curryn maku vain paranee, jos se saa maustua 1 - 2 vrk jääkaapissa.

Maustetut perunat

• 500 g perunoita
  • 2 - 3 sipulia
  • vajaa 1 tl suolaa
  • 0,25 tl kurkumaa
  • n. 1 tl chilijauhetta
  • 1 tl paprikajauhetta
  • reilusti öljyä
  • 1 tl curryjauhetta
  • 0,5 tl jauhettuja (mustia) sinapinsiemeniä tai sinappia
  • 1 kanelitanko tai n. 0,3 tl jauhettua kanelia
  • 1 tl sitruunamehua tai omenaviinietikkaa

1. Keitä perunat, pilko suupalan kokoisiksi. Viipaloi sipulit.
  2. Kuullota sipulia, sinapinsiemeniä ja kanelia. Lisää sitten peruna ja loput mausteet.
  3. Poista kanelitanko ja lisää sitruunamehu tai etikka.

Punajuurirotit

Annoksia:
8 kpl
  • 2,25 dl hienoksi raastettua punajuurta
  • 1 hienoksi pilkottu sipuli
  • 1 tl hienoksi raastettua inkivääriä
  • 1 hienoksi pilkottu vihreä chili (tai chilijauhetta)
  • 1 tl jeeran siemeniä
  • 4,5 dl grahamjauhoja
  • 0,75 tl garam masalaa
  • hippu kurkumaa
  • hieman suolaa
  • (3 - 4 tl hienoksi silputtuja tuoreen korianterin lehtiä)
  • reilu 1 dl haaleaa vettä
  • rypsiöljyä paistamiseen

1. Sekoita kaikki ainekset keskenään. Lisää sen verran vettä, että saat jäykän taikinan. On hyvä, jos jaksat vaivata taikinaa, kunnes se on rakenteeltaan kimmoisaa. Anna taikinan levätä peitettynä, mieluiten 1,5 - 2 tuntia.
  2. Jauhota leivinalusta. Jaa taikina 8 osaan, pyöritä palloiksi. Kauli vajaan paistinpannun kokoisiksi ohuiksi lätyiksi.
  3. Öljyä paistinpannu ja paista leivät yksi kerrallaan kummaltakin puolelta kypsiksi, lisää öljyä tarvittaessa. Laita valmiit leivät lautaselle kattilan kannen alle odottamaan koko satsin valmistumista. Tarjoa leivät mieluiten vielä lämpiminä.
  4. Halutessasi voit korvata punajuuren perunalla tai herneillä tai tehdä perusroteja ilman juureksia ja mausteita.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2007.

Vegaaniliitto Instagramissa