Raakailusta lisää virtaa

Mea Salo

Vegaaneja ei tarvitse kehottaa syömään lisää kasviksia. Vegaanin ruokavalio ei silti automaattisesti ole aina terveellinen. Jos tuntee kaipaavansa lisää energiaa, kannattaa ehkä ottaa raaka suunta.

Ryhdyin vegaaniksi vuonna 2003 lähes yhdessä yössä. Olin sekaani eli ruuan sekakäyttäjä, ja halusin alkaa valmistaa enemmän kasvisruokia. Etsin netistä reseptejä ja eksyin Vegaaniliiton sivuille. Kymmenien kiinnostavien reseptien lisäksi tulin lukeneeksi myös tuotantoeläinten ankeasta elämästä ja järkytyin. Eläinrakkaana ihmisenä siirtyminen vegaaniksi kävi helposti.

Olin luullut, että energiatasoni nousisi huimasti eläintuotteiden syömisen lopetettuani. Runsas makean mussuttaminen ja raskaiden tärkkelyspitoisten ruokien syöminen kuitenkin jatkui. Vegaanina eläminen toi silti iloa, koska tunsin juurtuvani tälle pallolle tehdessäni luomakuntaa suojelevia kulutusvalintoja. Tämän sanon silläkin uhalla, että jotkut nimittävät minua omahyväiseksi.

Löysin raakaravinnon neljä vuotta sitten, ja nykyään syön pääasiassa sitä. Henkinen ja fyysinen suorituskykyni on noussut ja pikkuvaivat, kuten niska-hartiakivut, ovat kadonneet. Lisäksi rohkeuteni ja luovuuteni ovat lisääntyneet. Tästä ovat osoituksena muun muassa kirjoittamani kirja Hellaton kokki sekä säveltämisen aloittaminen. Raaka-aterioiden jälkeen olen virkeä, kun taas suurten kuumennettujen aterioiden jälkeen - olen suurisyöntinen - olo oli aiemmin usein väsynyt.

Raakaravinto on ruokaa, jota ei missään vaiheessa kuumenneta yli 40 asteen. Siinä ovat ravintoaineet ja kaikki arvokas tallella. Erityisesti tärkeiden elintoiminnoissamme mukana olevien entsyymien menetys on kuumennetussa ruuassa haitta, sillä kaikki entsyymit tuhoutuvat viimeistään 50 asteessa. Raaka ruoka on alkuperäisessä prosessoimattomassa muodossaan ilman säilöntä-, maku-, väri- tai muita lisäaineita. Raakailijan ruokalistalle kuuluvat hedelmät ja marjat, kasvikset, siemenet ja pähkinät, villivihreät ja kylmäpuristetut öljyt. Niistä voi tehdä täyttäviä ja herkullisia ruokia kuten pehmiksejä, salaatteja, keittoja, juustoja, pateita, torttuja, nameja tai vaikka pitsan. Raakaravintoa runsaasti syövät urheiljat palautuvat hyvin.

Raakaravintovalmentajana ohjaan ihmisiä lisäämään raakaravintoa siihen mittaan asti kuin he itse haluavat. En siis tee käännynnäisiä. Kun henkilö huomaa itsessään raakakokeilujen myötä suotuisia muutoksia, into tuoreuttaa ruokavaliota lisääntyy. Harva siirtyy kokonaan raakavegaaniksi, ja suurin
osa raakailijoistakin syö osin kuumennettua ruokaa, yleensä vegaanista.

Helppoja tapoja lisätä raakaravinnon käyttöä

1) Lisää keitettyyn ruokaan raakoja aineksia.

•
Lisää valmiiseen hiutalepuuroon marjoja, pari rkl yön yli liotettuja seesamin-, auringonkukan-, pellavan- tai kurpitsansiemeniä ja pari rkl kuivahedelmiä palasiksi saksittuna. Et tarvitse muuta makeutusta.

• Tämän jutun pähkinäpaprikaresepti käy myös uuniperunalle.

2) Valmista suuri salaatti.

• Valmista täyttäviä aineksia sisältävä salaatti. Käytä myös villivihanneksia kuten esim. voikukanlehtiä, poimulehtiä ja horsmaa. Kasvata salaatin osuutta kuumennettuun ruokaan nähden. Pane salaattiin raasteita, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia, idätettyä tattaria tai muita ituja,
avokadoa, siemeniä tai pähkinöitä, rusinoita... Syö lautasellinen salaattia aterian alussa ja pureskele hyvin. Huomaat, ettet tarvitse kuumennettua ruokaa enää niin paljon.

3) Syö hedelmäateria.

• Aamiaiseksi voit syödä pelkästään hedelmiä ja marjoja sellaisenaankin. Jos kaipaat täyteyden tunnetta, sisällytä ateriaan ½ - 1 avokado tai banaaneja. Vaihtoehtoisesti voit heittää kaiken tehosekoittimeen ja lisätä vettä.

Reseptejä

Aurinkojuusto

• 2 dl auringonkukansiemeniä
½ sitruunan mehu
1-2 valkosipulinkynttä

• 3 rkl basilikaa

• ½ tl oreganoa
1 tl mustapippurirouhetta
½ tl suolaa tai enemmän

• ½-1½ dl vettä

1.

Jauha auringonkukansiemenet tehosekoittimessa.
  2. Murskaa valkosipuli ja lisää se jauheeseen muiden ainesten kanssa.
  3. Jos on aikaa, anna juuston seistä mielellään seuraavaan päivään huoneenlämmössä, niin juustoon kehittyy terveellisiä maitohappobakteereita.
  4. Mausteita voi lisätä, jos haluaa voimakkaita makuja. Valkosipulin voi jättää pois tai korvata tavallisella sipulilla tai ruohosipulilla.

Flaksikeksit (Flax crackers)

4 dl pellavansiemeniä

• 2 dl seesaminsiemeniä
1 dl kurpitsansiemeniä

• (2 valkosipulinkynttä puserrettuna)

• 4 rkl yrttejä kuten basilikaa, oreganoa, timjamia

• 1 tl suolaa

1. Liota pellavansiemeniä 4 dl:ssa vettä vähintään 20 minuuttia. Pellavansiemenet tekevät veden limaiseksi. Lima on vatsalle terveellistä, ja se myös sitoo ainekset taikinaksi.
  2. Liota muita siemeniä eri astiassa runsaassa vedessä ja kaada näistä liotusvesi pois.
  3. Sekoita ainekset yhteen ja levitä kuivurin ritilöille 4 mm:n paksuiseksi kerrokseksi ja kuivata 40 asteessa.
  4. Kun levy on vähän kuivahtanut, voit halutessasi tehdä siihen veitsellä viiltoja, joiden avulla taittelet keksit myöhemmin ruuduiksi.
  5. Käännä levy muutaman tunnin kuivattelun jälkeen ylösalaisin.

Pähkinäpaprikakastike

1 dl cashewpähkinöitä tai manteleita

• 2 kukkuraruokalusikallista aurinkokuivattua tomaattia

• ½ paprikaa tai yksi tomaatti

• ½ sitruunan mehu

• 2 dl vettä
(valkosipulinkynsi tai chilinpalanen)

1. Sekoitetaan sileäksi tehosekoittimessa. Käy kaikenlaisiin salaatteihin sekä dipiksi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2010.