Marjoja kulhossa

Marjat sisältävät runsaasti ravintoaineita suhteessa niiden sisältämään energiaan. Marjojen säännöllisellä päivittäisellä käytöllä on havaittu hyödyllisiä vaikutuksia muun muassa verenpaineeseen, HDL-kolesteroliin ja verihiutaleiden toimintaan. Kuva: Pinja Mustajoki

Raakaravinto muodissa jo 1930-luvulla

Teksti: Pinja Mustajoki
Kuvat: Pinja Mustajoki ja Lottamuseo

Ravinteikasta ja herkullista raakaruokaa on juuri nyt metsät pullollaan, kun meitä hemmotellaan erinomaisella marjasadolla. Pula-aikana tärkeät metsän ilmaiset antimet ovat nykyajan superfoodia.

Raakaruokailu on tällä hetkellä suosiossa, mutta harva tietää, että raakaravinnon merkitys ihmisen hyvinvoinnille nousi ravintotieteellisiin keskusteluihin jo 1930-luvulla. Raakaravinnon perusta oli silloin kotimaiset marjat.

Lotat marjassaKenttälotat marjastamassa Valkeasaaressa vuonna 1943. Kuva: Lottamuseo Raakaravintokysymystä pohdittiin lehtien palstoilla asiantuntijoiden kommentoidessa aihetta kiivaasti puolesta ja vastaan. Syynä muoti-ilmiöön oli tuore havainto vitamiinien välttämättömyydestä ihmisravinnossa sekä uudet tutkimukset kivennäisaineiden terveysvaikutuksista.

Raakaravinto-oppaita julkaistiin jo tuolloin ja raakaravinnon puolestapuhujat tekivät paljon valistustyötä. Maltillisemman linjan edustajat suosittelivat ravintoa, jossa kypsennetyn ruuan lisäksi nautitaan runsaasti raakoja marjoja, hedelmiä, juureksia ja salaatteja. Ruuan valmistustavalla nähtiin suuri merkitys vitamiini- ja kivennäisainepitoisuuksiin. Lotta Svärd -lehdessä kehotettiin vuonna 1935 kokeilemaan raakamarjapuurojen ja -keittojen valmistamista.

Vuonna 1942 järjestettiin Suomen ja Ruotsin välillä marjanpoimintakilpailu. Suomalaiset keräsivät yhteensä huimat 6 841 000 litraa marjoja ja voittivat kilpailun!

Suomen viidestäkymmenestä erilaisesta luonnonmarjalajista tunnetuimpia ovat puolukat, mustikat, lakat, vadelmat, karpalot ja pihlajanmarjat. Niillä kaikilla on tutkittuja terveysvaikutuksia.

Mustikkasmoothie kahdelle

• Smoothie2 dl (jäisiä) mustikoita
  • 1 banaani
  • 3 dl (makeutettua) soijamaitoa
  • 2 rkl hamppuproteiinijauhetta

Sekoita kaikki ainekset blenderillä tai sauvasekoittimella tasaiseksi.

Lähteet: