Jogurttiainekset

Tee-se-itse soijajogurtti

Teksti: Freja Högback

Soijajogurtin tekeminen on erittäin helppoa ja edullista! Tarvitset vain termospullon ja muutaman ruoka-aineen. Valmiista jogurtista voi tehdä tuorejuustoa, josta tulee sivutuotteena vegaanista heraa. Herasta puolestaan voi tehdä vaikkapa kimchiä tai pikahapankaalia.

Tee-se-itse soijajogurtti

• 1 l maustamatonta soijamaitoa (määrä riippuu termospullon koosta)
  • 3-4 rkl maustamatonta soijajogurttia
  • 1 rkl sokeria
  1. On erittäin tärkeää, että kaikki astiat ovat puhtaita. Huuhtele siis kaikki astiat kiehuvalla vedellä ennen kuin aloitat.
  2. Kaada soijamaito kattilaan ja kuumenna kädenlämpöiseksi, ei sen kuumemmaksi. Lisää sokeri ja soijajogurtti ja vatkaa. Ei haittaa, jos seos jää vähän epätasaiseksi.
  3. Kaada seos termospulloon ja sulje pullo korkilla. Anna pullon seistä huoneenlämmössä vuorokausi. Tämän jälkeen jogurtti on valmista. Siirrä se siis toiseen purkkiin ja jääkaappiin.

Ota talteen 4 rkl soijajogurttia seuraavaa jogurtintekoa varten ja säilytä se ilmatiiviissä astiassa jääkaapissa. Jogurtista ei tule niin sileää kuin kaupasta ostettu valmisjogurtti on, mutta se maistuu samalta.

Soijajogurttia voi jatkojalostaa tuorejuustoksi ja vegaaniseksi heraksi. Kaada esimerkiksi puolikas annos soijajogurttia harsolla tai suodatinpaperilla vuorattuun siivilään. Valuta neste toiseen astiaan ja anna seistä muutama päivä peitettynä jääkaapissa – saat tuorejuustoa ja sivutuotteena vegaanista heraa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.