Kakku

Syntymäpäiväkakkuja oli valmistettu peräti kolme kappaletta.

Buffetia, bingoa – ruokaa, raadantaa

Teksti: Karla Loppi
Kuvat: Satu Saunio ja Tatu Chanth

Järjestön iäksi ei 20 vuotta ole paljon, mutta aikuisen ikä kuitenkin. Ja kun tarpeeksi aikuisia ollaan, niin lapsia ilmaantuu. Ja kun tarpeeksi lapsia on, niin Vegaaniliiton 20-vuotisjuhlat muuttuvat enemmänkin lämpimiksi kuin ”kuumiksi”, vaikka buffet painottuisi kylmiin tarjottaviin. Juomakannuissa on mehua ja sihijuomakin on aidosti kuplavettä. Vettä.

Vegaaniliiton 20-vuotisjuhlissa ei nähty nälkää. Loppuillasta bingon jälkeen ei tanssittu pöydillä, mutta juoksenneltiin niiden päällä kuitenkin. Lapset juoksivat. Aikuiset istuivat ketarat oikosenaan mahat pömpällä ja kaikkensa antaneina.

Ne, jotka eivät olleet yrittäneet pitää jälkeläisiään hiljaisina ”historian havinaa” -haastattelujen tai ”vegaanivitsejä” -show’n aikana, olivat hekin jo hiukan nuutuneita, koska edellisenä yönä oli kokattu kolmeen, oli täytetty sata karjalanpiirakkaa, tehty seitania 1,2 kg gluteenijauhokasasta, keitetty kymmeniä litroja makaroneja ja kuskusia, ja paistettu hehtaarikaupalla kakku-pohjaa. Suunnilleen.

Hirviönkesyttäjäkeksit olivat kaikenikäisten lasten suosikkeja. Niin vanhoja emme kuitenkaan ole, että juhlatilaa kutsuttaisiin saliksi ja puheita pidettäisiin pöntön takaa. Vegaaniliiton 20-vuotisjuhlaa vietettiin siis sunnuntaina 17. marraskuuta 2013 kotoisassa hirsitalossa, entisessä asemarakennuksessa, joka on jossain vaiheessa saanut uuden uran asukastilana Helsingin Pikku-Huopalahdessa.

Lippurivistön sijasta seinää koristi ”Kasvissyönnillä hengissä huomennakin” -banderolli, joka oli löytynyt varaston nurk... arkistosta! Juhlatunnelmaa loivat valtavan kaunis syksyinen pöytäkoriste valoineen ja värikkäine lehtineen, ja varta vasten ostetut lakan... pöytäliinat!

Toivottavasti tämä pieni reportaasi välittää juhlien sympaattisen ja lämpimän tunnelman. Ruokaa oli aivan valtavasti, ja se oli herkullista. Kakussa oli mangomoussetäyte. Mmmmmm. Ilmassa oli yhteishenkeä.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2013.