Kirjamessujen antia

Eläinten oikeudet vilahtivat Helsingin kirjamessuilla

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuva: Hannu Oittinen

Vegaaniliitto otti osaa Helsingin kirjamessuihin Kultin osastolla, jossa sillä oli myynnissä Vegaioita, vegaanipassia ja kirjoja. Kulttuuri-, mielipide ja tiedelehtien liitto Kultti ry osallistuu messuille joka vuosi, ja etenkin ilmaiset näytenumerot tekevät sen osastolla kauppansa.

Eläinten oikeuksien kannalta messujen päätapahtuma oli paneelikeskustelu otsikolla Onko eläimilläkin oikeuksia? Animalian nykyinen toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara haastatteli Eveliina Lundqvistia ja Antti Nyléniä. Eveliina Lundqvist toi esille kokemuksiaan eläintiloilta eläinhoitajan harjoitteluajaltaan. Esseisti Antti Nylén taas esiintyi enemmän teoreettisena ajattelijana. Erimielisyyksiä keskustelijoiden välille ei syntynyt, sillä he jakoivat saman perusnäkemyksen eläinten kohtelusta.

Eveliina Lundqvist kertoi kirjastaan Salainen päiväkirja eläintiloilta myös Into-Rosebudin osastolla. Haastattelijaa kiinnosti erityisesti kirjan saama vastaanotto julkisuudessa ja väitteet kirjan eläintiloista poikkeustapauksina. Eveliina kertoi kirjassa esiintyvien tilojen edustavan Suomen keskivertotiloja, sillä vain lakia noudattaville ja menestyville tiloille lähetetään eläinhoitajaopiskelijoita harjoittelijoiksi.

Kirjamessut järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa lokakuun lopussa. Messuilla vieraili neljän päivän aikana yhteensä 78 400 kävijää.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.