Yön sävel -kahvilan herkuttelija

Kesäkuulumisia Tampereen Vegaaniliitosta

Satu Saunio

Vegaaniliiton Tampereen ryhmän kesään, auringon ja sateiden sekaan, sopi monenlaisia mukavia tapahtumia. Aloitimme kesämme osallistumalla Tammelantorin Ympäristötorille, jolla eri yhdistykset ja yritykset esittelivät ympäristöystävällisiä tuotteitaan sekä toimintaansa. Maistatimme teltallamme suklaakeksejä ja hernesnäksejä ja jaoimme reseptejä. Lisäksi halusimme kertoa eläintuotteita ympäristöystävällisemmistä proteiinin-, rasvan- ja kalsiuminlähteistä, joten laitoimme ihmiset tunnistamaan pähkinöitä ja siemeniä. Monelle tuttuja juttuja olivat auringonkukansiemenet, cashewpähkinät ja mantelit, kun taas makadamiapähkinät ja chiansiemenet olivat hieman vieraampia tuttavuuksia.

Keskikesän kekkerit

Keskikesän antimetKeskikesän kekkereiden vegaanista pihvitarjontaa Koska juhannus on monesti vegaanille hieman ikävä juhla sen jopa hurmoksellisen eläimillä mässäilyn vuoksi, halusimme järjestää kaikille toisenlaisia juhlia kaipaaville vegaanisen juhannusjuhlan. Keskikesän kekkereitä vietettiinkin seitania ja maissia grillaillen, pihapelejä pelaten, katuliiduilla piirrellen, saunoen ja muurinpohjalettuja paistellen. Ilma oli mitä kaunein, seura mitä parhainta ja ruoka mitä maukkainta.

Kokkailuillat

Kesän mittaan kokoonnuimme toimistolle useaan otteeseen tekemään yhdessä ruokaa ja oppimaan samalla uusia keittiöniksejä. Kesäkuun alkajaisiksi valmistimme villiä iltapalaa poimulehdistä, nokkosista, siankärsämöistä, voikukista ja maitohorsmasta. Villiyrtit ja -vihannekset taipuivat muun muassa sipseiksi, lätyiksi, pestoksi ja vähän niin kuin kapriksiksi.

Parhaimpaan uusien perunoiden aikaan keitimme niitä ison kattilallisen. Valmistimme niiden kaveriksi raikkaan vihreän salaatin, munakoiso”silliä” sekä margariini-sipuli-vesikastiketta, joka on nimestään huolimatta oikein oiva särvin uusille perunoille. Jälkkäriksi teimme rahkaa mansikoista, soijavispistä ja maustamattomasta soijajogurtista.

Jatkoimme seuraavassakin kokkailuillassa kesäisissä tunnelmissa valmistamalla kaksi erilaista kesäkeittoa. Toinen keitto tehtiin perinteisillä mausteilla, mutta toisen nesteenä käytimme kookosmaitoa ja maustoimme sen currylla ja muilla tulisemmilla mausteilla. Aloitimme ruokailun viileällä kurkkulassilla ja päätimme sen eksoottisella wasabijäätelöllä.

Jäätelöillassa sai syödä makeaa mahan täydeltä, sillä valmistimme ja maustoimme ainakin kuutta erilaista jäätelöä kastikkeineen. Kylminä herkkuina kulhojen ja vohvelien kautta vatsoihin päätyivät niin stracciatella-, inkivääri- kuin pähkinäjäätelökin sekä pakastetuista marjoista ja banaaneista tehty pikajäädyke.

Vastapainoksi kaikelle syödylle sokerille kokkailimme seuraavalla kerralla raakaruokaa. Ruokalistalta löytyivät pikantti porkkanakeitto, kukkakaaliriisi sekä cashewcurry. Jäätelöltä ei vältytty tälläkään kerralla, sillä avokadoista ja banaaneista valmistettiin jälkiruoaksi kermainen jäätelö.

Piknikit

Kesän ensimmäinen sovittu piknik osui niin rankan sateen kanssa päällekkäin, että sen järjestäminen osoittautui mahdottomaksi. Vesisateelta ei vältytty seuraavallakaan kerralla, mutta onneksi Arboretumista eli Hatanpäällä sijaitsevasta puulajipuistosta löytyi meille huvimaja, jonka suojassa piknik onnistui kastumatta. Myös puiston sorsat, varpuset ja naakat pistäytyivät useaan otteeseen huvimajassa katsomassa, löytyisikö heillekin jotain syötävää.

Kokoonnuimme piknikille myös Pyynikin rantaan. Tarjolla oli ihania herkkuja, kuten lasagnea, soijarouhepyöryköitä, suklaakakkua ja viinirypäleitä. Osa meistä kävi pulahtamassa viileässä Pyhäjärvessä – osalle kerta oli kesän ensimmäinen.

Papujuhlat

MaistiaisiaMaistiaislautanen, joka sisältää linssilasagnea, härkäpaputahnaa, marinoituja papuja ja japanilaisia makeita papupullia. Ravustuskauden alkaessa 21.7. klo 12 aloitimme me puolestamme pavustuskauden järjestämällä Papujuhlat. Tarjoilimme ohikulkijoille mahtavia papuruokamaistiaisia, kuten linssilasagnea, härkäpaputahnaa ja japanilaisia makeita papupullia. Kotiinviemisiksi jaoimme uutta papureseptivihkoa sekä GoGreeniltä ja Organic Health -luomuruokatukulta lahjoituksena saamiamme papuja. Halukkaat saivat askarrella itselleen tyylikkäitä papukoruja. Papujuhlille osallistui noin kolmesataa vierasta, joilta saimme erittäin ihastuneita kommentteja sekä ruoista että kotiinviemisistä.

Papujuhlien koristeita valmistaessamme perustimme kuin ohimennen uuden kerhon nimeltä Aikuisten askartelukerho. Kerho tulee kokoontumaan säännöllisen epäsäännöllisesti, ja sen tarkoituksena on erilaisten uusien ja vanhojen kädentaitojen opetteleminen yhdessä.

Kahvila Yön sävel

Yön sävel -kahvilaKahvilan asiakkaita kuuntelemassa Yön säveliä Tampereen Teatterikesän yksi kohokohdista on Tapahtumien yö elokuun alussa. Tällöin monen eri alan taiteilijat esiintyvät Tampereen kaduilla, ravintoloissa ja liikkeissä. Me perustimme yön ajaksi kahvilan lehmusten alle Pyynikin kirkkopuistoon. Nimesimme kahvilamme Yön säveleksi, sillä vegaaniherkkujen lisäksi kahvilamme tarjoili elävää musiikkia. Illan hämärtyessä kynttilälyhdyt valaisivat pientä kahvilaamme ja yössä soi kaunis laulu ja pianon soitto.

Reseptejä

Chiliherneet

• 250 g (3 dl) kuivattuja herneitä

• 0,75 dl ruis- tai grahamjauhoja

• 0,5 dl korppujauhoja

• 3 rkl sinappia

• 1 rkl chilijauhetta + 1 rkl vettä (tai 2 rkl tabascoa)

• 4 tl suolaa
2 tl paprikajauhetta

• 2 tl mustapippuria

• 2 valkosipulinkynttä puristettuna tai 2 tl valkosipulijauhetta

• 2 tl kuivattua persiljaa tai meiramia
  1. Liota herneitä kylmässä vedessä vähintään 8 tuntia. Kaada liotusvesi pois.
  2. Sekoita kaikki ainekset herneiden joukkoon.
  3. Levitä herneet leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Paahda herneitä 250-asteisessa uunissa 15–20 minuuttia tai kunnes ne ovat kullanruskeita ja rapeita. Seuraa herneiden paistumista – ne palavat helposti.
  4. Anna chiliherneiden jäähtyä hyvin ennen tarjoilua. Tarjoile leffaillan naposteluherkkuna. Säilytä chiliherneitä hyvinhengittävässä astiassa huoneenlämmössä.

Wasabijäätelö

Annoksia:
n. 1 litra
  • 2 rkl arrowjuurijauhetta tai maissitärkkelystä
  • 2,5 dl kaura- tai soijamaitoa
  • 2 prk soijavispiä
  • 2 dl sokeria
  • 0,5 tl vaniljajauhetta
  • 1 rkl tai maun mukaan wasabijauhetta
  1. Sekoita arrowjuurijauhe ja osa kauramaidosta keskenään.
  2. Mittaa loput aineet wasabijauhetta lukuun ottamatta kattilaan ja kuumenna koko ajan vispilällä sekoittaen.
  3. Kun seos kiehuu, nosta kattila pois levyltä ja vispaa arrowjuurijauhe-kauramaitoseos sen sekaan.
  4. Anna seoksen jäähtyä aluksi esimerkiksi kylmässä vesihauteessa ja siirrä se tämän jälkeen jääkaappiin vähintään tunniksi – mieluiten vaikka yön yli.
  5. Mausta jäätelömassa wasabijauheella. Sekoita massaan ensin ihan pieni määrä wasabijauhetta. Jos potkua ei ole riittävästi, lisää sitä. Älä kuitenkaan liioittele, sillä tämän jäätelön ei ole tarkoitus aukaista poskionteloita.
  6. Valmista jäätelöksi jäätelökoneen ohjeen mukaan.

Kolmenlaisia keksejä

Suklaahippukeksejä
Annoksia:
14 kpl
Minttusuklaahippukeksit
  • 0,75 dl vettä
  • 100 g vegaanista margariinia (suosittelen tummansinistä Keijua)
  • 4,5 dl vehnäjauhoja
  • 0,5 tl ruokasoodaa
  • 100 g maidotonta minttusuklaata (esim. Pirkka, Dammenberg, Plamil, Organica tai G&B)
Kookos-suklaahippukeksit
  • 4 dl vehnäjauhoja
  • 1 dl kookoshiutaleita
  • 100 g maidotonta suklaata (esim. Pirkka, Dammenberg, Plamil, Organica tai G&B)
Gluteenittomat kookos-suklaahippukeksit
  • 1 dl rypsiöljyä
  • 4 dl gluteenitonta jauhoseosta (suosittelen Viljatuotteen vaaleaa jauhoseosta)
  • 0,5 tl ksantaania
  • 1 dl kookoshiutaleita

Minttusuklaahippukeksit
  1. Levitä leivinpaperi uunipellille ja laita uuni kuumenemaan 190 asteeseen.
  2. Sekoita sokeri, suola, vanilja, vesi ja margariini haarukalla kulhossa. Seoksen ei tarvitse olla tässä vaiheessa erityisen tasaista.
  3. Sekoita vehnäjauhot ja ruokasooda ensin toisessa kulhossa keskenään ja sen jälkeen nesteiden sekaan. Sekoittaminen käy kivoiten haarukalla.
  4. Leikkaa suklaa pieniksi paloiksi terävällä veitsellä ja lisää suklaapalat taikinan joukkoon.
  5. Jaa taikina leivinpaperin päälle 14:än ja muotoile ne kekseiksi hellästi painamalla. Jos taikina meinaa tarttua käsiisi, kostuta käsiä hieman.
  6. Paista keksejä uunin keskitasolla 8–12 minuuttia. Keksit ovat valmiit, kun niiden reunat ovat saaneet hiukan väriä. Uunista tullessaan keksit ovat tosi pehmeitä, joten siirrä ne pois leivinpaperin päältä vasta aikaisintaan viiden minuutin kuluttua niiden valmistumisesta.

Kookos-suklaahippukeksit
  1. Levitä leivinpaperi uunipellille ja laita uuni kuumenemaan 190 asteeseen.
  2. Sekoita sokeri, suola, vanilja, vesi ja öljy haarukalla kulhossa. Seoksen ei tarvitse olla tässä vaiheessa erityisen tasaista.
  4. Sekoita taikinan joukkoon kookoshiutaleet ja pieniksi paloiksi leikattu suklaa.
  5. Jaa taikina leivinpaperin päälle 14:än osaan ja muotoile ne kekseiksi hellästi painamalla. Jos taikina meinaa tarttua käsiisi, kostuta käsiä hieman.

Gluteenittomat kookos-suklaahippukeksit
  1. Levitä leivinpaperi uunipellille ja laita uuni kuumenemaan 190 asteeseen.
  3. Sekoita jauhoseos, ksantaani ja ruokasooda ensin toisessa kulhossa keskenään ja sen jälkeen nesteiden sekaan. Sekoittaminen käy kivoiten haarukalla.

Marinoidut voikukannuput (voikukkakaprikset)

• 1 dl voikukannuppuja
  • 0,5 dl oliiviöljyä tai muuta öljyä
  • 4 valkosipulinkynttä murskattuna
  • suolaa
  • persiljaa
  • sinapinsiemeniä
  • sitruunamehua
  1. Sekoita ainekset keskenään ja anna marinoitua vähintään 30 minuuttia, mieluiten yön yli. Voit lisätä nuppujen sekaan myös muita mausteita oman maun mukaan.

Nokkossipsit

• nokkoksenlehtiä
  • suolaa
  • sipulijauhetta tai muita mausteita
  1. Kuumenna paistinpannu.
  2. Laita nokkosenlehdet ja mausteet pannulle ja paahda, kunnes lehdet ovat rapeita.

Värikäs papusalaatti

• 1 l papuja (esim. musta-, kidney- ja valkoisia papuja suoraan purkista tai itse keitettyjä)
  • 2 valkosipulinkynttä
  • 3 pientä suolakurkkua
  • 1 paprika
  • 1 sipuli
  • 1 tuubi tomaattipyreetä (tai 2 pikkupurkkia)
  • 0,5 dl rypsiöljyä
  • 2 tl omenaviinietikkaa
  • 1 tl suolaa
  • 0,5 tl rouhittua mustapippuria
  1. Murskaa valkosipulinkynnet ja pilko suolakurkut, paprika ja sipuli pieniksi kuutioiksi.
  2. Yhdistä niiden joukkoon tomaattipyre, rypsiöljy, omenaviinietikka, suola ja mustapippuri ja sekoita.
  3. Lisää lopuksi pavut ja sekoita tasaiseksi.

Japanilaiset papupullat

Papupullat
Pullataikina
  • 2,5 dl vettä (tai kaura- tai soijamaitoa)
  • 25 g tuorehiivaa (tai yksi kuivahiivapussi)
  • 0,75 dl sokeria
  • 75 g maidotonta kasvimargariinia (esim. Keiju Laktoositon 70 %)
  • 7–8 dl vehnäjauhoja
Adukipaputäyte
  • 1 dl kuivia adukipapuja
  • 2 dl sokeria
  • 0,5 tl vaniljajauhetta
  • 0,25 tl suolaa
  • vettä liottamiseen ja keittämiseen
Adukipaputäyte
  1. Liota papuja vedessä noin kahdeksan tuntia tai yön yli.
  2. Keitä huuhdeltuja papuja noin yksi tunti. Kuori veden päälle ilmestyvä vaahto pois. Huuhtele pavut.
  3. Pane pavut takaisin kattilaan ja lisää vettä niin, että pavut peittyvät. Keitä papuja, kunnes ne ovat pehmeää mössöä eli noin yksi tunti.
  4. Lisää sokeri. Keitä välillä sekoittaen, kunnes seos on paksua tahnaa eli noin 30–45 minuuttia.
  5. Jäähdytä tahna hyvin.

Pullat
  1. Lämmitä neste kädenlämpöiseksi. Murenna hiiva nesteeseen. Lisää sokeri.
  2. Lisää jauhoja vaivaamalla ne vähitellen sekaan. Vaivaa pehmeä margariini taikinaan.
  3. Kohota taikina peitettynä kaksinkertaiseksi eli noin puoli tuntia.
  4. Leivo pullataikinasta pyöreitä pullia, litistä ne ja laita keskelle paputahnaa. Taita reunat niin, että paputahna jää taikinan sisälle. Pyöritä pullaa käsissä niin, että siitä tulee pyöreä.
  5. Kohota pullat hyvin.
  6. Paista 225-asteisen uunin keskitasolla pullien koosta riippuen 5–10 minuuttia.
Tampereen ryhmän kuulumisia voi seurata osoitteessa vegaaniliittotampere.blogspot.fi. Blogista löytyy kuvien lisäksi muun muassa reseptejä sekä tapahtumakalenteri. Tamperelaiset bongaa myös Facebookista. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2012.