Nick Cooney luennoi

Amerikkalainen eläinaktivisti Nick Cooney luennoi Uudella ylioppilastalolla satapäiselle yleisölle.

Nick Cooney, kauluspaitainen eläinaktivisti

Teksti: Mira Tolvanen
Kuva: Lumi Meri

Euroopan kiertueellaan Helsingissä Uudella ylioppilastalolla vieraillut kirjailija ja eläinaktivisti Nick Cooney luennoi aiheesta kuinka levittää sanomaa eläinten oikeuksista entistä tehokkaammin. Mies itse luopui rastoistaan ja hippimäisestä pukeutumistyylistään ollakseen uskottavampi ja helpommin lähestyttävä eläinten puolestapuhuja. Kauluspaita, kravatti ja suorat housut herättävät kuulijoissa luottamusta, kun taas hippimäinen olemus saattaa aiheuttaa suuressa yleisössä ennakkoluuloja, minkä takia eläinaihe voi jäädä vieraaksi heti kättelyssä.

Cooneyn esittelemien tutkimusten pohjalta voi päätellä, ettei pelkkien lukujen ja tilastojen lateleminen tai raakojen kuvien näyttäminen ole välttämättä tehokkain tapa kertoa eläinten kohtelun epäkohdista. Viesti voi sen sijaan mennä paremmin perille esimerkiksi tarinan muodossa esitettynä, sillä ihmiset samaistuvat helpommin kertomuksiin kuin numeroihin ja kaavioihin. Kuulija tulisi viedä lähemmäksi kokemusta, jotta hän voi löytää motivaation muutokseen.

Nick Cooneyn mukaan eläinten oikeuksia käsiteltäessä niin ulkoisella olemuksella kuin ilmaisutavallakin on suuri merkitys. Hänen mukaansa ihmisiä tulisi kannustaa pieniinkin muutoksiin. Kuuntelutaito, positiivisuus ja toisen mielipiteen kunnioittaminen on myös hyvä muistaa. Vaikuttaa voi monella tapaa, kuten hyvää kasvisravintolaa suosittelemalla tai kantamalla takissa vegaaniaiheista pinssiä, joka tavoittaa päivän aikana monta uteliasta silmäparia.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2013.