Vegekaupan julkisivu

Vegekaupan herkkuja saa nyt myös Helsingistä

Teksti: Viivi Jalkanen
Kuvat: Tomi Tulipääsky

Pitkä odotus palkittiin viimein, kun Helsingin Vegekauppa avasi ovensa kesäkuun alussa Vaasankadulla, joka on tunnettu kasvisravintoloistaan: siis täydellinen sijainti uudelle vegaaniselle liikkeelle!

Vegekauppa on pieni, mutta sitäkin ihmeellisempi. Hyllyt ovat täynnä muun muassa suklaita, soijatuotteita, proteiinijauheita, hammastahnoja, karkkeja, linssejä, papuja ja vitamiineja. Kylmäkaapit taas pursuilevat erilaisista vegaanisista juustoista, leikkeleistä, makkaroista ja levitteistä. Monipuolinen valikoima ja hintojen edullisuus häkellyttävät innokasta ostosten tekijää. Erilaisia tuotteita on tulossa myyntiin vielä lisää ja valikoima laajenee jatkuvasti. Kauppa murtaa myyttejä vegaanisen ruoan hintavuudesta ja vaihtoehtojen niukkuudesta. Liikkeessä soi hyvä musiikki ja ilmapiiri on rento. Tämä on pieni pala unelmaa!

Vastuullista yritystoimintaa

Kauppias ja vegaanijuustotKarry Hedbergin mukaan yksi myyntimenestyksistä on ollut vegaaninen juusto, jota myytiin parin ensimmäisen viikon aikana reilut kaksisataa kappaletta. Vegekauppa on Tuukka Simosen lanseeraama franchise-ketju, jonka arvot pohjaavat eläinoikeuksille ja ympäristöystävällisyydelle sekä koko tuotantoketjun eettisyydelle. Kaikki tuotteet ovat vegaanisia ja valikoimaan kuuluu paljon luomua ja Reilun kaupan sertifioimia valmisteita. Ensimmäinen liike avattiin Turussa vuonna 2011, ja seuraavana vuonna myös Lappeenrantaan perustettiin Vegekauppa. Omaa putiikkia onkin pitkään kaipailtu myös Helsinkiin. Onneksi Karry Hedberg otti haasteen vastaan ja ryhtyi kertaheitolla yrittäjäksi.

– Yrittäjäksi ryhtyminen oli melkoista sattuman kauppaa. Kuulin, että Turun Vegekauppaa pyörittävät tahot suunnittelivat kaupan perustamista Helsinkiin ja otin heihin yhteyttä. Olin kaavaillut itselleni vain myyjän virkaa, mutta yhtäkkiä olinkin mukana yrittäjänä! Vegekauppiaaksi oli helppo ryhtyä. Olen aina tykännyt Vegekaupan tuotteista ja Tuukka Simosen eettisistä lähtökohdista kaupan pyörittämisessä. Kauppaa ei pyöritetä dollarin kuvat silmissä, vaan halutaan aidosti saada hyviä vegaanituotteita mahdollisimman halvalla asiakkaille, Hedberg kertoo.

Karry Hedberg on itse ollut lähes 20 vuotta vegaani ja toiminut pitkään monissa kansalaisjärjestöissä. Nykyään hän keskittyy pelkästään eläinoikeustoimintaan ja veganismin edistämiseen. Hedberg kokee, että Vegekauppa-yrittäjänä hän pystyy tukemaan ja rakentamaan vegaanista kulttuuria. Yrittäjyys kuitenkin vie niin paljon aikaa, että kaupan pyörittämisen lisäksi sitä jää enää vegaanihaasteessa tuutoroimiseen. Hän toivoisi näkevänsä Helsingissä enemmän veganismin tuomista kaduille infopöytien, maistatusten ja erilaisten tapahtumien muodossa.

Asiantuntevuutta tarjolla

Asiakas kassallaJuha Venho asioi Vegekaupassa ensimmäistä kertaa, mutta aikoo jatkossa olla kaupan vakioasiakas. Hän osti muun muassa soijamedaljonkeja, joita varten aikoo valmistaa marinadin ennen paistamista. Mikä sitten erottaa Vegekaupan muista yrityksistä?

– Yksi ehkä suurimmista eroista meidän ja muiden kauppojen välillä on se, että Helsingin Vegekaupan kaikki perustajat ja työntekijät ovat vegaaneja - me siis uskomme tietävämme, mitä vegaanit tarvitsevat ja haluavat. Meillä ei myöskään tuotteiden hinnoittelussa ole mitään "erikoiskauppalisää", emmekä mainosta tuotteitamme kyseenalaisin terveysväittämin.

Hedberg näkee veganismiin pohjaavien yritysten tulevaisuuden lupaavana, sillä veganismi on vähitellen murtautumassa marginaalista kohti valtavirtaa, ja kiinnostus sitä kohtaan on alati kasvussa. Hän kuitenkin kaipaa Helsinkiin vielä iltaisin auki olevia vegaaniravintoloita sekä täysin vegaanisia kahviloita ja pikaruokapaikkoja. Näitä tullaan toivottavasti tulevaisuudessa näkemään - ainakin Vegekaupan rantautuminen pääkaupunkiseudulle luo toivoa. Uusi kauppa nimittäin madaltaa kynnystä täysin kasviperäiseen ruokaan tutustumiseen ja kutsuu muuttamaan mahdollisia ennakkokäsityksiä vegaanituotteista.

Helsingin Vegekauppa
Vaasankatu 15
Aukioloajat: ma-pe 10-20 sekä la 12-18.

HampunsiementuotteitaProteiinikoostumukseltaan täydellistä hampunsiementä löytyy jauheena, rouheena ja siemeninä. Öljyhamppua viljellän myös Suomessa, ja kaupan hamppu onkin kotimaista. JuomiaVälipalapatukoita ja suklaataSoijatuotteitaSoijakermavaahtoa

Muokattu 15.7.2015 klo 9.00: Lisätty maininta myös Lappeenrannan Vegekaupasta.