Kirjoja allekirjoittamassa

Virolainen tietokirja veganismista julkaistiin 28.2. Tallinnassa. Kirjan nimi viittaa välittämiseen ja maistuvaan elämään.

Virossa ilmestyi ensimmäinen kattava tietokirja veganismista

Teksti: Topi Nykänen
Kuva: Vogi Vari

Perusteellista tietoa vegaanisesta elämäntavasta on nyt paremmin saatavilla myös Virossa, kun helmikuun alussa ilmestyi ensimmäinen vironkielinen tietokirja veganismista. Aiemmin maassa on julkaistu useita vegaanisia ja raakaravinnon keittokirjoja.

Tallinnassa asuvan Vegaian päätoimittajan Anniina Ljokkoin lisäksi kirjoittajina on kaksi virolaista vegaaniaktiivia, Kadri Aavik ja Minna Toots. Kirjoittajat ovat myös Viron vegaaniyhdistyksen Eesti Vegan Seltsin kantavia voimia.

Vegan – Hooliv ja maitsev elu käsittelee teemaa niin eläinoikeuksien, ympäristön ja yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Se neuvoo vegaanisen ruokavalion suunnittelussa ja muissa arjen haasteissa ja päästää ääneen vegaanit, joiden haastatteluja kirjassa on runsaasti.

Vegaanisesta ravitsemuksesta kirjassa puhuvat myös suomalainen lääkäri Eveliina Jaurakkajärvi sekä virolainen ravitsemusneuvoja Rain Vainik. Reseptit ovat kokkausta ja valokuvausta harrastavan Kadri Aavikin blogista.

Virossa kirjan käsittely mediassa on painottunut yksilöön. Vegaaninen ruokavalio on sopinut julkisuudessa paljon esillä olevaan trendiin, joka korostaa ruokavalion ja elämäntapojen terveellisyyttä.

– Tähän mennessä kirjaa ovat esitelleet lähinnä naisille suunnatut nettisivustot. Myös kustantaja mainostaa kirjaa terveysnäkökulmasta, eikä yhteiskunnallisiin teemoihin ole vielä tartuttu. Toivottavasti niidenkin aika tulee, Ljokkoi kertoo.

Aihe herättää Virossa tunteita

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun veganismin filosofiaa ja etiikkaa käsitellään virolaisessa kirjallisuudessa.

Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun veganismin filosofiaa ja etiikkaa käsitellään virolaisessa kirjallisuudessa. Jos aiheesta on usein vaikea saada aikaan kiihkotonta keskustelua Suomessa, on se kenties vieläkin vaikeampaa Virossa.

– Virossa ei ole vielä totuttu eettisiin valintoihin tällaisissa asioissa. Erilaiset dieetit ja esimerkiksi yrttien käyttö luonnonlääkintänä on yleistä, mutta vegaanisen elämäntavan syyt ja pysyvyys hämmentävät ja pelottavat monia, Ljokkoi kuvailee.

Aiheelle arveltiin kuitenkin olevan kaupallista tilausta, sillä kirja syntyi kustantajan aloitteesta. Kustantaja otti keväällä 2014 yhteyttä Viron vegaaniyhdistykseen ja kyseli, ketkä voisivat kirjoittaa aiheesta tietokirjan. Yhdistyksen aktiivit tarjosivat itseään ja alkoivat koota kirjan aineistoa niin ikään viime keväänä avatun vegan.ee-sivuston materiaalin pohjalta.

Myös eläinaktivismin historia kansiin

Eläinten oikeuksien osalta kirja ei jää pitkäksi aikaa ainoaksi.

Eläinten oikeuksien osalta kirja ei jää pitkäksi aikaa ainoaksi, sillä virolainen eläinasiajärjestö Loomus aikoo julkaista jo tänä keväänä historiikin virolaisesta eläinoikeusaktivismista. Kirjoittajana on pitkäaikainen eläinoikeusaktiivi Kadri Taperson, joka Suomessa tunnetaan Fifin kolumnistina ja hiidenmaalaisen löytöeläinkodin pitäjänä.

Haastatteluja ja muistelmia sisältävä kirjanen julkaistaan yhteisörahoituksella. Tukijoiden joukossa on myös suomalaisia.